Hej!

Köpte en ny förrådsdörr från Jabo för ett tag sedan. Har under 2-3 veckor haft den inomhus i cirka 12-18°C rum. Har oljat och målat den. Sen när det väl var dags att montera dörren så passar den inte längre!

Dörren har vuxit ur karmen och gångjärnen går således inte ner hela vägen och det verkar som att dörren är både för bred och för hög för karmen.

Vad ska jag göra?! Dörren är ju helt ny och jag måste väl för sjutton kunna räkna med att ha den inomhus när jag behandlar den. Höll på att slita den i stycken i går efter att försökt montera karmen i två timmar innan jag insåg att det inte var mig det var fel på utan dörren.

Tar tacksamt emot era tankar och idéer.

Oljan har fått den att svälla, vad för olja har används. Är det tajt runt om, bara så att inte karmen är skevad vid monteringen.

Det är inte karmen som inte håller formen då? Den är ju tämligen flexibel och förlitar sig på husets stomme.

T topmount skrev:
Oljan har fått den att svälla, vad för olja har används. Är det tajt runt om, bara så att inte karmen är skevad vid monteringen.
Jag har grundat med https://www.byggmax.se/grundolja-v-klar-färglös-p196000 och målat med https://www.byggmax.se/oljefärg-v-p192020#298=1293&722=14527&743=28988

Nej, jag har inte skevat karmen då det är gott om plats vid monteringen.
D Daniel 109 skrev:
Det är inte karmen som inte håller formen då? Den är ju tämligen flexibel och förlitar sig på husets stomme.
Så kan det så klart vara, att det är den som krympt mer. Har funderat på om det går att tvinga ut karmen när jag skruvar fast den i reglarna för att på så vis få dörren att passa.

Har du haft den omålad i monterad karm då? Låter ganska långsökt att de skulle svälla så mycket av att olja och måla den.

T tergo skrev:
det kan vara att där sitter tappbärande gångjärn , då är där ett par mm mellanrum mellan gångjärnshalvorna

[länk]
Nej, de ska ihop mer. Fäster jag endast nedre gångjärnet så ser det bra ut.
S Stefan1972 skrev:
Har du haft den omålad i monterad karm då? Låter ganska långsökt att de skulle svälla så mycket av att olja och måla den.
Ja, det var så den kom levererad. Och så låg den inomhus ett tag också faktiskt innan jag monterade ur dörren och oljade den. Dörren gängade fint i karmen alltså obehandlad men är osäker på om det är temperaturen eller behandlingen som gjort att den satt sig. Oavsett så tycker jag inte det känns som handhavande fel utan jag har följt de instruktioner som leverantören ger och det är ju att behandla dörren med olja och färg.

Redigerat:
Om gångjärnen inte går ihop som de ska så brukar det räcka att dra dörren lite i öppning/stängnings riktningen, om dörren är lätt så kan det krävas att man lägger lite tyngd ovan dörrbladet med armen samtidigt.
Har du kontrollerat så det inte åkt in något i hålet i dörrdelarna av gångjärnen under arbetes gång?

1 123abc skrev:
Om gångjärnen inte går ihop som de ska så brukar det räcka att dra dörren lite i öppning/stängnings riktningen, om dörren är lätt så kan det krävas att man lägger lite tyngd ovan dörrbladet med armen samtidigt.
Har du kontrollerat så det inte åkt in något i hålet i dörrdelarna av gångjärnen under arbetes gång?
Tack för ditt svar. Jag har prövat dessa metoder och även försäkrat mig om att inget trillat ner i gångjärnen. Jag tror att avståndet mellan nedre och de övre gångjärnen har blivit större på något vis eftersom det passar när jag tar endast nedre gångjärnen.

• Närbild av ett öppet dörrgångjärn på en svartmålad dörr som visar gångjärnets mekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tar dörrbladet emot det övre karnstycket?
Om det är tappbärande gångjärn du har så kan det vara helt i sin ordning.
Då du tidigare beskrivit att om endast det undre gångjärnet är ledat så sjunker dörren lägre så kan det vara så att du har justerbara gångjärn som är olika justerade.
Är det möjligt att lossa toppen (locket) av gångjärnet och sedan justera med en insexnyckel så dörrbladet sitter lägre i karmen?
Tänk på att du kan behöva justera samtliga gångjärn och att samtliga gångjärn även ska ligga emot tappen när du justerat klart så samtliga gångjärn bär tyngden.

1 123abc skrev:
Tar dörrbladet emot det övre karnstycket?
Om det är tappbärande gångjärn du har så kan det vara helt i sin ordning.
Då du tidigare beskrivit att om endast det undre gångjärnet är ledat så sjunker dörren lägre så kan det vara så att du har justerbara gångjärn som är olika justerade.
Är det möjligt att lossa toppen (locket) av gångjärnet och sedan justera med en insexnyckel så dörrbladet sitter lägre i karmen?
Tänk på att du kan behöva justera samtliga gångjärn och att samtliga gångjärn även ska ligga emot tappen när du justerat klart så samtliga gångjärn bär tyngden.
Tack för tipset. Det ska gå justera gångjärnen med insexnyckel så jag återkommer när jag prövat detta. Men är dock lite osäker på huruvida det hjälper då dörrbladet (nytt ord för mig) även på bredden går i karmen. Samt att alla delar passade utmärkt för 2 veckor sedan. Men som sagt, ska labba lite till och återkomma. :ok:

Så här ser övre vänstra hörnet ut på dörrbladet. (Edit: Det ligger alltså emot karmen)

• Övre vänstra hörnet på ett svart dörrblad som ligger mot en dörrkarm, med synlig slitage och skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att dörrbladet tar emot på bild är inte konstigt då karmen inte är vinkelrät, hur mycket det ändrar sig när karmen är vinkelrät kan jag däremot inte sia om.
Karmen bör vara som den är när den är monterad när du kontrollerar alltså tröskeln i våg samt karmens sidostycken helt i lod (det måste vara exakt för att stämma).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.