1 180 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Ny frånluftsvärmepump, bosch eller nibe?
Vi ska snart flytta in i nytt hus där det är dags att renovera såväl badrum som tvättstuga och där frånluftsvärmepumpen lever på sina sista andetag.
Det är ett kedjehus om totalt 136 kvm fördelat jämnt på 2 plan.
På hela nedre plan finns vattenburen golvvärme. Det finns även braskamin.
På övre plan finns endast luft-luft och direktverkande el-element. F-ventilation med återvinning.
Vad skulle ni välja för frånluftsvärmepump? Vi försöker vara ekonomiska men inte snåla.
Det är dock egentligen endast ca 68 kvm + varmvatten som ska belastas på värmepumpen. Vi har kikat på bosch compress 3800i men även fått förslag på nibe f372. Känns som en halv vetenskap, men tar gärna input från andra som kan mer än jag.
Vet inte om jag utelämnat någon viktig info?
Mvh Kim
Det är ett kedjehus om totalt 136 kvm fördelat jämnt på 2 plan.
På hela nedre plan finns vattenburen golvvärme. Det finns även braskamin.
På övre plan finns endast luft-luft och direktverkande el-element. F-ventilation med återvinning.
Vad skulle ni välja för frånluftsvärmepump? Vi försöker vara ekonomiska men inte snåla.
Det är dock egentligen endast ca 68 kvm + varmvatten som ska belastas på värmepumpen. Vi har kikat på bosch compress 3800i men även fått förslag på nibe f372. Känns som en halv vetenskap, men tar gärna input från andra som kan mer än jag.
Vet inte om jag utelämnat någon viktig info?
Mvh Kim
Medlem
· Stockholm
· 53 inlägg
He jag varit du så hade jag installerat en luftluft även på nedre plan. Nibe F372 är ingen sensationell frånluftsvärmepump, har själv en Nibe F370, båda har liten kompressor, snäppet över en elpanna i mina ögon.
Planen är inte att riva upp golven på ovanvåning, och vill samtidigt inte ha utanpåliggande rör som löper längs alla väggar på ovanvåning... Tanken har slagit mig men flera inom branschen har sagt att investeringen jämfört med den lilla förtjänst det skulle innebära, jämfört med nuvarande förbrukning/kostnad för ovanvåningens uppvärmning, inte gör att det till ett "lönsamt" ingrepp.J Josth skrev:
Känns lite fel att försumma 65 kvm vattenburen golvvärme. Varma golv är värt lite extra tusenlappar i min bok 😊E Emma Gunnarsson skrev:
Behöver ingen sensationell frånluftsvärmepump heller, bara en som är stabil och kan värma 65 kvm golv + varmvatten, till en rimlig peng.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ny diskmaskin - Hisense, Bosch, Siemens eller Electrolux?
Kök -
Ny HiKOKI DH1826DA borrhammare och Bosch Thermohygrometer GDH 1-17
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Hur hittar jag nya handtag till kyl o frys Bosch?
Vitvaror -
Koppla in ny bosch spis, 3 fas
El -
Frågor efter tveksam installation av ny frånluftsvärmepump (Bosch/IVT)
Värmepumpar