Hej!

Jag har nyligen flyttat till en ny bostadsrätt. Bostadsrätten är precis stambytt och förra ägaren gjorde ett par tillval, tex golvvärme. Badrummet ska även vara förberedd för tvättmaskin.

Men när jag kollar på kopplingarna så blir jag lite osäker på om detta är korrekt utfört?
Så innan jag tar kontakt med entreprenören så tänkte jag höra om någon kunnig här kan komma med någon utlåtande angående installationerna.

Först en bild hur det ser ut bredvid komoden.
image1.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En närbild
image2.jpeg
Skapa konto

Ovanför förra bilden. Jag antar att detta är för elen till eventuella tvättmaskinen?
image3.jpeg
Skapa konto

En helhetsbild på hörnet. Jag antar att vatten kan tas till tvättmaskin från röret på höger sida?
image6.jpeg
Skapa konto

Andra sidan badrummet, under handdukstorken så ser det ut så här.
image5.jpeg
Skapa konto

Det jag är osäker på är följande:
Man ser verkligen koppartrådarna just nu, det kan väl inte vara ok? Vad händer tex om jag råkar spilla vatten där? Det gäller både kopplingarna där jag antar att tvättmaskinen ska vara samt kopplingen under handdukstorken.

Sedan undrar jag var som definerar begreppet "förberett för tvättmaskin"? För som jag kan se så finns det både el och in-vatten att hämta men inget avlopp för tvättmaskinen. Hur brukar man lösa sånt?

Som sagt, vill gärna höra lite med er innan jag pratar med entreprenören eller förra ägaren.

Koppartrådarna är inte strömförande. Det du ser på bilden är en potentialutjämning.

• Gilla
Lorio
  • Laddar…
Maskinen kopplar du mest troligen in på kommodens avlopp genom att dra in slangen på undersidan av skåpet

• Gilla
Lorio
  • Laddar…
plaggis skrev:
Koppartrådarna är inte strömförande. Det du ser på bilden är en potentialutjämning.
Såg också att det va det men behöver det bli såhär fult och synligt?

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Gissa vad mitt svar är Noseone ;)

Tack för svar, det känns genast lite lugnande :)
Ja, det är ju verkligen fult. Hur brukar en s.k potentialutjämning se ut i badrum, och vad handlar det om lite kortfattat?
Är det någonting man kan be dom ändra på utan kostnad månntro?

Sätt in en tvättmaskin så borde du dölja kopplingarna:)? Eller du kanske behöver komplettera med en handduk för den ena kopplingen också:). Men håller med dig om att det inte ser så överdrivet snyggt ut.

Förberett för tvättmaskin var kanske lite väl skönmålat när man inte ens dragit fram avlopp, tvättmaskinen lär väl täcka ballofixerna och stå typ 1dm från sidoväggen. Att dra avloppet på sidan till kommoden fungerar ju men det blir inte snyggt. Det är ju uppenbart att hantverkarna inte gjort badrummet åt sig själva.

Potentialutjämningen var ju en annan femma. Hur tänkte man där? Lösningen på bild kanske passar i en källare. Borde det inte kunna göras dolt i något serviceutrymme?

Ärligt talat har jag aldrig sett nåt liknande i ett badrum - är det verkligen vanligt???
Om man ska potentialutjämna vattenledningsrören hade man väl kunnat göra det INNE i väggen, kan jag tycka.

b8q skrev:
Ärligt talat har jag aldrig sett nåt liknande i ett badrum - är det verkligen vanligt???
Om man ska potentialutjämna vattenledningsrören hade man väl kunnat göra det INNE i väggen, kan jag tycka.

Det är verkligen delade meningar om detta med att potentialutjämna i badrum. Iaf ska man inte göra det inne i väggen, då kan man inte inspektera kopplingen.

Här kan du läsa hur luddigt det är med potentialutjämning i badrum

http://www.voltimum.se/articles/skyddsutjamning-potentialutjamning-som-skydd-mot-elchock

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.