Det är ok. Elektrikern fixar detta enkelt.

D
Det tror jag också men jag vill förbereda så att jag redan fräst in 20mm flexslang där kabeln ska gå i väggen så att han bara behöver dra kabeln genom flexslangen och koppla in.

Kabeln du länkar till är utmärkt om du skall förlägga den utanpåliggande. Om du skall fräsa in flexslang i väggen är det bättre att använda 5 st 2,5 mm² FK i röret. Eller skall röret bara gå en del av sträckan?

D
A Avemo skrev:
Kabeln du länkar till är utmärkt om du skall förlägga den utanpåliggande. Om du skall fräsa in flexslang i väggen är det bättre att använda 5 st 2,5 mm² FK i röret. Eller skall röret bara gå en del av sträckan?
Jag tänkte att kabeln går (med isolering) hela vägen från centralen till spisplatsen (10-12 meter) men den måste gå igenom en vägg och sen i väggen (förbi bla kaklet) och där den inte går synligt så förbereder jag med inmurad 20mm flexslang.

Hänger ni med?

D
D Derbyboy skrev:
Jag tänkte att kabeln går (med isolering) hela vägen från centralen till spisplatsen (10-12 meter) men den måste gå igenom en vägg och sen i väggen (förbi bla kaklet) och där den inte går synligt så förbereder jag med inmurad 20mm flexslang.

Hänger ni med?

Flexröret kommer gå hyfsat rakt och ha innerdiamter 14mm så det borde gå att dra igenom en relativt styv kabel (vilket egentligen passar bäst för utanpåliggande dragning)

Eller har jag jättefel?

D
Kabeln ska bara gå synligt vissa sträckor från centralen och andra sträckor ska den ligga i 20mm flexslang infräst i väggen.

Vilken typ av kabel är bäst då?

D
En ytterligare fråga:

3x16a räcker till häll och ugn och ska dras med en 5x2,5 kabel.

Om jag vill ha ytterligare ett utag kan jag då dra en 6x2,5 kabel?

Finns ingen vinst med det!
Du har bara tre faser in i huset, skulle du dra en sjätte tråd så blir det en dubblering av en av faserna och då överbelastar du nollan. Om det inte räcker med 3x16A får du dra fram ytterligare en treledare till köket.
Möjligen kanske ugnen kan delas med ytterligare uttag?

D
Tack för svar!

Tror inte det skulle fungera. Ugn ligger på 3000w och diskmaskinen på 2000w.

D
Kabeln från centralen kommer ligga synligt utmed en vägg och jag skulle verkligen vilja få in alla ledare i samma kabel.

Ähh det är inget problem.
Vi ändrade planlösning i vårt kök lite väl sent. Alla ytskikt var klara och att stoppa in en ny grupp var inte värt besväret tyckte jag.
Konsekvensen är att ugn och diskmaskin ligger på samma grupp. Under de mer än tio år som gått har säkringen löst max 3ggr för att vi glömt att diskmaskinen inte ska gå när ugnen används....Oftast körs disken långt senare än ugnen.

D
Kan kanske funka frågan är om det är värt att chansa. Jag ska kungöra allt nytt? Väggar golv etc...då kanske det är smart att planera för en separat matning redan nu.

Om jag gör en 7g2,5 kabel då?

Kan jag ha två stycken nollor i en sån och fyra stycken faser och en skyddsjord?

Nej, försök undvik speciallösningar, det blir inte bra i längden. Kör på väl beprövade lösningar istället som vi vet fungerar och som alla är vana vid. Så dra fram två ledningar, en till häll/ugn och en till DM.

D
Ok, i närheten av DM finns det ett kyl/frys uttag på 10a som jag kanske kan använda om jag låter elektrikern uppgradera till 16a, dvs byta till 2,5mm2 och ny säkring i skåpet.

S
Låt elektrikern dra i 5-ledare istället till kyluttaget (FK/FQ), sätt en dosa med tydlig uppmärkning att det är tre faser i dosan. Dra två treledare, en till uttag för kyl och en för diskmaskin och så finns en fas kvar för eventuell ny treledare för uttag i kök under högskåp eller liknande.
Märk upp vid central med, om att det är enfasgrupper anslutna till en trefasmatning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.