Då massagepumpen börjat låta väldigt mycket antar jag att det är dags att byta. Men behöver hjälp med att veta vad jag ska byta till. Spabadet är sedan 2008 och inte någon känd modell vad jag tolkat det som. Bytte ut cirkulationspumpen för ett år sedan, efter att den börjat väsnas, med hjälp av en firma men tänkte nu byta denna själv då det inte verkade så svårt.

- På pumpen står det en lapp med "6hp" men på lappen med all data står det "HP/KW 2,5/1,9" varför olika?
- Det går även en slang som jag inte vet vad det är. Är den någon luftslang?

Vore tacksam för hjälp.

Massagepump till spabad märkt med "6hp", anslutna slangar och isoleringsmaterial synligt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på en sliten massagepump med tekniska specifikationer för HP/KW, ansluten till en grå slang.
Skapa konto
Närbild på etiketten av en massagepump märkt "6HP" med skum och slangar, från ett spabad från 2008.
Skapa konto

Inget skräp som åkt i eller nån vinge i pumpen som gått sönder?
Får för mig att antingen så går dom eller så går dom inte, men kan ju ha fel

Kanske är nåt lager som är dåligt annars?

Ring Ing. Firma Erik Dahlin i Norberg, dom kanske kan hjälpa dig med en ny motor eller linda om din

Det låter som att ett lager har gått sönder. Är inget skräp som åkt in. Den låter nämligen som cirkulationspumpen gjorde och där var det ett lager. Tack. Men bor rätt långt ifrån dem...

M Marlin11 skrev:
Det låter som att ett lager har gått sönder. Är inget skräp som åkt in. Den låter nämligen som cirkulationspumpen gjorde och där var det ett lager. Tack. Men bor rätt långt ifrån dem...
Ja ok
Prova byta lager själv då?
Finns säkert bra filmer på Youtube

nino nino skrev:
Ja ok
Prova byta lager själv då?
Finns säkert bra filmer på Youtube
Ja kanske ska kika på det.. Väntar dock med att ta bort den innan det är säkert att det inte blir minusgrader. Antar att vattnet i rören kommer att frysa i så fall..

Ja det är det nog risk för
Sett att en del sätter in en kupévärmare i serviceluckan, på timer för att hålla frostfritt.
Men vet inte hur bra det funkar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.