J jayal1972 skrev:
Vi vet tyvärr inte vad för kontroller av den tidigare installationen installatören gjorde innan inkopplingen.
Vad jag har läst tidigare här och på andra ställen är att det inte alltid är en "riktigt" utbildad elektriker från el-giganten som kommer och gör installationen och dessa installationer har inte alltid varit 100%-iga.
Nu har du ju köpt denna service så hoppas de lyckas lösa problemet utan kostnad för dig. Jag skulle annars även se över el-installationen.

// J
Menar du att kontrollera installationen mellan elskåpet och dosan, eller mellan dosan och spisen? Huset är ganska nytt (från 2007) så jag skulle hoppas att elinstallationen är okej. Men såklart elektrikerna från Elgiganten vet bara hur man kopplar spisen till dosan, inget mer.

T Tinrik skrev:
Menar du att kontrollera installationen mellan elskåpet och dosan, eller mellan dosan och spisen? Huset är ganska nytt (från 2007) så jag skulle hoppas att elinstallationen är okej. Men såklart elektrikerna från Elgiganten vet bara hur man kopplar spisen till dosan, inget mer.
Mellan dosan och spisen. Det jag misstänker kan vara problemet är att hällen är felkopplad, här är ett exempel:
https://www.byggahus.se/forum/threa...aeger-en-sak-jag-tvekar-nagon-som-kan.445113/

// J

Vi har en liknande häll från Bosch och den är riktigt bra. Den låter och beter sig likadant som din ihop med IKEAs kastruller. Jag har köpt nya kokkärl. Bäst är det att använda min gamla gjutjärnsgryta, då är hällen i princip helt tyst. Jag tror inte att det är fel på din häll. När du lär dig alla finesser och har uppgraderat kastrullsortimentet så kommer du nog att vara nöjd.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
T Tinrik skrev:
Dom borde ha kontrollmätt hur läget var i dosan innan installation, för att försäkra sig om det verkligen är som det ser ut eller brukar vara. (y)

A
T Tinrik skrev:
En annan test jag har gjort är att lyfta kastrullen under uppvärming, så att hällen tappar kontakt med den och stängs av.

När jag gör det så kan jag höra relayer som klickar och stänger av induktoren. Däremot kan jag inte höra sådana relayer när jag har det problemet jag beskriver. Då är jag osaker om problemet är att hällen tappar kontakt med kastrullen.

Iallafall så ska jag hitta en gjutjärnsgryta och testa, återkommer!

> Du har tillräckligt med ventilation?
Det hoppas jag! Alla mättningar på bänkskivan stämmer mot det som krävs på installationsmanualen. Köket är relativt nytt, från 2007 (när huset byggdes), och det fanns en keramisk häll från Bosch där förut. Båda två (gamla och nya) har likadana mättningar.

Finns det något sett att kolla om det är ett ventilationsproblem?
Har du rätt luftspringa mellan bänkskiva och skåp?
Är hällen i en låda eller öppet under?

• Gilla
errakareby
  • Laddar…
> Det jag misstänker kan vara problemet är att hällen är felkopplad

Jag kan bara hoppas att han kopplade rätt, jag har inte riktigt kunskap på detta och hade inga anledningar att inte lita på honom. Förhoppningsvis så kommer en annan elektrikern på måndag (också från elgiganten) och dubbelkollar installationen.

> Den låter och beter sig likadant

Bara för att förklara - det jag har problem med är inte att den låter (det är faktikst ganska tyst), utan att den slås av mitt under uppvärmingen på Boost eller hög effekt. Har också provat en gjutjärnsgryta och problemet kvarstår. Händer det också för dig att den slås av helt under uppvärmingen?

> Dom borde ha kontrollmätt hur läget var i dosan innan installation

Han gjorde ju det, han öppnade dosan och mätte något med elmättare.

> Har du rätt luftspringa mellan bänkskiva och skåp?

Ja det borde finnas tillräckligt med ventilation, hällen ligger på bänkskivan, öppet under mot lådorna. Jag har även testat att ta bort alla lådor som ni ser på bilden och har fortfarande samma problem.

Bifogar några bilder till ifall det hjälper. Kabeln är lite för tjock, jag undrar om det blir för mycket tryck från den svarta kabellhållare (eller vad det heter :) )

• Öppet köksskåp utan lådor visar ventilation under en inbyggd häll med tjock kabel och kabellhållare synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tjock kabel med svart kabellhållare under bänkskivan, öppet mellanrum till lådor som avlägsnats för ventilation.
    Skapa konto
  • Bakre vy av en elektrisk matlagningshälls installation med synlig eldosabox och tjock kabel.
    Skapa konto
  • Inuti ett köksskåp med öppen baksida, tjock elledning kopplad till ett vägguttag och utan lådor.
    Skapa konto
T Tinrik skrev:
Förhoppningsvis så kommer en annan elektrikern på måndag (också från elgiganten) och dubbelkollar installationen.
Hoppa över det. Dels tror jag inte det har med installationen att göra. Det kan inte ge sådana symptom. Möjligen kan hällen i sig ha en effektbegränsning inställd på ett för lågt värde och som ger detta symptom.

Dels bör man undvika installationstjänster från vitvarubutiker. Se saknar ofta all form av kompetens för ens enkla felsökningar. Än mindre kan de reparera ett eventuellt fel. Ta hem en riktigt elfirma ifall något behöver åtgärdas i installationen.

T Tinrik skrev:
Jag har pratat med Bosch kundservice och de säger att det är "helt normalt", men jag är inte säkert att det är sant eller att de riktigt förstår problemet.
Likaså här tror jag inte du fick något svar öht. Supporten, first line support är vanligen fullständigt inkompetent ang tekniska egenskaper och försöker bara blir av med dig. Du får stå på dig så att de skickar frågan vidare i så fall.

Det finns säkert en förklaring som att hällen känner av något som gör att den tar en paus. Det kanske handlar om ett misslyckat försök att vara smart.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Hoppa över det.
Tack för infon! Då vet jag inför nästa gång att inte köpa installation från butiken :)

Likaså här tror jag inte du fick något svar öht.
De har faktiskt skickat frågan vidare internt, och svaret var:

"Så inget fel säger jag. Inget besök krävs. Detta är ett normalt beteende på våra induktionshällar. Har kunden haft en annan häll från oss som var mycket äldre så kan det stämma det de säger eftersom tidigare för ca 10 år sedan skiftade vi teknik. Tidigare gav hällen full effekt hela tiden, men det kunde ge resultatet överhettning om man använde en usel kastrull om man hade otur. Så det är ett inbyggt skydd kan man säga."

Det låter rätt konstigt att prata om "överhettning" när man precis börjat koka vatten och allt är kallt. Det händer faktikst tvärtom - när vatten är väl varmt så finns problemet inte längre. Det händer bara i början. Det finns ingenting om detta på brukanvisningen heller.

Det finns inga recensioner alls heller som nämnar detta, vilket är märkligt.

Har också kollat en liknande model (2 år äldre) och ser inte att den har detta problem:
Minut 14:

Jag vet inte, det kanske är dags att släppa det och gå vidare. Det känns bara lite dum att betala så mycket pengar för en "bra" häll och få ett sådant beteende.

Formuleringarna i det svaret låter inte som att de kommer från en tekniker. Det är sant att Bosch skiftade teknik för några år sedan. Vi har haft många av deras spisar och hällar på forumet och dom gör ingen bra reklam för sig själva. Jag skulle undvika Bosch som pesten.

• Gilla
jayal1972 och 1 till
  • Laddar…
A
T Tinrik skrev:
> Det jag misstänker kan vara problemet är att hällen är felkopplad

Jag kan bara hoppas att han kopplade rätt, jag har inte riktigt kunskap på detta och hade inga anledningar att inte lita på honom. Förhoppningsvis så kommer en annan elektrikern på måndag (också från elgiganten) och dubbelkollar installationen.

> Den låter och beter sig likadant

Bara för att förklara - det jag har problem med är inte att den låter (det är faktikst ganska tyst), utan att den slås av mitt under uppvärmingen på Boost eller hög effekt. Har också provat en gjutjärnsgryta och problemet kvarstår. Händer det också för dig att den slås av helt under uppvärmingen?

> Dom borde ha kontrollmätt hur läget var i dosan innan installation

Han gjorde ju det, han öppnade dosan och mätte något med elmättare.

> Har du rätt luftspringa mellan bänkskiva och skåp?

Ja det borde finnas tillräckligt med ventilation, hällen ligger på bänkskivan, öppet under mot lådorna. Jag har även testat att ta bort alla lådor som ni ser på bilden och har fortfarande samma problem.

Bifogar några bilder till ifall det hjälper. Kabeln är lite för tjock, jag undrar om det blir för mycket tryck från den svarta kabellhållare (eller vad det heter :) )
Har du någon uppfattning om fläkten bakom gallret går?
Om du kopplar en induktion fel så är den död efter 1/10sekund

A
Nog läge att ta ut gatantiservicen

electroluxaren skrev:
Har du någon uppfattning om fläkten bakom gallret går?
Om du kopplar en induktion fel så är den död efter 1/10sekund
Ja, fläkten går.

A
T Tinrik skrev:
Ja, fläkten går.
Då är det troligen fel på hällen

• Gilla
Tinrik
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Formuleringarna i det svaret låter inte som att de kommer från en tekniker. Det är sant att Bosch skiftade teknik för några år sedan. Vi har haft många av deras spisar och hällar på forumet och dom gör ingen bra reklam för sig själva. Jag skulle undvika Bosch som pesten.
Vilket märke skulle du rekommendera då?

Ja, under uppvärmning med boostfunktionen så gör den en liten paus på någon sekund ibland. Jag har bara antagit att den jobbar i pulser när effekten är hög. Det påverkar ju inte uppkoket över huvud taget.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.