2 515 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Ny el i 50-t hus
Har metallrör och metalldosor och kablar från -50 i hela huset. Detta behövs bytas.
Var i kontakt med elektriker per telefon och han tyckte att det var bäst att dra kabel i de gamla rören, det är lätt gjort mestadels. Sedan fanns det ngn sorts adapter som man kunde fästa i gamla dosorna och sedan skruva fast nya moderna kontakter och uttag i. Elskåpet går bra att behålla om det är grått men ej om det är svart. detta för att det gråa går att bygga ut med jordfelsbrytare. För en vanlig villa så fixar en elektriker allt detta på 2 dar (kankse 3 dar om det strular).
Är denna typ av elrenovering att rekommendera?
Fungerar det bra med denna adapter? Letade efter en sådan adapter på elbutik.se men hittade ingen. Vad heter adaptern?
Fastnar vägguttagen bra eller kommer det att glappa i de uttag man ofta sätter i och ur kontakter?
Det går väl inte att använda infällda kontakter när man behåller dosorna?
Var i kontakt med elektriker per telefon och han tyckte att det var bäst att dra kabel i de gamla rören, det är lätt gjort mestadels. Sedan fanns det ngn sorts adapter som man kunde fästa i gamla dosorna och sedan skruva fast nya moderna kontakter och uttag i. Elskåpet går bra att behålla om det är grått men ej om det är svart. detta för att det gråa går att bygga ut med jordfelsbrytare. För en vanlig villa så fixar en elektriker allt detta på 2 dar (kankse 3 dar om det strular).
Är denna typ av elrenovering att rekommendera?
Fungerar det bra med denna adapter? Letade efter en sådan adapter på elbutik.se men hittade ingen. Vad heter adaptern?
Fastnar vägguttagen bra eller kommer det att glappa i de uttag man ofta sätter i och ur kontakter?
Det går väl inte att använda infällda kontakter när man behåller dosorna?
Jag har gjort samma operation i min kåk från -37, med samma förutsättningar. Funkar utmärkt. Adaptrarna är små klips med gänga som sätts i dosorna som man sedan kan skruva fast uttag och brytare i. Detta tillsammans med klorna i apparaterna gör att det sitter fast. "Original" i äldre installationer är endast klorna, -50 är ett gränsfall så har du tur finns liknande fästringar som i nya dosor.
När det gäller uttag och brytare, titta på Eljos Renova-serie. Dyrare än standard men då får man moderna grejer med tidstypiskt utseende.
När det gäller uttag och brytare, titta på Eljos Renova-serie. Dyrare än standard men då får man moderna grejer med tidstypiskt utseende.
Jag hade samma förutsättningar när jag renoverade min lägenhet (byggd 1955). Ståldosor och stålrör med blyböjar isolerade med tjärpapp. Jag har inte byt ut några dosor utan förlitar mig i de flesta fall helt på klorna. I vissa fall så har jag varit tvungen att borra och sätta plugg i väggen utanför dosan.
Stålrör är för övrigt ett djävulens påfund. Fan vad kablarna kan sitta fast!
Stålrör är för övrigt ett djävulens påfund. Fan vad kablarna kan sitta fast!
Det går bra att ha infällda vägguttag.patrikz skrev:
Klorna sitter på vägguttaget/strömbrytaren/whatever och griper tag i insidan på dosan när man skruvar åt dem. Man måste se upp så att man inte klämmer någon kabel på köpet bara.patrikz skrev:
Klicka här för att svara