Visst går det att sätta JFB, och borde rymmas till vänster med lättare ombyggnad, men skulle nog ändå fundera på antingen byta central eller ”städa” upp lite, vårt gamla hus hade nåt liknande, var pilar och ändringar, skrivit med tusch, inget stämde och mycket som var över.
 
R rävlyan skrev:
Det är rätt som elektrikern säger , inget bra med 2 JFB efter varandra , men om man ser hur platsen är ,, går det att
sätta en skiva där , samt sätta en enradig normkapsling och placera en 4 polig JFB där , även vid omkoppling till det nya går det att få till det med att sätta 1 normsäkring extra och den JFB som troligtvis går till någon golvvärme kopplas då till den
säkringen
Allt får plats i den nya utan att trassla till det
Det är ingen som nämt att koppla jordfelsbrytare efter varandra. Det ska man naturligtvis inte göra. Men att koppla en till varje elskåp är inget problem och har fördelar.

Och du snackar om att jag rör till det för TS....

TS: Bo har bra koll på det här, hans svar är rätt och välformulerat.
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Börja med att städa upp lite och se vad alla grupper är, och vilka som ”behöver” Jfb..och kolla vad kontaktorn styr.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
TS: Bo har bra koll på det här, hans svar är rätt och välformulerat.
Även med ”enligt Inlägg #8 11 öl under västen” har Bo alltid sunda åsikter. Det har tydligen varit en trevlig helg i Molkom. ;):beer:(y)
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Bild på "gröna lådan"
 
  • Öppen grön elektrisk anslutningslåda med exponerade trådar och kontakter i ett installationsskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En kontaktor till nånting.

Problemet är inte att koppla in en eller två jordfelsbrytare, det går alldeles utmärkt, problemet är att få plats med dem. Den som gjort tilläggen med rören och de grå slangarna har inte gjort nåt vidare snyggt jobb. Tom trafon till ringklockan sitter på sargen till det skåp som innesluter alltihop. Hur du än bär dig åt finns det ingen plats och att sätta något på en "blindbotten" ner till vänster gör det inte bättre direkt.
Jag brukar tycka att felfria gängcentraler ska få sitta där de sitter men i detta fall tar en lämplig normlåda mindre plats och arbetstiden att städa av+montera tvenne jordfelsbrytare kommer inte skilja sig avsevärt från att städa av+byta centraler.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Kontaktorn dvs gröna lådan är inte i funktion kontakterna upptill är tomma så den kan du ta bort. Det ger plats för en JFB där den satt och den tvåpoliga som sitter invid ger också lite plats om den ersätts av en för helheten.

Inget av det som är anmärkningsvärt på bilden kommer bli bättre med ny kapsling och säkringar. Dvs det fullkomligt osannolikt dåliga trasslet i nedre vänstra kommer antingen bli ännu sämre eller kräva mer jobb vid bytet.

Beskriv för elektrikern vad du vill ha gjort och hur så kommer du bättre genom det. Att sätta in en JFB där är enkelt och snabbt gjort förutsättningarna med dina centraler där är bra. Finns ingen anledning att du utfodrar skråmedlemmen i onödan särskilt med onödiga jobb som kanske inte tillför utan i värsta fall tvärtom.

Om du ställer mer frågor här och får råd kan du bättre förstå vad som är rimligt och inte för de påståenden du utsätts för.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
R
Marojo Marojo skrev:
Bild på "gröna lådan"
Den kontaktorn är överkopplat troligtvis , syns inte riktigt , men sitter något anslutet på undersidan
eller bortkopplad mellan säkringar och objektet , så objektet i dag år direkt från säkringarna
Bara att ta bort
Ta en annan elektriker som tittar på det för att få en uppfattning vad som går att göra , på distans
finns inga möjligheter att säga eller föreslå vad som går att göra för en vettig lösning på det
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
En kontaktor till nånting.

Problemet är inte att koppla in en eller två jordfelsbrytare, det går alldeles utmärkt, problemet är att få plats med dem. Den som gjort tilläggen med rören och de grå slangarna har inte gjort nåt vidare snyggt jobb. Tom trafon till ringklockan sitter på sargen till det skåp som innesluter alltihop. Hur du än bär dig åt finns det ingen plats och att sätta något på en "blindbotten" ner till vänster gör det inte bättre direkt.
Jag brukar tycka att felfria gängcentraler ska få sitta där de sitter men i detta fall tar en lämplig normlåda mindre plats och arbetstiden att städa av+montera tvenne jordfelsbrytare kommer inte skilja sig avsevärt från att städa av+byta centraler.
Ja det är helt klart mycket hemmagjord el i detta hus. Jag har börjat sanera en del (tex fastskruvade grendosor på väggarna som var fast inkopplade i kulodosor och annat fult).
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Det ser ut som skåpet är byggt efter elcentral?
Ta bort det och montera Jfb till vänster.
Köp en enkel dörr med karm montera den en bit ut så standard 300mm hyllplan får plats, till div. förvaring.
 
Redigerat:
R rävlyan skrev:
Den kontaktorn är överkopplat troligtvis , syns inte riktigt , men sitter något anslutet på undersidan
eller bortkopplad mellan säkringar och objektet , så objektet i dag år direkt från säkringarna
Bara att ta bort
Ta en annan elektriker som tittar på det för att få en uppfattning vad som går att göra , på distans
finns inga möjligheter att säga eller föreslå vad som går att göra för en vettig lösning på det

Över kopplad. Den är uppenbarligen bortkopplad, ser du inte att det är tomt på de övre anslutningarna?

Jag rekomenderar fortfarande fler jordfelsbrytare. Det är lättare att hitta orsaken till att det löst ut om det inte ligger lika mycket på den. Dessutom är det trevligt om inte hela huset är strömlöst när man ska felsöka. Jordfelsbrytare är så billiga i dag att det inte är någon vits att snåla in på en till.
 
R
D Daniel 109 skrev:
Över kopplad. Den är uppenbarligen bortkopplad, ser du inte att det är tomt på de övre anslutningarna?
Det är otvivelaktigt att den inte är med i systemet så det behöver du inte komma med någon kommentar om
eller är det bara för att kommentera att du ser det och inte andra , utan dom är blinda
Sen det med hur TS gör ska vi inte lägga oss i , TS har fått en del info här och sköter det nog vidare
i egen regi tillsammans med en elektriker som ser hur det kan utföras
 
Marojo Marojo skrev:
Ja det är det.
Men detta med att det inte *går* att ha mer än en jfb i en gammal central, stämmer inte det? Har läst det på flera ställen på nätet och elfirman sa också rakt ut att det inte går utan att man får ersätta den som redan finns eller byta central.
Nej, det stämmer inte - alltid...

Beroende på utförande, delvis olika för olika fabrikat, kan det i vissa skruvsäkringscentraler vara fullt möjligt att kapa/dela skenor på ett sådant sätt att man kan ha flera olika jfb till olika delar av samma central/låda. Detta är dock mest aktuellt för större centraler (säg 8 x 3 och uppåt).

Här är det ju redan delat, 4 x 3 + 4 x 3 + 2 x 3, borde räcka bra.

Mitt råd:
Tänk längre än näsan räcker!

Kommer Du under några års tid att renovera och ändra i huset?

Kommer elanläggningen att byggas om "rum för rum" eller så?

I så fall kan det vara vettigt att nu behålla det Du har - kompletterat med Jfb - , men efterhand som huset gås igenom ordna med nya ledningar som är långa nog för att ansluta vettigt i en ny central. Fundera också på om den sitter på rätt ställe i huset just nu! Ta bytet när de flesta ledningar är anpassade för nymontage.

Tekniskt finns det inget hinder för att behålla, personligen anser jag dessutom att smältsäkringar är överlägsna "automater". Jag vore inte främmande för en ny central med skruvsäkringar!

Se hellre över husets övriga anläggningar map. säkerheten än att sänka pengarna i att byta en fungerande central!

Finns det gammal "textilklädd" kabel i källaren? - Låt i så fall genast byta ut den (brandsäkerhet...)

Finns det osäkra uttag, ev lite löst sittande, i barnhöjd? Fixa! (Petskyddat skall det vara...)

Kolla skyddsjorden på spis och uttag runt diskbänk, liksom runt tvättmaskin mm.

Kolla för ev tveksamma installationer i nära dusch/bubbelbad, jord till värmepumpar etc...

Kolla utomhusdelar extra noga.

Om spisen är gammal kan det bli så att jordfelsbrytare i huset tvingar Dig att köpa ny spis - det blir några 1000-lappar bara det hur man än vänder sig...

Om huset har elvärme, speciellt äldre elpaneler, som ordinarie eller reserv-uppvärmning så kan även dessa vara lite av en riskfaktor. Kan mycket väl vara "lite krypande jordströmmar" i någon sådan, vilket Jfb obenhörligt avslöjar. Det kan ta tid att hitta, och sedan kosta pengar att byta elementet i fråga... Men vist är det säkerhetsmässigt bra att hitta och få bort den typen av "småkrypare", om än svettigt för elektrikern som bara skulle göra ett "snabb Jfb-montage", och lovat ett bra pris på det.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
Tekniskt finns det inget hinder för att behålla, personligen anser jag dessutom att smältsäkringar är överlägsna "automater". Jag vore inte främmande för en ny central med skruvsäkringar!
Yes! Diazedkramare i alla länder, förenen eder!

;)
 
  • Gilla
Millox och 1 till
  • Laddar…
Kramar gärna "lillebror" Neozed också!

En skam att den inte är vanligare i Sverige, sägs dock sitta i snart sagt varje sol-elomvandlare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.