Hej,

Har haft en elektriker här som säger att hällen endast ska kopplas med en nolla i N1. Dock, av vad jag kan se i beskrivningen så bör nollan alltid kopplas ihop, eller med 2 separata. Är det någon som kan förklara för mig här? Jag vill inte att elektrikern kommer hit och kopplar fel, i så fall tar jag hellre hit någon annan.

Med hällen kom en kabel med svart, brun, blå, grön-gul och en grå(som elektrikern säger inte kommer användas).

Se bild nedan för hur jag uppfattar att det bör kopplas. (Elektrikern vill alltså inte koppla ihop nolla 1 och nolla 2)

Instruktion för elektrisk installation av spishäll som visar tre olika kopplingsscheman med märkningar för ledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anslutningsbox för häll med markerade ledningar: Jord, Nolla 1, Nolla 2 samt FAS 1 och 2.
Skapa konto

• Gilla
Jocho
  • Laddar…
Och på den bilden har du bara en nolla. Det elektrikern säkert avser är dubbel nolla från central inte krävs.
Du kan lite på din elektriker.

• Gilla
Boan och 4 till
  • Laddar…
Det skall kopplas som inkopplingsbilden till vänster. Han sätter väl dit ihopkopplingsblecket mellan N1 och N2 så som bilden visar.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
K Kane skrev:
Det skall kopplas som inkopplingsbilden till vänster. Han sätter väl dit ihopkopplingsblecket mellan N1 och N2 så som bilden visar.
Han tog bort ihopkopplingsblecket och sa att det här kommer inte behövas.

• Gilla
Blanki73
  • Laddar…
Om det du skriver stämmer och det inte finns något missförstånd var det inte en elektriker, detta är ju skåpmat för dem!!

R Raspou skrev:
Han får nog tänka om.

A AndersS skrev:
Du kan lite på din elektriker.
Menar du "lita" så håller inte jag med.

• Gilla
Mightyjochen och 1 till
  • Laddar…
Det framgår ju med all tydlighet att det ska sitta bygel mellan 4 och 5, vilket är vanligt till en modern spishäll.

• Gilla
P_O och 1 till
  • Laddar…
Ja du. Vad säger man.

Tog in elektrikern via appen Done. Verifierat att personen var godkänd av elsäkerhetsverket. Så det litade man ju på.

Kanske har denna elektriker aldrig kopplat in en spishäll innan…

• Gilla
total och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Menar du "lita" så håller inte jag med.
Inget konstigt, kopplar man in utan blecket så fungerar halva hällen och då kommer blecket på plats.
Men en elektriker klarar detta därför funderar jag på om det finns något missförstånd eller finns det bluffelektriker?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Kanske har denna elektriker aldrig kopplat in en spishäll innan…
I så fall är det första jobbet före genomförd utbildning:cool:;)

R Raspou skrev:
Hällen består av 2 delar! Vänster och höger som matas var för sig.
Här i Sverige skall bygel vara monterad!
Men vissa hällar har kabel monterad från fabrik och 2 nollor 2 faser + jord = 5 ledare då får man bygla i kontakten.
Elkabel ändar med fem ledare: blå, brun, gul/grön, svart och brun, före installation.
Skapa konto

Kolla inlägg 102
https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-spis-inkoppling.400518/page-7#post-4029864

Redigerat:
  • Gilla
hus520 och 2 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Hällen består av 2 delar! Vänster och höger som matas var för sig.
Här i Sverige skall bygel vara monterad!
Men vissa hällar har kabel monterad från fabrik och 2 nollor 2 faser + jord = 5 ledare då får man bygla i kontakten.
Men inte den ts har klippt, den ska byglas i hällen.

A AndersS skrev:
Men inte den ts har klippt, den ska byglas i hällen.
Med andra ord bör elektrikern ha nämnt nedan lösning? Jag tar nog in en annan elektriker :)

Öppen eluttag låda med märkta kablar och terminaler, antydan om felaktig installation.
Skapa konto

• Gilla
ma9klas och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.