Hur köpa låscylinder till ny altandörr som passar befintlig hemnyckel?

537 läst  7 svar

1. P
    Medlem Nivå 7
    Med risk för att verka korkad så undrar jag följande:

Hur går jag tillväga föra att få tag på en låscylinder till vår nya sp-altandörr som går att använda med våra befintliga hemnycklar?

Har aldrig köpt/bytt lås tidigare så förstår inte hur detta fungerar.

1.Viken låscylinder bör man ha till en sp-altandörr? Hittar inte denna info.
    2. Går det att få tag på en cylinder där vi kan använda våra befintliga hemnycklar? (Dorma DCS står det på våra nycklar) Eller behöver vi byta alla befintliga lås i huset till "nya"?
    3. Kan man beställa detta på nätet (t.e.x. genom att kolla på numret på nyckeln) eller behöver jag gå till en låssmed? (Det verkar ju jättekonstigt om det går att beställa nycklar på nätet genom att bara veta någons nyckelnummer?)
    4. Hur gör jag allt detta utan att kliva i någon dyr fälla á la lokal låssmed med tredubbla priset jämfört med nät/storbutik...

Tacksam för svar!

2. 1
    Medlem · Nivå 9
    Du kan beställa över nätet eller gå till en låssmed.
    Du behöver endast beställa de låscylindrar som du behöver.
    Med DCS så finns det inget kopieringsskydd så det räcker med numret på nyckeln om du inte känner dig trygg med detta så får du byta alla låscylindrar till ett låssystem med ett kopieringsskydd.
    Låscylindrar kan du oftast beställa även om du har ett kopieringsskydd på nycklar men det finns låssystem där även låscylindrar är skyddade.
    Ta lite bilder på dörr och beslag så kan jag se vad du behöver för något, kolla även om det följde med en påse med lite grejer till låsen vissa tillverkare skicka med sånt.
    Det du behöver är standard låscylindrar i den vanligaste profilen så det blir troligen inte så dyrt ens hos din lokala låssmed, att fråga pris över telefon brukar vara gratis.

plan-g gillar
  3. prototypen
    Medlem Nivå 19
    Jag skulle se det på det här viset, törs du skicka iväg nyckelnummer och din adress tillsammans med kortnummer till något på nätet?

Jag går hellre in anonym hos låssmeden och betalar kontant.

Sedan finns ju möjligheten att köpa flera cylindrar med samma låsning hos bygghandeln och då måste det vara samma modell (runda / ovala) på alla cylindrar och byta ut rubbet. Kan ju vara en idé då både nycklar och cylindrar slits.

Protte

4. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Robert63 gillar
  5. 1
    Medlem · Nivå 9
    Undvik dessa kina låscylindrar, det blir endast bekymmer med dem.
    Det fungerar inte riktigt bra ens som nya.
    De brukar även ha dorma låscylindrar som är betydligt bättre.

hsd och BirgitS gillar
  6. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Du kan ha rätt.
    Mina är av fabrikatet Habo och kan vara köpta någon annan stans.
    Har haft sådana i ca 10 år, och de har funkat utmärkt

Redigerat 19 jun 12:37
  7. P
    Medlem Nivå 7
    Tusen tack för detta och alla bra svar i tråden. Beslag följde mycket riktigt med dörren. Det är bara själva låscylinern som saknas. Jag ser att det finns olika dorma dcs cylindrar. Hoppas låsssmeden vet vilken av dessa jag skall ha. Är det standardstorlek?

Planerade första att beställa på nätet men får nog ta mig till låssmeden av anledningen som någon nämnde i tråden.

8. 1
    Medlem · Nivå 9
    Habo är inte samma låscylindrar som dessa noname kinesiska.
    Ta några bilder på beslagen så låssmeden vet vad som krävs till din dörr.
    Ta även bilder på innehållet i påsen om en sådan följde med.
    Storleken är standard men vilka behör som behövs samt vilken sorts låscylinder som krävs skiljer mellan olika dörrar.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: