Har haft elektriker och slutfört elen i garaget. Kopplat central med fem grupper jordfelsbrytare och garaget ligger parallellt med huset efter inkommande huvudsäkringar.

Var ut idag och skulle reda lite i garaget, kopplade in portmotorn och jfb löste. Trodde först det var motorn och testade en jordad lampa i samma uttag, samma resultat. Kopplad motor och lampa till annat uttag på annan säkring, jfb löser ej.

Alla uttag som delar säkring 5 löser jfbn, både skyddsjordade och dubbelisolerade prylar.

Nån som har en ide på vad som kan gått galet?

Uttaget förmodligen felkopplat. Ring tillbaka elektrikern

edit: Låter mer som att den gruppen är felkopplad i centralen. Nolla/jord förväxlade. Men som sagt: Ring din elektriker och säg: "Gör om, Gör rätt!" :)

Flera uttag? Låter som att N och PE är förväxlade på hela gruppen. Inte bra!
Kanske kan vara kortslutning (nästan) mellan N-PE på den gruppen också, men då bör JFBn lösa även när du belastar andra grupper.

Elektriker får ett samtal första som händer imorgon...

Jfbn löser bara när jag belastar "säkring 5". Allt annat verkar ok, utebelys, innebelys samt uttag som sitter på annan säkring.

Vad gör en installatör normalt för att kontrollera det som inträffat hos mig inte ska ske? (vi antar skiftad N och PE)

Lossar ledningarna och "meggar"

OT: Jag har en genom mitt jobb felaktig definition av begreppet megga, vad menar en elinstallatör med megga?

Man installationstestar med ett mätinstrument som kallas megger...dvs man meggar installationen. Enkelt sagt, man skickar ut lite ström och kollar att det inte är kortis osv.

Och namnet megger kommer från företagsnamnet Megger som var bland dom första att göra isolationsmätare? Lite som "termos" och "rolerblades" där ett varumärke har gett ett inofficiellt namn för produkten.

En isolationsprovning (meggning) som görs med 500 V för att upptäcka isolationsfel hade troligen inte upptäckt detta fel, om vi antar att N och PE är omkastade någonstans. Däremot skulle en kontinuitetsprovning upptäckt felet. Då ohmmäter man PE i hela anläggningen, och om det är som vi tror så skulle man då upptäckt att PE saknas i dessa uttag.

• Gilla
Sultan_a och 1 till
  • Laddar…
Nollan för den gruppen kan ha hamnat på fel nollskena med. Om man har en nollskena med JFB och en utanför.

Extremt osannolikt så kan fasen hamnat på fel sida av jordfelsbrytaren, men då ska det till en riktigt klantig elektriker eller halvklantig elektriker och att elektrikern hade slut på fasskenor och fick koppla fas till varje säkring för hand...

Fel som beror på felkopplingar ihop med jordfelsbrytare kan vara rätt farliga, men i det här fallet är det troligtvis ingen fara om uttaget inte används. Om du har barn, djur eller andra som inte går att instruera om faror så låt inte dem röra nåt i garaget förrän elektrikern fixat felet, för säkerhets skull.

Fick elektrikern ett samtal i förrgår?

Jodå, elektrikern fick ett samtal och kom förbi senare under dagen.

Yxis "gissning" var rätt, en säkring som matades innan jfbn. Ansvaret här blir kanske lite delat, jag hade all hårdvara innan. Centralen var en i nyskick begagnad sak och således kopplad redan.

Tack för all input, detta forum är en ovärderlig källa till kunskap

Intressant. Svårt att föreställa sig hur elektrikern kunde missa detta.

• Gilla
Claesk
  • Laddar…
I och med att jag inte är nån hejare på installationsel så kan jag inte säga så mycket om det hela.

Hur ser en yrkesman på det hela tror ni?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.