Hej!
Jag har nyligen flyttat till en ny bostadsrätt. Bostadsrätten är precis stambytt och förra ägaren gjorde ett par tillval, tex golvvärme. Badrummet ska även vara förberedd för tvättmaskin.
Men när jag kollar på kopplingarna så blir jag lite osäker på om detta är korrekt utfört?
Så innan jag tar kontakt med entreprenören så tänkte jag höra om någon kunnig här kan komma med någon utlåtande angående installationerna.
Först en bild hur det ser ut bredvid komoden.
En närbild
Ovanför förra bilden. Jag antar att detta är för elen till eventuella tvättmaskinen?
En helhetsbild på hörnet. Jag antar att vatten kan tas till tvättmaskin från röret på höger sida?
Andra sidan badrummet, under handdukstorken så ser det ut så här.
Det jag är osäker på är följande:
Man ser verkligen koppartrådarna just nu, det kan väl inte vara ok? Vad händer tex om jag råkar spilla vatten där? Det gäller både kopplingarna där jag antar att tvättmaskinen ska vara samt kopplingen under handdukstorken.
Sedan undrar jag var som definerar begreppet "förberett för tvättmaskin"? För som jag kan se så finns det både el och in-vatten att hämta men inget avlopp för tvättmaskinen. Hur brukar man lösa sånt?
Som sagt, vill gärna höra lite med er innan jag pratar med entreprenören eller förra ägaren.
Jag har nyligen flyttat till en ny bostadsrätt. Bostadsrätten är precis stambytt och förra ägaren gjorde ett par tillval, tex golvvärme. Badrummet ska även vara förberedd för tvättmaskin.
Men när jag kollar på kopplingarna så blir jag lite osäker på om detta är korrekt utfört?
Så innan jag tar kontakt med entreprenören så tänkte jag höra om någon kunnig här kan komma med någon utlåtande angående installationerna.
Först en bild hur det ser ut bredvid komoden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild
Logga in
Skapa konto
Ovanför förra bilden. Jag antar att detta är för elen till eventuella tvättmaskinen?
Logga in
Skapa konto
En helhetsbild på hörnet. Jag antar att vatten kan tas till tvättmaskin från röret på höger sida?
Logga in
Skapa konto
Andra sidan badrummet, under handdukstorken så ser det ut så här.
Logga in
Skapa konto
Det jag är osäker på är följande:
Man ser verkligen koppartrådarna just nu, det kan väl inte vara ok? Vad händer tex om jag råkar spilla vatten där? Det gäller både kopplingarna där jag antar att tvättmaskinen ska vara samt kopplingen under handdukstorken.
Sedan undrar jag var som definerar begreppet "förberett för tvättmaskin"? För som jag kan se så finns det både el och in-vatten att hämta men inget avlopp för tvättmaskinen. Hur brukar man lösa sånt?
Som sagt, vill gärna höra lite med er innan jag pratar med entreprenören eller förra ägaren.
Renoverare
· Stockholm
· 20 620 inlägg
Gissa vad mitt svar är Noseone 
Tack för svar, det känns genast lite lugnande 
Ja, det är ju verkligen fult. Hur brukar en s.k potentialutjämning se ut i badrum, och vad handlar det om lite kortfattat?
Är det någonting man kan be dom ändra på utan kostnad månntro?
Ja, det är ju verkligen fult. Hur brukar en s.k potentialutjämning se ut i badrum, och vad handlar det om lite kortfattat?
Är det någonting man kan be dom ändra på utan kostnad månntro?
Förberett för tvättmaskin var kanske lite väl skönmålat när man inte ens dragit fram avlopp, tvättmaskinen lär väl täcka ballofixerna och stå typ 1dm från sidoväggen. Att dra avloppet på sidan till kommoden fungerar ju men det blir inte snyggt. Det är ju uppenbart att hantverkarna inte gjort badrummet åt sig själva.
Potentialutjämningen var ju en annan femma. Hur tänkte man där? Lösningen på bild kanske passar i en källare. Borde det inte kunna göras dolt i något serviceutrymme?
Potentialutjämningen var ju en annan femma. Hur tänkte man där? Lösningen på bild kanske passar i en källare. Borde det inte kunna göras dolt i något serviceutrymme?
b8q skrev:
Det är verkligen delade meningar om detta med att potentialutjämna i badrum. Iaf ska man inte göra det inne i väggen, då kan man inte inspektera kopplingen.
Här kan du läsa hur luddigt det är med potentialutjämning i badrum
http://www.voltimum.se/articles/skyddsutjamning-potentialutjamning-som-skydd-mot-elchock
Klicka här för att svara