732 läst ·
5 svar
732 läst
5 svar
Ny köpstrategi för vitvaror hos oss!
Hej!
Först gick torktumlaren - 2,5 år gammal sönder, de kunde inte komma på vad felet var - den fungerade oftast ... Fick tillslut ut detta på försäkringen (och hade vi anmält det till försäkringsbolag innan den var tre år gammal hade vi sluppit avdrag). För en månad sedan gick diskmaskinen - nästan 4 år gammal - motorn la av ... Att laga den skulle kostat 2200!! (femhundra mindre än den nya vi köpt)
I förra lägenheten var det den två år gamla kylen vars inredning praktiskt taget föll i bitar ("gammal" plast) ... När man talar med husägarkompisar känner vi oss INTE ensamna. Hur dåliga får vitvaror vara egentligen?? ???
NU har vi en NY STRATEGI!! Vi har köpt billigaste diskmaskinen vi kunnat få tag på med den längsta garantitid till som vi kunnat uppbringa. När garantin är slut och maskinen pajar - dags för ny maskin! :-/
Att enbart ta hem en reparatör kostar (åtminstone där vi bor) 750 kr, sedan tillkommer reservdelar och ev merarbete ...
Ha det bra och hoppas att era vitvaror håller länge ...
hälsn Fiddeli
Först gick torktumlaren - 2,5 år gammal sönder, de kunde inte komma på vad felet var - den fungerade oftast ... Fick tillslut ut detta på försäkringen (och hade vi anmält det till försäkringsbolag innan den var tre år gammal hade vi sluppit avdrag). För en månad sedan gick diskmaskinen - nästan 4 år gammal - motorn la av ... Att laga den skulle kostat 2200!! (femhundra mindre än den nya vi köpt)
I förra lägenheten var det den två år gamla kylen vars inredning praktiskt taget föll i bitar ("gammal" plast) ... När man talar med husägarkompisar känner vi oss INTE ensamna. Hur dåliga får vitvaror vara egentligen?? ???
NU har vi en NY STRATEGI!! Vi har köpt billigaste diskmaskinen vi kunnat få tag på med den längsta garantitid till som vi kunnat uppbringa. När garantin är slut och maskinen pajar - dags för ny maskin! :-/
Att enbart ta hem en reparatör kostar (åtminstone där vi bor) 750 kr, sedan tillkommer reservdelar och ev merarbete ...
Ha det bra och hoppas att era vitvaror håller länge ...
hälsn Fiddeli
Mina vitvaror är uråldriga men fungerar. Frysen är 18 år, kylen minst lika gammal och spisen är minst 25.
Man SKA ju byta men jag känner mig orolig för att nya grejor inte håller lika länge och du har just gett mig ett exempel.
Man SKA ju byta men jag känner mig orolig för att nya grejor inte håller lika länge och du har just gett mig ett exempel.
Någonstans måste vi lära av att lågprismaskiner är utvecklade för att vara billiga, Kopplingen mellan de som har problem med sina maskiner och de som har återkommande problem är de som är köpta för 2990,-
detta gäller Tvätt och diskmaskiner.
/Lars
detta gäller Tvätt och diskmaskiner.
/Lars
Elektrikern som bytte min 26-åriga nötta spis mot en 25-årig av samma fabrikat (fick av vänner som slet ut köksinredningen på landet) sa just att sådana här spisar tillverkas inte längre. Elektrolux ... inte precis min favorit. Men den funkar ypperligt.
Jag är väldigt tveksam när det gäller mitt framtida nya kök. Jag gillar inte att byta vitvaror ...
. Min förra AEG tvättmaskin gick i 17 år. När jag lämnade huset hade den "nya" gått perfekt i närmare 12 år. Jag är naiv att tro att de dyrare modellerna går längre än billighetsvarianterna. Samtidigt kan man ifrågasätta om det verkligen är billigare på sikt. Man brukar få två billiga (minst) i jämförelse med märkets dyraste.
Jag är väldigt tveksam när det gäller mitt framtida nya kök. Jag gillar inte att byta vitvaror ...
jo, men det trista är ju att diskmaskinen och torktumlaren (som de förra husägarna köpt) inte var de allra billigaste. Diskmaskinen var tydligen ElektroHelios tjusigaste modell och torktumlaren hade en väldig massa finesser och dioder ... den kostade visst kring 6000 ny ...
Det är väldigt mycket pengar, särskilt när man ser till sitt sammantagna vitvarubehov
Och när vi var ute och kollar t ex torktumlare, det blev en (dyr, tycker jag) Siemens med sex års garanti (Hemmabutiken) Ändå verkar den största skillnaden mellan t ex billigaste och dyraste Siemensen vara lull - lullet. Vill du veta hur länge det dröjer innan tumlingen är klar? För inte kan väl detta ändå göra maskinen mer hållbar?
Oj, kom just på mig själv med att vara lite arg :-[
Den nya diskmaskinen är också en helios, fast deras allra billigaste ...
Det är väldigt mycket pengar, särskilt när man ser till sitt sammantagna vitvarubehov
Och när vi var ute och kollar t ex torktumlare, det blev en (dyr, tycker jag) Siemens med sex års garanti (Hemmabutiken) Ändå verkar den största skillnaden mellan t ex billigaste och dyraste Siemensen vara lull - lullet. Vill du veta hur länge det dröjer innan tumlingen är klar? För inte kan väl detta ändå göra maskinen mer hållbar?
Oj, kom just på mig själv med att vara lite arg :-[
Den nya diskmaskinen är också en helios, fast deras allra billigaste ...
Oj oj oj! Inga fina erfarenheter där inte. Fick i panik hämta ett nytt kyl/frys skåp idag för över 9000:- Hoppas verkligen att det håller längre än så!!! Annars j-vlar!!!!!fiddeli skrev:
Klicka här för att svara