Har fått besked om att det skall bytas mätare inom kort och fu derar då på att byta mätartavla av två anledningar.
1. Den gamla saknar brytare då denna brann för ett tag sedan och det löstes provisoriskt enligt denna tråd.
https://www.byggahus.se/forum/threads/huvudsaekringar-gar.329773/
2. Den gamla är ful och gammal. Det gäller väl iofs centralen vid sidan om också, men är iaf funktionell.

Behöver lite på fötterna inför kontakt med elfirma och undrar därför vad som rekommenderas och är det en vettig väg att gå?
Vad ska undvikas och vad vore en bättre idé? Det går självklart montera en ny brytare där den gamla satt, men då är det fortfarande en gammal mätartavla. Ny brytare har dessutom annan bredd och bygeln lär få modifieras och nya hål borras i mätartavla för att få fast den. Höjden stämmer dock.

Tacksam för input.
Gammal avbruten mätartavla bredvid en möjlig ny brytare med röd och grön knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal elcentral och mätartavla med saknad brytare och provisorisk lösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

E
Hej. En sak har inte med en annan att göra. Känn ingen stress för mätarbytet men fixa huvudbrytaren illa kvickt.

Den nya lär ha on/off knapp skulle jag tippa.

Den gamla mätaren (som inte är så gammal) har ingen brytare, så osäker om den nya har en.

E
M mamawi skrev:
Den gamla mätaren (som inte är så gammal) har ingen brytare, så osäker om den nya har en.
Ja, du ser vad det står på nedersta skylten va.. :rofl:

Ok. Fel av mig, men fortfarande inte svar på det jag undrade över ovan.

E
M mamawi skrev:
Ok. Fel av mig, men fortfarande inte svar på det jag undrade över ovan.
Ursäkta så mycket.

Den med röd och grön knapp hade jag inte valt i alla fall.
Rent teknisk hade det räckt med några jordfelsbrytare som du kunde ta lasten med innan du skruvade säkringarna.

Men så klart kan det inte se så ut. Elfirman brukar ha lite brytare liggandes som kan tänkas passa.

Är det den gamla som är till höger. och ska ha bygeln och lite halvlånga skruv som brytaren kläms mot bygeln på undersidan av av en linjal.

Den med röd+grön är knapp den gamla som har orsakat problem innan och är således bara skrot.
Bara med på bild för att visa skillnad mot vad som går få tag på som ersättning.

Har några stycken fast med vippa och 40 amp, passar säkert.

Pm skickat.

• Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Numera vill nätägarna ha ut mätarna i ett skåp på utsidan, omdragning av servicekabeln brukar vara gratis, men allt annat arbete och materiel får kunden betala.

Måhända att de vill. Men enligt det brev jag fått skall befintlig mätare bara bytas mot en ny på samma plats.

E
M mamawi skrev:
Måhända att de vill. Men enligt det brev jag fått skall befintlig mätare bara bytas mot en ny på samma plats.
Du behöver bara släppa in dem så fixar de biffen. Tvivlar på att de tar sig an din HB däremot.

Du har missat huvudfrågan ovan. Är fullt medveten om att de inte fixar brytarproblematiken.

Frågan är snarare hur jag ska lösa problemet med brytare INNNAN de kommer. Ny mätartavla eller fixa en ny brytare i befintligt mätartavla och i så fall hur.

M mamawi skrev:
Det går självklart montera en ny brytare där den gamla satt, men då är det fortfarande en gammal mätartavla. Ny brytare har dessutom annan bredd och bygeln lär få modifieras och nya hål borras i mätartavla för att få fast den.
Jag skulle nöja mig med att byta brytaren. Det ska väl gå att fila till locket så att en ny passar även om den är fyrkantig. Jag ser inget skäl till att byta hela tavlan annat än möjligen estetiska, men det går att lösa på andra sätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.