Hej, jag har en friköpt 10 liter Mison 18 Unicyl Linde gastub, bytte nyss in mot ny tub då den gamla var slut.

Min gamla tub hade ”next test date” 2033/03 och var i toppskick, den nya har 2026/01, dvs inte ens ett år kvar. Jag svetsar hobbymässigt och räknar med att ha samma tub i minst 2-3 år. Vad spelar det för roll att datumet passerat nästa gång jag ska byta in? Kommer de inte ta emot den utan avdrag? Måste jag besikta?

Skruven för att vrida upp gasen går stegvis hackigt/tungt att vrida på också, som att det börjar bli gängpaj. Det verkar fungera ändå dock.

Efter att ha skivat på klockan såg jag också att det inte är 200 bar i tuben som det ska vara, utan typ 182 bar endast.

Min fråga, jag som ska ha tuben länge och även betalat nästan 1500 kr för påfyllningen, är det befogat att bli besviken och vilja byta igen? Eller är det så här det brukar vara?
Bild på gammal och ny tub bifogad.

• Grön Mison 18 Unicyl Linde gastub med blå ventil och etikett som visar "Next Test Date 2033/03".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gastub med skyddsplast och etikett med texten "Next test year 2026/01".
    Skapa konto
  • Grön gasflaska med två manometrar och en grå ventil, visar trycknivåer för svetsgas.
    Skapa konto
De tar emot nya flaskan även fast datumet passerat, det är datum när den måste kontrolleras innan fyllning. Jag har lämnat in 5-liters flaskor som passerat bäst före med många år utan problem...

Vet dock att när det gäller gasolflaskor så kan de hanteras olika vid olika leverantörer...

Att din manometer visar lite kan även bero på manometerns noggrannhet...

Går ventilen trögt kan du reklamera flaskan utan kostnad, har själv varit med om det men då den fungerat brydde jag mig inte.

H HSP skrev:
De tar emot nya flaskan även fast datumet passerat, det är datum när den måste kontrolleras innan fyllning. Jag har lämnat in 5-liters flaskor som passerat bäst före med många år utan problem...

Vet dock att när det gäller gasolflaskor så kan de hanteras olika vid olika leverantörer...

Att din manometer visar lite kan även bero på manometerns noggrannhet...

Går ventilen trögt kan du reklamera flaskan utan kostnad, har själv varit med om det men då den fungerat brydde jag mig inte.
Tack för info.
Jag får ringa tillbaka till dem imorgon och höra hur de resonerar själva ang datum, det är väl dem som kommer få den i inbyte igen om några år.

Uppdatering. Butiken tog tillbaka tuben och skulle skicka den tillbaka till Linde Gas då vredet kärvade.

• Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
Datumet är som sagt inget "bäst före" utan anger bara när den ska in på kontroll. Inget man behöver bry sig i som gasanvändare.

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Har sett tuber i forskningsmiljö som innehöll ovanlig gas där flaskan skulle tryckts 30 år tidigare. Så länge den inte tömts så behöver den inte tryckas. Gasen var svindyr så den sparade man på!

Vi hade även ett gas-paket à 60+ st 50L flaskor med helium som agerade buffert mot en förvätskare. Dessa trycktes inte heller mellan bygget och rivningen 25 år senare. Hyfsat torr o fin gas men ändå...

• Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.