6 332 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Ny kompressor, vilken slang?
Hej.
Har precis fått en kompressor i present. En 1.5 hk 24 l ABAC-kompressor (Luftkompressor OL 195 från Jula). Är helt grön på kompressorer och dess kopplingar, men förhoppningen är att bl.a. kunna införskaffa en dyckertpistol, men givetvis även att pumpa däck, bollar etc. etc. Kan man sen dra loss lite hjulbultar med en mutterknackare är jag bara glad.
Med detta givet undrar jag: Vilken slang skall jag sikta på? Har försökt läsa på bland befintliga trådar och som jag förstår det bör jag ha en så grov slang som möjligt för att få ut det mesta ur kompressorn. Korrekt? Eftersom kompressorn kan vara i klenaste laget för vissa användningsområden känns det som en viktig poäng.
Hur grov är 'grov'? Bör jag skaffa olika slangar, t.ex en för blås/pump? Känns som en spiralslang är ganska smidig för detta, samtidigt som det känns tveksamt för en spikpistol/mutterknackare. Eller är jag helt ute och cyklar?
Tacksam för vägledning!
/Henrik
Har precis fått en kompressor i present. En 1.5 hk 24 l ABAC-kompressor (Luftkompressor OL 195 från Jula). Är helt grön på kompressorer och dess kopplingar, men förhoppningen är att bl.a. kunna införskaffa en dyckertpistol, men givetvis även att pumpa däck, bollar etc. etc. Kan man sen dra loss lite hjulbultar med en mutterknackare är jag bara glad.
Med detta givet undrar jag: Vilken slang skall jag sikta på? Har försökt läsa på bland befintliga trådar och som jag förstår det bör jag ha en så grov slang som möjligt för att få ut det mesta ur kompressorn. Korrekt? Eftersom kompressorn kan vara i klenaste laget för vissa användningsområden känns det som en viktig poäng.
Hur grov är 'grov'? Bör jag skaffa olika slangar, t.ex en för blås/pump? Känns som en spiralslang är ganska smidig för detta, samtidigt som det känns tveksamt för en spikpistol/mutterknackare. Eller är jag helt ute och cyklar?
Tacksam för vägledning!
/Henrik
Det funkar att köra en sån klening med mutterpicka, men jag tvivlar på att du kommer att känna dig nöjd med den för det ändamålet om du ska köra mer än ett par bultar åt gången. De andra ändamålen är den klockren för. Spiral funkar fint för blås och pump, men ska du köra dyckertpicka skulle jag nog föredra en lagom lång(7-10m) ospiralad tunn slang (6mm innerdia) då spikandet är ett intermittentare arbete än blås å pump och en rak slang har mindre "egen vilja" än en spiral.
Jag har en spiral till min dykertpistol och tycker det e lite jobbigt, kommer att inskaffa en vanlig slang på ovan nämda längd typ 5-10m
Till dyckert pickan vill du ha en mjuk och följsam slang, antagligen lite dyrare,
Till mutterknacken och den kompressorn, så vill du nog ha en kort, lite grövre slang,
då borde den kunna mäkta med att lossa på bultarna, fast du har antagligen bara några sekunder innan den tappat tryck, och sedan måste du vänta lite...
Jag tänker 6mm invändigt som tunn
10 mm eller mer invändigt börjar bli lite grövre ,iallafall om vi pratar hemmabruk..
Jag har också en spiralslang, men den används aldrig, funderar däremot på en automatisk upprullare.....
Till mutterknacken och den kompressorn, så vill du nog ha en kort, lite grövre slang,
då borde den kunna mäkta med att lossa på bultarna, fast du har antagligen bara några sekunder innan den tappat tryck, och sedan måste du vänta lite...
Jag tänker 6mm invändigt som tunn
10 mm eller mer invändigt börjar bli lite grövre ,iallafall om vi pratar hemmabruk..
Jag har också en spiralslang, men den används aldrig, funderar däremot på en automatisk upprullare.....
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Om man vill ha en följsam slang så finns det billackeringsslangar som är otroligt smidiga.Man kan tom vika ihop slangen när den inte används.Flexar otroligt mycket också när det blir tryck i den.Har en sån när jag lackerar.Kom på att den måste ju vara suverän till spikpickan och dyl då den knappt känns på luftverktyget.Nu har jag inte testat den i skitig miljö bland plåtbitar,svets och dyligt.Då den är lite tunn i väggarna kanske det inte är så passande just där.Men annars. / Mats
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden