MrJay MrJay skrev:
Prismässigt kan jag också köpa en ZigBee dimmer för 177kr inkl frakt från eBay. Your point being att Kjell är dyrt?
Ja Kjell är nog ganska dyra, nu var det inte random dimmer från ebay jag föreslog utan från en tillverkare som har varit väldigt framåt och lyckosamma senaste året.
Hur som så kostade den dimmer du länkade till 499:-

MrJay
leby leby skrev:
Ja Kjell är nog ganska dyra, nu var det inte random dimmer från ebay jag föreslog utan från en tillverkare som har varit väldigt framåt och lyckosamma senaste året.
Hur som så kostade den dimmer du länkade till 499:-
Nu tror jag inte att Tuya är en random tillverkare men det känns som du greppar efter halmstrån för att bevisa att din lösning på något sätt är överlägset. I all ärlighet, jag har absolut inget emot Shelly och anser TS att det fyller hens krav är det bara att välja det, iaf bättre än elektrikernas favorit Plejd.

J
Får hålla med om att Tuya är grymt bra. Nu har de ju även börjat kombinera sina prylar med Zigbee också istället för det tidigare wifi-baserade, så jag har helt gått över till Tuya zigbee. Funkar fantastiskt smidigt.

MrJay MrJay skrev:
Nu tror jag inte att Tuya är en random tillverkare men det känns som du greppar efter halmstrån för att bevisa att din lösning på något sätt är överlägset. I all ärlighet, jag har absolut inget emot Shelly och anser TS att det fyller hens krav är det bara att välja det, iaf bättre än elektrikernas favorit Plejd.
Halmstrån vet jag inte om jag håller med om men det är väl som vanligt, vi tycker olika. Jag ser inte att dina argument håller sen tycker du inte att mina gör det, tja så är det väl bara.

Vad gäller strömbrytare hade jag satt Sonoff. Jag har dem i två hus och de funkar suveränt och äg, enligt mig, ganska snygga. De kan köras med gurgel.

Hej!

Tack för alla svar.

Efter en del läsande antog jag att Zigbee var den bästa standadren eftersom att det är en standad som många verkar satsa på vilket innebär att jag dels kan koppla ihop ljus, Sonos, Chromecast TV, möjligen ett par rullgardier och ev. andra saker i framtiden.

Jag har sett begreppet Shelly men har inte direkt koll på vad det är. Jag ska kolla vidare.

För att få detta att fungera antar jag att det behövs en strömbrytare som inte helt kapar strömen(?). Bra tips om dimmern från Kjell & Co.

Precis som någon påpekade tidigare är det viktigaste att detta funkar perfekt. Ingen fördröjning och inget strul när grejerna väl är på plats. Priset är lite mindre viktigt även om jag inte i nuläget vill köpa en dyr controler som t ex Homey bara därför att den är bäst. Söker något som funkar och som är anpassat till mina (relativt enkla) behov.

Kan jag använda Google som controler?

Jag hittade även denna https://www.kjell.com/se/produkter/...-dimmers/sunricher-smart-zigbee-dimmer-p51595

Vet dock inte om den skulle funka om uppkopplingen till controlern gick ned.

T tobba08 skrev:
Hej!

Tack för alla svar.

Efter en del läsande antog jag att Zigbee var den bästa standadren eftersom att det är en standad som många verkar satsa på vilket innebär att jag dels kan koppla ihop ljus, Sonos, Chromecast TV, möjligen ett par rullgardier och ev. andra saker i framtiden.

Jag har sett begreppet Shelly men har inte direkt koll på vad det är. Jag ska kolla vidare.

För att få detta att fungera antar jag att det behövs en strömbrytare som inte helt kapar strömen(?). Bra tips om dimmern från Kjell & Co.

Precis som någon påpekade tidigare är det viktigaste att detta funkar perfekt. Ingen fördröjning och inget strul när grejerna väl är på plats. Priset är lite mindre viktigt även om jag inte i nuläget vill köpa en dyr controler som t ex Homey bara därför att den är bäst. Söker något som funkar och som är anpassat till mina (relativt enkla) behov.

Kan jag använda Google som controler?

Jag hittade även denna [länk]

Vet dock inte om den skulle funka om uppkopplingen till controlern gick ned.
Som du sett i svaren finns det som vanligt olika åsikter om vad som är "bäst".

Det man kan säga är att de vanligaste (inte i någon ordning) "standarderna" är:
- Z-wave
- ZigBee
- Bluetooth
- WiFi
- 433mHz

Samtliga ovan utom WiFi behöver en "brygga" för att kunna prata med ex Google home eller Amazon Alexa.
Sonos och Chromcast är båda WiFi enheter som inte bryr sig om vilken annan standard du har om du kopplat dem till Google home.
Google är väl någon form av controller men när de flesta pratar om just controller så menar man nog ex Homey, Home Assistent, Domoticz, Fibaro etc.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.