Hej!
Jag och mitt syskon har blivit dödsbodelägare till vår bortgångne förälders fastighet. Mark med bostadshus. Är det möjligt att på något sätt bygga ytterligare ett bostadshus utan att stycka av marken? Tanken är att en av oss flyttar in i det befintliga huset och den andre bygger ett nytt, så vi båda kan bo här med våra familjer. Önskan är att skriva över husen på oss vardera men dela lika på marken.

Bifogar en bild som exempel på en annan fastighet. Där ser man en tomtgräns utan fastighetsbeteckning. Personen som äger 2:16 är densamme som bor/äger där. Jag tänkte om det gick att göra något liknande? Är detta möjligt och vad kallas en sådan variant?

Anledningen att vi hellre vill ha denne lösningen är att vi är rädda för att värdet ska gå ner då fastigheten blir mindre vid rn avstyckning..

Glömde bilden

• Satellitbild över en skogig tomt med gul linje och märkning 2:16, visar fastighetsgränser och byggnad nära grusväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen till forumet

Det är bara att söka bygglov och prova, om fastigheten omfattas av detaljplan kan det vara svårt att få in ett hus till på tomten men utanför planlagt område bör det kunna funka.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Det finns inget generellt förbud mot att bygga flera bostadshus på en fastighet. Det är kommunens plan- och områdesbestämmelser som styr.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
J Jeas5 skrev:
Önskan är att skriva över husen på oss vardera men dela lika på marken.
Det här (om det ens är möjligt) tror jag skulle vara mer skadligt för värdet än om fastigheten styckades. Tänk dig själv att erbjudas att köpa en fastighet på vilken det finns två bostäder på ofri grund ägda av någon annan.

En rimligare ordning vore att dela fastigheten i tre. Stycka av två bostadsfastigheter (befintligt gårdscentrum som en; en för nybyggnation) som ni äger var för sig och en större jordbruksfastighet för resterande del av marken.

För visst pratar vi om en jordbruksfastighet, inte bara en överstor villatomt?

• Gilla
useless
  • Laddar…
J Jeas5 skrev:
Glömde bilden
Det där är två olika fastigheter. Bostadsfastigheten har med största sannolikhet styckats av från marken för att kunna ägas och säljas separat.

Zooma in så visas säkert ett nummer även på den mindre fastigheten.

Edit: och använd Lantmäteriets app Min karta, inte Hitta.se eller liknande.

F fribygg skrev:
Hej och välkommen till forumet

Det är bara att söka bygglov och prova, om fastigheten omfattas av detaljplan kan det vara svårt att få in ett hus till på tomten men utanför planlagt område bör det kunna funka.
Hej!
Det ligger utanför planlagt område.

Men går det på något sätt skriva över husen
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det där är två olika fastigheter. Bostadsfastigheten har med största sannolikhet styckats av från marken för att kunna ägas och säljas separat.

Zooma in så visas säkert ett nummer även på den mindre fastigheten.

Edit: och använd Lantmäteriets app Min karta, inte Hitta.se eller liknande.
detta är från lantmäteriet. Och nej ingen jordbruksfastighet. Jag undrade om man kunde gå tillväga på detta sätt och sedan skriva något juridiskt, mest om en av oss går bort då fastigheten skall stanna inom familjen.

Men vad jag förstår av era svar så är det bästa att äga 50/50 och ansöka om bygglov för ytterligare ett bostadshus

J Jeas5 skrev:
detta är från lantmäteriet.
Se där! Udda. Svårt att gissa då, men om man jämför med den här bilden som jag tog från en slumpvis vald plats kan fastighetsbeteckningen skrivas i eller utanför mindre fastigheter på till synes oklar grund. Den omgivande marken här är alltså 1:4, vilket står uppe i högra hörnet. Kanske står beteckningen på skogsfastigheten utanför det beskurna även i din bild. Däremot är det mycket osannolikt att någon skulle ha ritat ut gränser inne i en fastighet.

Flygbild av landskap med markerade fastighetsgränser och beteckningar, skog och byggnader syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J Jeas5 skrev:
Jag undrade om man kunde gå tillväga på detta sätt och sedan skriva något juridiskt
Kan och kan, ditt första argument var ekonomiskt så därför svarade jag utifrån det.
J Jeas5 skrev:
mest om en av oss går bort då fastigheten skall stanna inom familjen.
Det är ofta olämpligt, om än inte omöjligt, att diktera hur efterlevande ska vilja leva sina liv, inklusive hur de ska äga fastigheter och vem de ska få sälja till.
J Jeas5 skrev:
Men vad jag förstår av era svar så är det bästa att äga 50/50 och ansöka om bygglov för ytterligare ett bostadshus
Nej, min åsikt är att det är bäst att stycka och äga en fastighet var. Givet att ni vill något annat är det dock möjligt att göra på en uppsjö olika vis, allt ifrån att samäga fastigheten med eller utan någon form av friskrivning från samägandelagens tvångsförsäljningsklausul till att separera byggnader från fastigheten.

Allt får dock konsekvenser och exempelvis kan det vara bra att veta att det i praktiken inte går att belåna ett hus på ofri grund.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.