L leifherlin skrev:
Tackar, är själv inne på spåret med en ME Hero.
Det som jag läst om Hero är att man kan rikta luften åt 2 olika håll om man tex har den så den kan blåsa upp mot trapp. Är själv inne på att köpa en LN 35 då även jag har ett gammalt rätt lite isolerat hus men då det bara är en våning och knappt 70 kvm så funderar jag på om jag kan klara mig med en Ln 25. Annars så finns ju Daikin Caldo xrh som verkar vara en bra maskin, men som sagt det är bara Hero som kan rikta luft åt olika håll vad jag vet

• Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
P
J Jamtstårsa skrev:
Det som jag läst om Hero är att man kan rikta luften åt 2 olika håll om man tex har den så den kan blåsa upp mot trapp. Är själv inne på att köpa en LN 35 då även jag har ett gammalt rätt lite isolerat hus men då det bara är en våning och knappt 70 kvm så funderar jag på om jag kan klara mig med en Ln 25. Annars så finns ju Daikin Caldo xrh som verkar vara en bra maskin, men som sagt det är bara Hero som kan rikta luft åt olika håll vad jag vet
blåsa uppåt är väl att ta i men rakt fram i alla fall och den andra nedåt

• Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
Nu har företaget varit här och tittat. Dom föreslår en Mitsubishi Dojo KW35 golvmodell, utifrån hur förutsättningarna är invändigt.
Är det någon som har erfarenhet av den luftpumpen?

Bra modell som även ger rätt hög effekt om det tex är -15 ute.

När ni pratar golvmodell, vad är bra i den världen?
Dojo, men finns det andra modeller? Ska värma ca65kvm.

Finns också t.ex. Daikin Origo II XRH som är en golvmodell.

• Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
Idag har jag bara begränsad erfarenhet av Mitzu Hero:2.0, typ 2år. Den är vi väldigt nöjda med.
Så hur ska man tänka, är någon större skillnad på en Dojo eller Daikin?

det fina med golvmodellen är att den blåser ut värmen ner efter golven, och inte vid taket. Brukar gå tystare ocks¨å

Han som var här och sen rekommenderade golvmodell motiverade det med att vi har låga innerdörrar samt kalla (oisolerade) golv. Att få ut värmen underifrån så sprids värmen uppåt, och då även ut genom innerdörrarna. Köper argumentet och han rekommenderad Mitsubishis modell då han är Åf får dom. Har fått för mig, vilket styrkts i trådar här på Byggahus, att Mitsubishi är bra pumpar.
Panasonic har säkert bra pumpar dom också men jag har inget förtroende för dom.
Tack för all information och råd jag fått i tråden.
Får den monterad om 3 veckor, uppdaterar i tråden när jag använt den ett tag.

L leifherlin skrev:
Han som var här och sen rekommenderade golvmodell motiverade det med att vi har låga innerdörrar samt kalla (oisolerade) golv. Att få ut värmen underifrån så sprids värmen uppåt, och då även ut genom innerdörrarna. Köper argumentet och han rekommenderad Mitsubishis modell då han är Åf får dom. Har fått för mig, vilket styrkts i trådar här på Byggahus, att Mitsubishi är bra pumpar.
Panasonic har säkert bra pumpar dom också men jag har inget förtroende för dom.
Tack för all information och råd jag fått i tråden.
Får den monterad om 3 veckor, uppdaterar i tråden när jag använt den ett tag.
Spännande med din uppdatering lite längre fram. Har själv också höjd problem vilket inte ger utrymme för en vanligt innerdel. Men tycker att utbudet av golvmodeller är ganska litet. Dvs ifrågasätter då hur väl dom fungerar vid jämförelse med vanliga. Lutar åt en Dojo för våran del.

Har fått den monterad idag, än så länge är värmen betydligt bättre :D. Ska bli lite kallare framöver så det ska bli spännande när den avfrostar första gången. Uppdaterar igen längre fram.

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
L leifherlin skrev:
Har fått den monterad idag, än så länge är värmen betydligt bättre :D. Ska bli lite kallare framöver så det ska bli spännande när den avfrostar första gången. Uppdaterar igen längre fram.
Då får vi hoppas på minusgrader i mängder nu, så blir det ett bra test för pumpen!

• Gilla
leifherlin
  • Laddar…
Nu har den varit igång drygt en vecka och den fungerar mycket bra, supernöjd. Blir varmt i nästan hela bottenplanet samt lite värme till övervåningen och tempen ute har legat runt nollan till minus 3.
Värmen fördelas bättre i rummet när innedelen står på golvet. Bra pris också, nedplockning av Panasonicen samt montering av Mitsubishin inklusive markställ och ROT 21.300 kr.
Ska bli spännande att se hur den fungerar när det är 10 minus, men det blir väl inte förrän nästa vinter. Tack för alla svar i tråden.

• Gilla
Einh och 1 till
  • Laddar…
Har en nyare panasonic och en nyare mitshubitshi i källaren. Panasonic vinner överlägset på allt.

• Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel__s skrev:
Har en nyare panasonic och en nyare mitshubitshi i källaren. Panasonic vinner överlägset på allt.
Har dock helt annan åsikt. Nu är det varmt inomhus när temperaturen är runt nollan och kallare, vilket det inte var med Panasonic.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.