Grabben och svärdotter har köpt en gammal 20 eller 30tals-lägenhet. De saknar lås till badrummet. Går en modern låskista montera i en dörr som den på bilden, utan massa bestyr? Jag har inga verktyg med med mig, så om det behöver fräsas om, så är det kört här på plats. Hemma hade det varit skillnad...
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 704 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 704 inlägg
Kan vara svårt att få till bra. Här är ett alternativ som borde passa stilmässigt:
https://www.sekelskifte.se/en/product/wc-lock-round-toilet-latch-brass
https://www.sekelskifte.se/en/product/wc-lock-round-toilet-latch-brass
Jag hade ett liknande problem. Med fördelen att nyckeln fanns kvar.
Det var ett gammalt FAS-lås på min dörr. Låskistan gick att lägga i målartvätt några dagar, rengöra och smörja upp. Fjädrar behövde inte bytas, och allt fungerar fint nu.
Nyckeln var av mycket enkel konstruktion, så det kan inte vara några problem att göra ny nyckel för en låssmed.
Kan ni inte plocka ur låskistan, rengöra och ta bort gammal färg, och sedan smörja upp. Om det fungerar kan ju sonen/svärdottern springa förbi en låssmed och ordna ny nyckel. (Om ni redan testat detta är det en annan sak förstås).
Då får ni dessutom den sköna känslan av att bevara det gamla låset.
/PM
Det var ett gammalt FAS-lås på min dörr. Låskistan gick att lägga i målartvätt några dagar, rengöra och smörja upp. Fjädrar behövde inte bytas, och allt fungerar fint nu.
Nyckeln var av mycket enkel konstruktion, så det kan inte vara några problem att göra ny nyckel för en låssmed.
Kan ni inte plocka ur låskistan, rengöra och ta bort gammal färg, och sedan smörja upp. Om det fungerar kan ju sonen/svärdottern springa förbi en låssmed och ordna ny nyckel. (Om ni redan testat detta är det en annan sak förstås).
/PM
Låskista ute. Vi kör enligt ditt förslag. Tack för hjälpen.P Project Mellangården skrev:Jag hade ett liknande problem. Med fördelen att nyckeln fanns kvar.
/PM
Btw öppnade du kistan?
Ja, jag öppnade. Enkel men genial konstruktion på insidan (se bild före rengöring). Misstänker att ert lås ser ut på ett liknande sätt.
Det blir nog bra. Återkom gärna med resultatet, och om det gick att ordna nyckel.
/PM
Det blir nog bra. Återkom gärna med resultatet, och om det gick att ordna nyckel.
/PM
Klicka här för att svara