Tyvärr är du fel ute. Sätt ingen fläkt i skorstenen där du eldar!

När elden brinner och skorstenen är varm skapar det ett enormt sug in i elden och upp genom skorstenen. Annars gör du något fel. Läs den meningen igen!

Du skriver ”ny ventilation”, menar du att du har sjävdrag i huset eller någon form av frånluftsfläkt?

”Mer ventilation” är för övrigt antagligen precis vad du inte behöver för att lösa ditt problem.

• Gilla
unosko och 3 till
  • Laddar…
Detta känns som ett enda stort handhavandefel. Jag kan förstå att man kan avkräva nya lister givet tillverkarens instruktion och det är ju trevligt att de byter listerna. Men, när ni nu byter listerna igen, gör lite annorlunda:

1. Fönsterputs har jag aldrig använt på kaminens glas, de få gånger vi tvättar använder vi något annat avsett för sot (det finns många alternativ).
2. Sluta spraya det ni sprayar på listerna, låt det inte rinna på listerna.
3. Elda med mer drag. Det verkar som att det sotar en hel del. Räcker det inte med att ha spjället öppet, öppna ett fönster på glänt. Det behövs inte mycket. Skulle förvåna mig om det behövs en fläkt.

• Gilla
Roger Fundin och 23 till
  • Laddar…
Det är frågan om uppenbart handhavandefel och ignorans här. Garantin ska verkligen inte täcka att ni förstör er kamin. Vi ska hoppas företaget ifråga läser tråden.

Använd torr ved och lär er elda. Och sluta spruta fönsterputs på de eldfasta listerna när ni fått klara instruktioner om att dom går sönder då.

• Gilla
stugan_i_skogen och 12 till
  • Laddar…
M Masthugg skrev:
Tyvärr är du fel ute. Sätt ingen fläkt i skorstenen där du eldar!

När elden brinner och skorstenen är varm skapar det ett enormt sug in i elden och upp genom skorstenen. Annars gör du något fel. Läs den meningen igen!

Du skriver ”ny ventilation”, menar du att du har sjävdrag i huset eller någon form av frånluftsfläkt?

”Mer ventilation” är för övrigt antagligen precis vad du inte behöver för att lösa ditt problem.
Fast dåligt drag kan ju bero på många saker...........man får inte bra drag i en kamin om skorstenen är dåligt utformad och kanske slutar tokigt ovan tak. Det får ju ts undersöka och komma fram till varför det är som det är innan man tvärsäkert kan säga nåt.

• Gilla
Yderfält och 3 till
  • Laddar…
Putsmedlet som ni använder, är det exakt samma som återförsäljaren av kaminen rekommenderade? Är det samma som tillverkaren av kaminen rekommenderar? Innehåller alla tillgängliga putsmedel ammoniak, om det nu är ammoniak som förstör listerna? Applicerar ni medlet enligt tillverkarens anvisningar?

Om svaret är nej på någon fråga, skaffa det putsmedel och gör på det sätt som ger ja-svar.

Om svaret är ja på samtliga frågor så kan jag tycka att du har någon form av case. Då kan jag hålla med om att produkten inte håller vad den lovar, tillverkarens skötselinstruktioner förstör produkten. Om det sen innebär att du får häva köpet vete fan. Men å andra sidan, vad ska ni skaffa istället? Det känns ändå som att hitta en lösning som funkar är ett bättre alternativ.

Du skriver att det är svårt att få rent om ni sprutar putsmedlet på en trasa och sen applicerar det på glaset. Jag får intrycket av att ni då putsar direkt, alltså att putsmedlet inte får tid att verka på samma sätt som om ni sprutar på glaset och sen väntar med att putsa? I så fall, testa att spruta så trasan blir riktigt våt, applicera på glaset och vänta sen som när ni sprutar direkt på glaset. Se till så att glaset blir lika vått som när ni sprutar direkt på.
Ett annat alternativ är att ni sprutar som innan, men när ni gör det håll då en skiva av något slag som täcker listen så ni inte sprutar direkt på listen.

Och nej, det är inte uppenbart att ni gör helt fel både när ni eldar och när ni putsar glas, men risken finns. Undersök alla möjligheter och alternativ. Dålig tilluft är enklast att kolla, öppna ett fönster nästa gång.

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast dåligt drag kan ju bero på många saker...........man får inte bra drag i en kamin om skorstenen är dåligt utformad och kanske slutar tokigt ovan tak. Det får ju ts undersöka och komma fram till varför det är som det är innan man tvärsäkert kan säga nåt.

Enligt uppgift är det ju en rak skorsten. Den skulle kunna bli lite kort i vissa fall, men det är rimligt att anta att det i huvudsak handlar om dålig tilluft om det inte går att få drag. I detta fall verkar det dock ännu rimligare att börja med att se till att spjället är helt öppet....

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Enligt uppgift är det ju en rak skorsten. Den skulle kunna bli lite kort i vissa fall, men det är rimligt att anta att det i huvudsak handlar om dålig tilluft om det inte går att få drag. I detta fall verkar det dock ännu rimligare att börja med att se till att spjället är helt öppet....
absolut. Allt jag har skrivit är ju bara gissningar det också. Vi vet ju inte ens varför det är som det är.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Har ftx hemma och kan själv inte tända utan att det drar in om spisfläkten går samtidigt. Har ett eldningsläge på ventilationen och ibland öppnar jag ett fönster lite en stund.

• Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
Skulle säga att grundproblemet är för lite drag i skorstenen.
Detta kan i sin tur bero på några olika saker.
* Det kanske finns någon typ av mekanisk ventilation som orskar bakdrag?
Då kan det orsaka både att de sotar som satan på rutorna och läcker in rök.
Då behöver man stänga av den mekaniska ventilationen då man drar igång en eld i kaminen.
Alternativt kan man öppna en runa/balkongdörr medan man startar brasan.
* för låg skorsten
* fågelbon i skorstenen

Då man fått upp en bra temperatur i både kamin och skorsten borde skorstens draget göra att man kan ha kamindörren öppen utan att det ryker in vid forstatt eldning.
Ryker det in om man öppnar luckan efter 30min eldning ... då har vi ventilations problem som skapar riktigt mycket undertryck i huset.
Det går i sin tur lösa på lite olika sätt
* Stänga av ventilatonen
* Öppna en ruta / balkongdörr i rummen man eldar i
* Högre skorsten gör att skortenen får mer drag och ork att dra ut röken
Nya regler medger lägre skorsten och de(nya lägre) har sämre drag i sig.
Skostenen ska helst så lång som möjligt. Men det ser ju lite dummt ut med en skosten som är 2m över nock
De flesta skorstenar är ca 2-3 dm över nock. Det räcker i de flesta fall.
Nya skorstensregler har jag för mig medger skorstenar som är lägre än nock.
Detta är illa ur drag synvinkel för skorstenen.
* Skorstensfläkt

Kontrollera också så att inte nån fågel har byggt nått i skorstenen och därmed hindrar draget.
Kajor & Kråkor brukar kunna tycka att skorstenar är lämpliga ställen att bygga bo i.
De kan ju ha övergivit boet som nu orskar dragproblmen...

Sen avslutningsvis är bästa sättet att rengöra rutorna med vatten + hushållspapper + aska.
Listerna håller för det och går inte sönder, det kostar inte mycket och man slipper kemikalier.
Ta hushållsrullen en liten skål med vatten och sätt er vid kaminen.
ta loss 4 ark hushålls papper.
Använd 1 för att torka det som ser ut att rinna ner o droppa då man rengör.
Använd 1 för att doppa i vatten (rikligt) och sen i askan
(om man kollar finns det flera typer aska i eran kamin, allt från kolbitar till grått damm, testa er fram på vilken typ ni tycker fungerar bäst. undvik kolbitar)
Tag den nu blöda askdoppade pappersbiten och torka rutan.
Torka tort med ytterliga ett pappers ark
Upprepa tills det är helt rent.
Ibland kan man behöva gnugga om det bränt fast i rutan.

• Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Nja det är väl som att tvätta sin polotröja i ull i 60 grader när expediten rekommerade tvättmedel. Flera gånger om.
jag tvättar glas med rekommenderar glastvätt för kamin som jag köper av företaget. Så inte helt korrekt beskrivning.

S Stefan1972 skrev:
absolut. Allt jag har skrivit är ju bara gissningar det också. Vi vet ju inte ens varför det är som det är.
T ToRy skrev:
Putsmedlet som ni använder, är det exakt samma som återförsäljaren av kaminen rekommenderade? Är det samma som tillverkaren av kaminen rekommenderar? Innehåller alla tillgängliga putsmedel ammoniak, om det nu är ammoniak som förstör listerna? Applicerar ni medlet enligt tillverkarens anvisningar

Om svaret är nej på någon fråga, skaffa det putsmedel och gör på det sätt som ger ja-svar.

Om svaret är ja på samtliga frågor så kan jag tycka att du har någon form av case. Då kan jag hålla med om att produkten inte håller vad den lovar, tillverkarens skötselinstruktioner förstör produkten. Om det sen innebär att du får häva köpet vete fan. Men å andra sidan, vad ska ni skaffa istället? Det känns ändå som att hitta en lösning som funkar är ett bättre alternativ.

Du skriver att det är svårt att få rent om ni sprutar putsmedlet på en trasa och sen applicerar det på glaset. Jag får intrycket av att ni då putsar direkt, alltså att putsmedlet inte får tid att verka på samma sätt som om ni sprutar på glaset och sen väntar med att putsa? I så fall, testa att spruta så trasan blir riktigt våt, applicera på glaset och vänta sen som när ni sprutar direkt på glaset. Se till så att glaset blir lika vått som när ni sprutar direkt på.
Ett annat alternativ är att ni sprutar som innan, men när ni gör det håll då en skiva av något slag som täcker listen så ni inte sprutar direkt på listen.

Och nej, det är inte uppenbart att ni gör helt fel både när ni eldar och när ni putsar glas, men risken finns. Undersök alla möjligheter och alternativ. Dålig tilluft är enklast att kolla, öppna ett fönster nästa gång.
Hej vi använder medel av vår lokala åf som han rekommenderar , där anvisningen är spruta på glas och vänta. Det är ganska självklart när man sprayar att det även hamnar på listerna. Vilket det gör i mindre omfattning om man ska spraya på papper också ifall de ska va ordentligt blött . Då rinner säkert medlet ner bland listerna.
Skulle va mycket svårt att täcka så det inte rinner på listerna.

• Gilla
apetterson och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:

Ett och ett halvplanshus med rak skorsten , vad kan de va ca 10m? Helt ny skorstensmodul.

• Gilla
Svårinloggat
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Ett och ett halvplanshus med rak skorsten , vad kan de va ca 10m? Helt ny skorstensmodul.
Då är skorstenen tillräckligt hög för att kunna skapa bra drag iaf.

Hur är det med ventilationen? Vad har du för ventilation?

Och sen hur länge eldar ni?
Bara en liten brasa? eller eldar ni på i 2-3 timmar?
Eldar ni för lite hinner inte skorstenen bli tillräckligt varm för att skapa draget som gör att det inte ryker in

• Gilla
Gubbe 65 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Danin Danin skrev:
Hej vi använder medel av vår lokala åf som han rekommenderar , där anvisningen är spruta på glas och vänta. Det är ganska självklart när man sprayar att det även hamnar på listerna. Vilket det gör i mindre omfattning om man ska spraya på papper också ifall de ska va ordentligt blött . Då rinner säkert medlet ner bland listerna.
Skulle va mycket svårt att täcka så det inte rinner på listerna.
Du verkar ju inte ens lyssna på alla bra råd du fått. Lär du dig elda rätt så försvinner troligen problemet. Fortsätter du att elda fel så har du kvar problemet.

Eldar du rätt så behöver du inte tvätta glasen speciellt ofta, du får ingen rök som läcker in och dina lister håller.

• Gilla
unosko och 7 till
  • Laddar…
Får vi se en bild på dessa märkliga lister?

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.