J jonaserik skrev:
Och en sådan är då inkompitent för att utföra elarbeten, skäms på dig att nedvärdera dagens elektriker.
Skrev jag inte precis tvärt om i inlägg #12???

useless useless skrev:
Därmed inte sagt att vederbörande inte är kompetent att göra ett bra jobb,

N Nissesbygg skrev:
Behöver man göra någon form av anmälan när man sätter upp elcentral i nybyggt garage?
Skall dra ny matarkabel från befintlig central i huset som ansluts via rör i mark till garaget. Har behörig elektriker som ska göra jobbet, men han var lite osäker på om det behövs göras någon anmälan, då han gör det vid sidan om sin anställning.
Tack för alla svar, nu har jag fått svar på frågan.
Nu ska jag även kolla upp elektrikern för att säkerställa att rätt behörigheter finns, annars blir det någon annan som får göra jobbet.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vänd det såhär istället....om du är trygg i att personen du tänkt att anlita gör ett bra installationsarbete så ska du inte rygga för att ta hjälp på det viset. Men så länge man inte har nå kvitto från ett företag som är behörigt så är det du som anläggningsinnehavare som ansvarar för allt ändå.

S Stefan1972 skrev:
Som anläggningsinnehavare så spelar ingenting nån roll egentligen. Har du inga kvitton på en installation utförd av behörig så är det du som anläggningsinnehavare som ansvarar för anläggningen iallafall. Den som installerar har ryggen helt fri.........
Som anläggningsinnehavare så har du ALLTID ansvar för att anläggningen är säker, etc oberoende om du har kvitton, etc eller inte.

• Gilla
datja och 4 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Som anläggningsinnehavare så har du ALLTID ansvar för att anläggningen är säker, etc oberoende om du har kvitton, etc eller inte.
Jo naturligtvis är det så. Jag försökte bara hålla diskussionen till vad som är lämpligt i tråden. 999 av 1000 personer tänker ändå inte att man har det ansvaret. En lekman tänker att man är skyddad av att man anlitar nån firma (dyrt) eller nån kompis bror som är behörig (billigt) Då är man skyddad och fri typ. Men så är det ju inte som sagt........
Min poäng är ju bara den att om man anlitar ett företag och får ett kvitto på en installation och det mot förmodan sker en olycka i det som är gjort så har man ju iallafall möjlighet att visa det och försäkringsbolaget är nöjt. Om det i samma situation är gjort "utan kvitto" så kan det ju bli så att man får stå till svars själv om det vill sig illa.

• Gilla
Nissesbygg och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
OM elektrikern inte har koll på om de ska göras någon anmälan för att montera en ny central är han med all SÄKERHET inte behörig.
Så akta dig för honom och anlita en riktig elektriker.
Han kan väl vara elektriker på någon fabrik eller så, kan ju bara vara att han inte van med enklar villa jobb.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.