Ska lägga 80 m jordkabel till ett nybyggt uthus. Efter att ha läst runt här på forumet har jag förstått vikten av förimpedans och utlösningsvillkor, och kommer att lägga 5G6 mm2 N1XV. Undercentralen i nybygget kommer att ha C10-säkringar och JFB.

I samband med detta har jag börjat fundera om befintlig elinstallation på fastigheten borde / måste ses över.

Elen är idag kopplad i följande ordning (av förra ägaren):

Huvudsäkringar 3 x 16 A.
Huvudledning 4G2.5 mm2, ca 20 m.
Bostadshus med huvudcentral med diazedsäkringar utan JFB (gammal central utan separata skenor).
Huvudledning 4G2.5 mm2 vidare från huvudcentralen till undercentral i gäststuga, ca 20 m.
Gäststuga med undercentral med diazedsäkringar och JFB.
Huvudledning 4G2.5 mm2 vidare från undercentralen till undercentral i garage, ca 10 m.
Garage med undercentral med en blandning av smältsäkringar och dvärgbrytare.

Elen till nybygget ska dras från gäststugan.

Tacksam för kommentarer och synpunkter på befintlig installation, och vill gärna ha svar på följande fråga:
Det finns ett antal huvudledningar nedgrävda på varierande djup i gräsmattan. Vill man skydda dessa med JFB?

Kan tillägga att jag inte är så imponerad över förra ägarens respekt för el. Mycket verkar vara gjort av nån glad amatör, och de hade även satt i 25A huvudsäkringar på en 2.5 mm2 huvudledning. Upptäckte jag efter flera års laddning av elbil, och bytte då fort dessa till 16A.

Pekpinnar och kommentar om vad jag själv får göra undanbedes.

Är det verkligen undercentraler du har, dvs att centralen i gäststugan är inkopplad som en gruppledning i husets central, och att garagets elcentral likaså ligger under JFBn i gäststugan? Det kanske går att göra bättre så att varje hus kan få sin egen JFB. Kabeln till uthuset kan du åtminstone se till att koppla in före HB & JFB i gäststugan.

Det finns varken krav eller normalt behov att att skydda en huvudledning med en JFB. Det vill man i så fall göra med en tidsfördröjd JFB (typ S) med märkutlösningsströmmen 300 mA.

Är det även så att varje huvudledning är avsäkrad i respektive elcentral? Det vill man också undvika om det går. Om du har tagit reda på förimpedansen så kan du ju räkna på vad som krävs av en 16 A och 2.5 mm².

Tack för snabbt svar. Alla centraler är parallellkopplade på huvudsäkringarna. Då har jag lärt mig nåt idag, trodde första centralen hette huvudcentral och efterföljande undercentraler :)

Det är mycket berg på tomten, så det går inte att få ner kabeln djupt på vissa ställen, så kanske vore bra med en JFB på huvudledningen, om nån skulle råka dra ett spett eller spade i den.

E
Skulle skippat jordfelsbrytare på markkabel men se till att utlösningsvillkor är uppfyllt, vilket du verkar införstådd med.

Den 25 Ampere säkringen du hade var begränsad av 16A som ju är din huvudsäkring.
Men det ska givetvis sitta rätt säkring eller passdel så räkna även på den ledningen til din billaddare.

Berg ställer till det då behöver du förlägga kabeln i luften eller i ett kraftigare typ av rör, tänk även på att om du ska ha jordfelsbrytare och fruktar mekanisk åverkan så är en kabel med koncentriske skärm, typ FXQJ fördelaktigt.

Fast 16 A huvudsäkring är vad jag bytte de befintliga 25 A mot. Förra ägaren hade bytt passdel också.

Jag tyckte det gick lite väl bra att ladda bilen och köra maskinerna i huset på vad jag trodde var 16 A HS ...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.