Har nyss köpt ett hus och inleder därför min karriär som registrerad användare här på Byggahus. Verkar vara ett trevligt forum med mycket samlad kunskap!

Min första av många frågor rör jordfelsbrytare. Elektrikern som var hos oss och fixade lite andra grejer menade att det inte går att installera en jfb i vår befintliga elcentral eftersom den är så "rörig". Den har tre separata "lådor" (korrekt term?) med proppar och enligt elektrikern är det för svårt att koppla ihop alla skenorna på en jfb. Enda alternativet är enligt honom att byta till modern elcentral till en kostnad av ca 10000. Mina frågor är:

1. Är det värt att höra med annan elektriker om att installera jfb i befintlig central? Eller är det så omöjligt som första elektrikern påstår? Bifogar bild.
2. Finns det någon nackdel med att använda portabla jfb på utvalda ställen istället? Man kan ju köpa ganska många sådana för 10000 kr...

Obs: på bilden syns en jfb som är kopplad till badrum och golvvärme. Tanken var att denna skulle ersättas av en för hela huset. Jag vet att man inte kan ha flera jfb i en gammal central.

• Äldre elcentral med flera proppskåp och en separat jordfelsbrytare kopplad till badrum/golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag håller med första elektrikern till 100%.
Byt central.
Inget annat duger eller kommer blir bra eller snyggt.

För att svara på dina frågor:

1. Elektriker nummer två kommer förmodligen ge samma svar som första. Byt central.

2. Skall du ha plugg in jordfelsbrytare så skall du isåfall ha det på varenda uttag i hela huset, oftast blir det ju då 2 st i varje dubbeluttag, vilket varken är snyggt, eller får plats. Vidare så kommer du ej få 100% skydd, för enl Murphys lag så kommer det dödliga jordfelet inträffa i den produkt som du har i ett uttag där du glömt sätta plugin JFB. Samt att du kommer få problem att sätta en sådan plugin JFB på tex spisen.

Redigerat:
Instämmer. Det är dags för ett centralbyte. En portabel JFB i varje uttag är ingen realistisk lösning.

Det är inte några större problem att montera en eller två JFB "på sidan" om den som redan sitter där. Jag skulle tro att det kan man enkelt göra på en dag och matr kostar ca 1500 - 2000:-. Vilken ev kostnad det kan bli pga jordfel i huset kan man inte ens gissa. Det kan dra med sig kostnader från 0 till 10 000:-
Men även jag förordar ett centralbyte och troligen kan du pressa priset någon enstaka tusenlapp. Till det kan det naturligtvis komma dom okända jordfelen. Men den ev. kostnaden blir lika oavsett centralbyte eller gammal centra.

• Gilla
Boan och 3 till
  • Laddar…
R
Vad är det för kontaktorlåda som är grön som sitter till vänster om den 2 poliga JFB
är det för värme eller VVB och för gammal nattaxa ?

"Går" är ett relativt begrepp i sammanhanget. Klart det går att komplettera med en eller två jordfelsbrytare men det blir ett bök&stök. Det utrymme som verkar fritt ner till vänster innehåller en bunt slangar mm. Vill ni ha jordfelsbrytare så ta ner alltihop och sätt upp en lämpligt stor normlåda.

Jag håller inte med elektrikern. Det är inget problem att ansluta flera centraler till en jordfelsbrytare. Men det är klart bättre med en jordfelsbrytare till varje central.

Marojo Marojo skrev:
Den har tre separata "lådor" (korrekt term?) med proppar och enligt elektrikern är det för svårt att koppla ihop alla skenorna på en jfb. Enda alternativet är enligt honom att byta till modern elcentral till en kostnad av ca 10000.
Detta är rent skitsnack, ja, jag hävdar att det är skitsnack trots just nu 11 öl under västen. Bilderna visar inga tekniska hinder för att installera 2-3 st JFBer i denna anläggning, och antalet JFBer beror på just att det finns tre separata kapslingar på bild (där den tredje nere i bilden kanske inte tillhör gruppcentralen?) Materialkostnaden ligger på 1000-1500 kr.

Det första tekniska kravet är att N och PE är separerade i centralerna, att de ligger på separata plintar som går att koppla isär. Det kan krävas att man flyttar på några N//PE-ledare som sitter på fel skena, och att N och PE-skenan enkelt kan frånskiljas med en skruv, men annars inga konstigheter.

Att koppla ihop skenorna i flera centralkapslingar som vi ser på bild fyller inget syfte egentligen utan är en möjlighet till att enkelt kunna installera fler än 1 JFB. Det är absolut inget skäl emot JFBer.

Det enda problem jag ser är ett praktiskt problem med att hitta en plats för JFBerna - det ser trångt ut i detta skåp, men det kanske finns plats bredvid någonstans? Så om centralerna på bild är av gott skick under huven så finns ingen anledning att byta dem.

• Gilla
ja73 och 2 till
  • Laddar…
R
BO du var före mig , därav min fråga i # 5 , men har inte fått svar än från TS
Det är inte ekonomiskt försvarbart att byta ut dessa centraler , det kommer att bli problem med
ledare som är för korta och omkopplingar av annat ,
Om den gröna lådan är en kontaktor för något spelar ingen roll , det går utmärkt att lätta bort
det som finns där och sätta en skiva på träbitar som ligger utanför slangarna , samt som synes
är det gott om plats på djupet i skåpet
På den skivan kan allt annat fästas bra , samt att det sitter en HB på ena centralen , förhoppningsvis är
det HB för alltihop , mycket enkelt att lägga nya ledningar till en JFB efter den och upp till centralerna
SÅ att bara byta för bytas skull är skitsnack
Förstår inte varför det alltid pratas om att byta till normcentraler jämt och ständigt från elektriker
det är bara att kasta pengarna i sjön ,
Har själv avrått många kunder att ens tänka tanken när det finns en helt fungerande anläggning

R rävlyan skrev:
Vad är det för kontaktorlåda som är grön som sitter till vänster om den 2 poliga JFB
är det för värme eller VVB och för gammal nattaxa ?
Vet ej. Elektrikern gissade på "nån gammal styrning". Jag frågade inte närmare.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
R
Har du elradiatorer med termostater på ,? om du lättar på locket och tar en bild så kanske det går att
se vad som finns , om inte annat går det att se en funktion

R rävlyan skrev:
På den skivan kan allt annat fästas bra , samt att det sitter en HB på ena centralen , förhoppningsvis är
det HB för alltihop , mycket enkelt att lägga nya ledningar till en JFB efter den och upp till centralerna
Ja det är det.
Men detta med att det inte *går* att ha mer än en jfb i en gammal central, stämmer inte det? Har läst det på flera ställen på nätet och elfirman sa också rakt ut att det inte går utan att man får ersätta den som redan finns eller byta central.

Du kan inte på ett smidigt sätt sätta mer än en jordfelsbrytare till ett säkringsskåp. Men en till varje funkar bra. Så tre jordfelsbrytare funkar bra för dig. Vill du ha fler går det inte innom det befintliga.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
R
D Daniel 109 skrev:
Du kan inte på ett smidigt sätt sätta mer än en jordfelsbrytare till ett säkringsskåp. Men en till varje funkar bra. Så tre jordfelsbrytare funkar bra för dig. Vill du ha fler går det inte innom det befintliga.
Trassla inte till det i huvudet på TS , nu han är redan nu förvirrad över det som skrivs

R
Marojo Marojo skrev:
Ja det är det.
Men detta med att det inte *går* att ha mer än en jfb i en gammal central, stämmer inte det? Har läst det på flera ställen på nätet och elfirman sa också rakt ut att det inte går utan att man får ersätta den som redan finns eller byta central.
Det är rätt som elektrikern säger , inget bra med 2 JFB efter varandra , men om man ser hur platsen är ,, går det att
sätta en skiva där , samt sätta en enradig normkapsling och placera en 4 polig JFB där , även vid omkoppling till det nya går det att få till det med att sätta 1 normsäkring extra och den JFB som troligtvis går till någon golvvärme kopplas då till den
säkringen
Allt får plats i den nya utan att trassla till det

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.