Vi råkade köpa en Kirami badtunna under rabatten häromsistens.

En mångårig dröm kom i uppfyllelse och vi har badat alla kvällar hittils sen vi ställde upp den. Bästa inköpet nånsin.
Ok, det är bara 2 kvällar, men ändå! :)

Funderar lite kring det här med mekanisk rening, och kanske framför allt på biologisk dito.
Den mekaniska tror jag vi löser med en kanthängd skimmer i början. Det är ju enkelt och förhållandevis billigt. Om inte annat bygger vi en egen med material som finns tillhands (mångåriga akvarister),

Den biologiska reningen blir ju lite av en djungel vid några snabba genomläsningar av webbåterförsäljare.
Att man inte ska använda klor i badtunnor står klart, men sen då?

Saltvatten känns som det vi vill ha för att det ska vara "underhållsfritt", men vart köper man teknik till det för en skaplig peng? Mina snabba googlingar hittar grejor för 5000 och uppåt, det blir rätt många vattenbyten för den pengen då vi har egen brunn.

Saker att hälla i då? Det finns ju en del olika bakteriesörjor om jag fattat det rätt, men inget lokalt utan allt måste köpas på nätet. Känns enkelt och bra med så det är ju klart ett alternativ tänker vi.
Idag kommer vi för första gången stoppa i Oxychock som är ett klorfritt rengöringsmedel av Kaliumperoxomonosulfat. Förhoppningsvis dör vi inte av det i alla fall, men är det ett alternativ om man ändå tänker sig byta vatten en gång i månaden eller så under säsong?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.