Jag håller på att bygga om övervåningen på vårat 1,5 plan hus. Då har jag tänkt att ljuddämpa golvet och bygga ett nytt rum. Men vilken ordning jag ska bygga det.

Ljuddämpningen av golvet blir (som jag hittat i andra trådar)
  • Befintligt 22mm spångolv
  • Ljuddämpning ex. Paroc SSB 2t
  • Nytt flytande 12mm spångolv (eller 16mm?)
Men ska jag montera min nya innervägg före jag bygger ljuddämpningen av golvet, eller efter?

Hur blir det med rörelser i väggen om jag monterar den på det flytande golvet?
Hur gör man med dörrarna om man monterar vägg före det flytande golvet?

Befintlig övervåning
Duw70n8.png

Ny övervåning
JGJx3cJ.png
 
Om ljudet mellan rum på övervåningen är viktig så ska du göra väggarna först, alternativt bara spånet och sedan innerväggarna.
 
Ja ljudet är ganska viktigt tycker jag, så då får det bli vägg först.

Hur gör man då vid dörren? en fast regel med samma höjd som det flytande golvet, fast smalare än tröskeln så det flytande golvet går in under tröskeln en bit?
 
Ja det är en lösning, eller låter du spånet gå in där fast med 10 mm springa mellan de olika spånskivorna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.