64 815 läst ·
307 svar
65k läst
307 svar
Ny hyvel, Hammer A3-31 vs Moreten H410
Ah det är vaxbaserat... kollade säkerhetsdatabladet, verkar vara lampolja (kerosene) och "paraffin waxes and hydrocarbon waxes", vad nu det är för sorts vaxer. Kanske jag ska prova kladda ihop något eget först, har carnauba flingor hemma...
Jag jobbade med vaxer för en massa år sedan. Carnauba blir väldigt sprött och klarar inte tjockare lager. Kerosene är detsamma som lacknafta ungefär. Testa att blanda upp carnaubavaxet med bivax är mitt förslag. Du behöver värma soppan för att det ska gå i lösning. När det svalnar kommer vaxerna att kristallisera, och du får en pasta. När lösningsmedlet dunstar återstår endast vaxet. Tar du lampolja kommer det att ta lång tid. Välj hellre mer lättflyktigt organiskt lösningsmedel.
Jag har använt lacknafta tidigare då jag gjort en hemmavariant av Osmo hårdvaxolja, som består av bivax,carnauba, rå linolja, tungolja. Det är flytande men gult olikt osmos som är genomskinligt. Men ger bra resultat tycker jag. Tänkte det receptet men utan olja.
Är dock osäker på om jag borde prova med bivax eller om man borde prova med paraffinvax (borde finnas i bl.a. värmeljus).
P.s. hade annars förstått kerosene som lampolja (fotogen) och white spirit eller mineral spirit som lacknafta.
Är dock osäker på om jag borde prova med bivax eller om man borde prova med paraffinvax (borde finnas i bl.a. värmeljus).
P.s. hade annars förstått kerosene som lampolja (fotogen) och white spirit eller mineral spirit som lacknafta.
Produkter som diskuteras: "rå linolja"
Linolja rå Ottosson
För inoljning av trä m.m.
120 kr inkl moms
Läs mer
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Paraffin finns som syltparaffin på Ica..
Redigerat:
Är det inte snarare fotogen?mattiasp skrev:
EDIT:
Läste inte efterföljande inlägg men jag håller med "Kerosene" är väl det engelska namnet för fotogen. Oavsett så är det varianter på ungefär samma sak, petroleumdestillat med varerande kokpunkt och sammansättning.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Paraffin
Benämningen syltvax har jag inte heller hört. Man smälter paraffin och häller det över sylten eller gelén så det bildas ett tättslutande lock. Kanske inte helt nödvändigt med moderna burkar som kanske är tätare än de var förr i tiden? Det brukar finnas som pastiller i livsmedelsbutikerna och kan väl knappast vara okänt i Finland heller. Jag menar, ni plockar väl bär och gör sylt mest hela tiden när ni inte plockar svamp eller sitter i bastun?
EDIT2:
Ett exempel: https://www.mat.se/butik/syltparaffin-pingvin-90g
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Ska såklart vara syltparaffin. Mobilen som 'rättstavar'
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Annars finns det paraffin som glidvalla för skidorna..fast kanske bara på den här sidan insjön vi behöver fuska med sånt för att komma framåt..
Man ska inte alltid tro att tyskar får till rätt ord i sina MSDS. Om man får CAS-numret så kan det klarna en aning. Det förekommer att tillverkare medvetet är lite otydliga i säkerhetsdatabladen så att det ska vara lite svårare att kopiera receptet. Om jag använder min biologiska gaskromatograf (stoppar näsan i burken) så kan man snabbt konstatera att det rör sig om lacknafta ned inslag av aromatiska kolväten.jac skrev:
Är det inte snarare fotogen?
EDIT:
Läste inte efterföljande inlägg men jag håller med "Kerosene" är väl det engelska namnet för fotogen. Oavsett så är det varianter på ungefär samma sak, petroleumdestillat med varerande kokpunkt och sammansättning.
[länk]
Benämningen syltvax har jag inte heller hört. Man smälter paraffin och häller det över sylten eller gelén så det bildas ett tättslutande lock. Kanske inte helt nödvändigt med moderna burkar som kanske är tätare än de var förr i tiden? Det brukar finnas som pastiller i livsmedelsbutikerna och kan väl knappast vara okänt i Finland heller. Jag menar, ni plockar väl bär och gör sylt mest hela tiden när ni inte plockar svamp eller sitter i bastun?
EDIT2:
Ett exempel: [länk]
Det enklaste är att beställa en burk. Den räcker mycket länge.
8002-74-2mattiasp skrev:
Men det tillför egentligen inte så mycket nytt:
En komplex blandling av kolväten ur en petroleumfraktion huvudsakligen bestående av raka kolkedjor övervägande högre än C20.
Paraffin helt enkelt.
Sedan snubblade jag faktiskt över en Biltema variant också:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Stationara-maskiner/Trasnickeri/WWM-GLIDER-2000038047/
där den verksamma smörjan verkar bestå av 8042-47-5
Mättade kolväten huvudsakligen i området C15 till C50.
D.v.s. typ paraffin.
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg