P
A Arne999 skrev:
Hålens placering har inget att göra med positionen/glipan. Man kan ju inte göra annat än att skruva fast fästet mot skåpet (skulle ju bara påverka i sidled).
Glipan är helt jämn från golv till tak så alla gångjärn sitter i linje och/eller dörrarna är lika skeva

Hålet i dörren skulle iof kunna vara felborrat då

Jag har iaf löst det med att peta in en kabel i tätningen så att den inte blir så platt. Nu känner ja inget drag och kylen tickar ner i temp....frågan är om man ska bråka om detta. Är ju inte så smidigt att skicka tillbaka precis. Kan man kräva att en tekniker kommer ? Utan kyl har jag redan varit så det räcker och blir över
Du verkar ha alla svar själv!

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A Arne999 skrev:
Hålens placering har inget att göra med positionen/glipan. Man kan ju inte göra annat än att skruva fast fästet mot skåpet (skulle ju bara påverka i sidled).
Glipan är helt jämn från golv till tak så alla gångjärn sitter i linje och/eller dörrarna är lika skeva

Hålet i dörren skulle iof kunna vara felborrat då

Jag har iaf löst det med att peta in en kabel i tätningen så att den inte blir så platt. Nu känner ja inget drag och kylen tickar ner i temp....frågan är om man ska bråka om detta. Är ju inte så smidigt att skicka tillbaka precis. Kan man kräva att en tekniker kommer ? Utan kyl har jag redan varit så det räcker och blir över
Ta bort dörren och montera gångjärnet rakt, annars kommer du ju alltid ha kvar glipan.
Att du gjort en 'kalle anka' lösning med en kabel är inget att bråka om och knappast skäl att ta ut en tekniker heller, du lär isåfall få betala besöket då du monterat gångjärnen snett.

F fribygg skrev:
Ta bort dörren och montera gångjärnet rakt, annars kommer du ju alltid ha kvar glipan.
Att du gjort en 'kalle anka' lösning med en kabel är inget att bråka om och knappast skäl att ta ut en tekniker heller, du lär isåfall få betala besöket då du monterat gångjärnen snett.
Ok.... Men det går återigen inte att montera gångjärnet på något annat sätt. Två skruv i förmarkerade hål kan ju inte bli fel.

Hade ju hoppats på att någon kunde bekräfta att tätningslisten kan vara felet. Den är som sagt platt som en pannkaka. Gamla kylen hade ju en luftfylld flexig list denna är platt och stel

MultiMan
Jag tycker listen ser rätt normal ut baserat på mina egna skåp och boxar, men lägg upp tydliga närbilder med mått (håll en linjal/tumstock) och berätta hur tjock den ska vara enligt dig. @electroluxaren (som lägger massor av tid att hjälpa andra med vitvaruproblem på BH, tack!) kanske direkt kan säga om det är onormalt eller inte.

Du bör i vilket fall lyssna på hans råd och inte avfärda dem.

Var det samma glipa innan du hängde om dörren? Om inte så har du gjort fel.

Men jag hängde om dörren på våran LG och det var samma där man skulle ha en tekniker tydligen eftersom det gick en kabel till displayen.
Men där visade det sig att det inte var samma gångjärn till hh som vh utan man var tvungen att byta ena gångjärnet.

Kan vara nå liknande för dig.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
P
Finns gott om möjliga orsaker.
Hade såklart varit enklare om man hade bilder på hur det såg ut innan säger den efterkloke...

Tätningslisten kanske bör bytas vid omhängning pga att gångjärnssidan är närmare stommen än handtagssidan och blir ihopklämd pga detta.

Motsatt;
Kan du tappat bort någon distansbricka mellan gångjärnsfästet och stommen som höll dörren på lagom avstånd från stommen?
Tex dörrar med justerbara gångjärn stänger inte helt om dörren är för tajt mot stommen.

Tätningslisten kanske helt enkelt är defekt.

Vill du undersöka mera kan du vända tillbaka dörren och kontrollera tätning, dörrpositioner osv.

P PsychoCheF skrev:
Finns gott om möjliga orsaker.
Hade såklart varit enklare om man hade bilder på hur det såg ut innan säger den efterkloke...

Tätningslisten kanske bör bytas vid omhängning pga att gångjärnssidan är närmare stommen än handtagssidan och blir ihopklämd pga detta.

Motsatt;
Kan du tappat bort någon distansbricka mellan gångjärnsfästet och stommen som höll dörren på lagom avstånd från stommen?
Tex dörrar med justerbara gångjärn stänger inte helt om dörren är för tajt mot stommen.

Tätningslisten kanske helt enkelt är defekt.

Vill du undersöka mera kan du vända tillbaka dörren och kontrollera tätning, dörrpositioner osv.
ja eller vända på tätningslisten

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.