DIY_freak skrev:
Jag lämnade in en hushållsassistent hos Electrolux som läckte olja och efter felsökning konstaterade de att de inte hade några reservdelar till denna längre. Hade de ju kunnat konstatera redan vid inlämningen, men som sagt så föredrog de ju att tjäna felsökningsavgift istället.

Angående kyl/frysen, så skulle jag gå på linjen att det här felet rimligen uppstod för länge sedan och alltså inom den 5-åriga garantitiden. Enligt konsumentköplagen är alla fel som rapporteras inom 2 månader från det att det inträffat alltid att anses som lämnat i rätt tid. Nu är ju inte detta direkt tillämpligt, då du får använda dig av garantin och inte reklamationsrätten.
Garantivillkoren bestäms helt av den som utfäster garantin. Skulle elux säga att man måste registrera sitt köp hos dem inom en vecka och att man har 14 dar på sig att anmäla ett fel - då är det det som gäller för att det ska kunna bli ett garantiärende.
Om skadan sker inom tiden för den treåriga reklamationsrätten man har enligt kkl, kan man åberopa den om garantin inte gäller, och då är det fristerna där som gäller (skälig tid)

Man kan inte ta delar av kkl och tillämpa dessa på garantin. Det är antingen eller

DFYD123 skrev:
Och om man vill nyttja sin hemförsäkring så är telefonledes inte ett alternativ för försäkringsbolaget...
Å andra sidan spelar inte kostnaden för besöket någon roll om man nyttjar försäkringsbolaget då de tar den kostnaden.

Electrolux räknas väl att vara lägsta nivå idag, äldre grejer 15+ år har fin kvalité. Industrimaskinerna som är gjorda i sverige håller också hög nivå(om inte högsta), men resten är nog som att spela på lotto.
Håller på själv söker efter en frys med ismaskin, och hittade en sida som hävdade att Electrolux hade 40% chans att gå sönder de 3 första åren om de hade ismaskin(baserat på garantiärenden), följande märke låg runt 10-18%, kommer inte ihåg, så kvalitén verkar inte finnas kvar, och de satsar på kvantitet istället

D
sunqan skrev:
Om skadan sker inom tiden för den treåriga reklamationsrätten man har enligt kkl, kan man åberopa den om garantin inte gäller, och då är det fristerna där som gäller (skälig tid)

Man kan inte ta delar av kkl och tillämpa dessa på garantin. Det är antingen eller
Det var ju iofs det jag skrev... att det inte är direkt tillämpbart. Men det är i alla fall ett argument man kan använda när man diskuterar med Electrolux, eftersom det är väldigt troligt att felet har funnits där redan under garantitiden.

Nu är ju Electrolux ganska välkända för att inte vara speciellt tillmötesgående och själv köper jag aldrig några Electrolux-produkter mer.

Jag undrar om Svenska Akademiens ordlista borde ta upp ordet "Elextroluxofob" med tanke på hur många som verkar hata dem här... ;)

Jag har haft flera kylskåp med kolsyra, frysar med ismaskin, hushållsassistent och tvätt/tork från E-lux och det enda som krånglat var den första generationens kolsyremaskin då den gav alltför mycket kolsyra men då kom en tekniker och bytte ut den kostnadsfritt... Jag måste antagligen haft en väldigt tur med just mina grejer...

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
anders07 skrev:
Jag har haft flera kylskåp med kolsyra, frysar med ismaskin, hushållsassistent och tvätt/tork från E-lux och det enda som krånglat var den första generationens kolsyremaskin då den gav alltför mycket kolsyra men då kom en tekniker och bytte ut den kostnadsfritt... Jag måste antagligen haft en väldigt tur med just mina grejer...
Hur har du lyckats med att ha så många kylar och frysar på så kort tid, bytt ut dem bara efter tre år eller? ;)

anders07 skrev:
Jag undrar om Svenska Akademiens ordlista borde ta upp ordet "Elextroluxofob" med tanke på hur många som verkar hata dem här... ;)

Dom har en hel del bra grejjor, det är inte bara tur :) men motsatsen är väl otur, det verkar TS ha haft och jag hade nöjt mig med det, inte som många antyder att börja "driva ärenden" mot Elux.

Jag upplever gällande kyla en helt annan nivå på "läckor" nuförtiden än tidigare, Electroluxaren får gärna bringa klarhet i om huruvida "det högre trycket" iom mer naturvänligt köldmedia är boven bakom det eller ej.

tompaah7503 skrev:
Hur har du lyckats med att ha så många kylar och frysar på så kort tid, bytt ut dem bara efter tre år eller? ;)
Renoverat och flyttat men i snitt bott typ 4 år med varje kyl/frys... Tvätt/tork flyttade med så de hade jag i nästan 10 år tror jag innan de fick bli kvar vid flytt.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Electrolux har gjort formellt rätt. TS enda chans att få något bättre ut av detta är att Electrolux tilllämpar goodwill. Har Electrolux en facebooksida? Skriv där och berätta att du känner dig besviken och lurad, och att du inte fick någon tydlig information om vad det skulle kosta (nästan 1000 kr för felsökning, och sen ev repkostnad på det). Om du har chansen att prata med dem så be om rabatt/tillgodokvitto på ett nytt elux kylskåp på minst 1000 kr. Se till att ha kollat ut en ny modell innan så du vet vad du vill ha och vad den kostar.

I övrigt så finns en att ta med sig som lärdom och det är att det inte är lönt att ringa reparatör på en vitvara där garantin har gått ut. Bara att undersöka vad det kostar brukar ligga på 500 - 1000 kr och att reperera en vitvara kostar ofta flera tusen. Kan man inte laga den själv är det billigare att köpa en ersättningsprodukt på blocket. Man bör också alltid kolla med försäkringsbolaget. Ibland finns lite pengar att hämta där.

• Gilla
snowjim och 5 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
I övrigt så finns en att ta med sig som lärdom och det är att det inte är lönt att ringa reparatör på en vitvara där garantin har gått ut. Bara att undersöka vad det kostar brukar ligga på 500 - 1000 kr och att reperera en vitvara kostar ofta flera tusen. Kan man inte laga den själv är det billigare att köpa en ersättningsprodukt på blocket. Man bör också alltid kolla med försäkringsbolaget. Ibland finns lite pengar att hämta där.
Sunda råd där!

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
J
En annan slutsats kan vara att räkna med att livslängden är ca 5-10 år och räkna på vad man är villig att betala per år för tex kyl/frys. Alla finesser och design bör alltså "avskrivas" på denna tid.

Jag försöker själv välja vitvaror med relativt få finesser av ett märke som jag tror har hyfsad kvalitet. Massor av olika "program" och inställningar, displayer och knappar - som jag ändå oftast inte använder - prioriterar jag bort. Däremot funktion (ljudnivå och tex inredning i kyl/frys, diskmaskin osv) är det jag väljer på.

• Gilla
snowjim och 3 till
  • Laddar…
P
Jag upplever gällande kyla en helt annan nivå på "läckor" nuförtiden än tidigare, Electroluxaren får gärna bringa klarhet i om huruvida "det högre trycket" iom mer naturvänligt köldmedia är boven bakom det eller ej.[/QUOTE]

Läckorna dök väl upp på bred front när det nya köldmediet R600A implementerades. köldplattorna gjordes samtidigt om för anpassningen.
trycket är inte boven då det är på lågtryckssidan som läckan finns. det är tom undertryck.
Oftast är det förångaren/evapuratorn/köldplattans anslutning som läcker.
Tidigare innan man "gömde" dessa i bakstycket så gick de oxå att byta, jag har bytt fler än två....

P
I övrigt så finns en att ta med sig som lärdom och det är att det inte är lönt att ringa reparatör på en vitvara där garantin har gått ut. Bara att undersöka vad det kostar brukar ligga på 500 - 1000 kr och att reperera en vitvara kostar ofta flera tusen. Kan man inte laga den själv är det billigare att köpa en ersättningsprodukt på blocket. Man bör också alltid kolla med försäkringsbolaget. Ibland finns lite pengar att hämta där.[/QUOTE]

Jag är väl inte fullt benägen att hålla med.
Köper man en diskmaskin med konstigt namn tillverkad låångt borta på Media M. för ett par tusen ja okej då är det inte lönt att ens ringa under garanti tiden.
Men om man köper en Miele för 20tkr och garantin är ett år så tror jag nog att det kan vara lönt att ringa på en reparatör.
de flesta fel är ju stopp eller motorkol eller någon annan skitsak.
så att ta ut en repsnubbe för en kostnad på 1000.- - 1500.- efter ett par års garanti måste anses vara lönsamt dels för egna plånboken som miljön? i synnerhet om en ny maskin kostar mer än 5.000.-.

electroluxaren skrev:
Jag är väl inte fullt benägen att hålla med.
Gällande kyl och frys, är det någon större skillnad i livslängd mellan en dyr och en billig modell? Jag misstänker att skillnaden är väldigt liten.

J
Nu gällde tråden electrolux, men samsung tycker själva att livslängd på deras skåp är 7-10år.

http://www.realtid.se/samsung-overvager-forlanga-garantitiden

5 års garanti på en kyl/frys är nog det bästa man kan få, så är man garanterad att det håller det iallafall...

Jag minns att jag läste om trådar om LG-s kompressorgaranti på 10 år, och folk som då försökt utnyttja den men fått betala för andra skitfel istället. Ungefär som att ha en garanti på vevstakarna i en bil, det är annat som kommer gå sönder och att just garantera en liten del av produkten är ju helt värdelös. Troligen uppstår läckan oftast nån annanstans?

En till om livslängd; https://frivilligenkelhet.se/2009/12/06/vitvarors-livslngd/

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.