Jag har flera gamla fina trycken som jag vill använda. Problemet är att innedörrarna är nya och har den tydligen nya standarden på fyrkantspinnen. Trycket går inte i... Finns det någon lösning typ byta detalj i låskiska etc?

KL4Nt.jpg
 
S
byta i låskistan går nog ej.
du får slipa på trycket
 
slipa är enklast, eller om du har tillgång till en fräs spänn fast o fräs av de 4 sidorna
 
Jag löste det genom att fila på hålet istället, mycket snabbare:)
Men nu kommer nästa problem, nyckelringens tre hål sitter över det stora hålet och har alltså inte virke att skruvas fast i... Börjar ångra att jag inte köpte nytillverkat´...
 
SOCKEPLAST skrev:
Jag löste det genom att fila på hålet istället, mycket snabbare:)
Men nu kommer nästa problem, nyckelringens tre hål sitter över det stora hålet och har alltså inte virke att skruvas fast i... Börjar ångra att jag inte köpte nytillverkat´...
Gör en rund bit som passar i hålet och borra bara upp så mycket att du får i nyckeln. Den biten limmar du sedan fast i dörren så har du något att skruva i. Du kan göra den lite konisk så att den kilas fast när man sedan knackar fast den med lim på, men det är nog lite överkurs.
 
Vilket forum... Tack grabbar!
 
SOCKEPLAST skrev:
Jag löste det genom att fila på hålet istället, mycket snabbare:)
Och mycket sämre. Du riskerar med detta att försvaga roddaren och öka risken för att dörren går i baklås när du inte kan påverka roddaren via trycket.
 
Hej! Jag testar denna gamla tråd iom. att jag har ett väldigt liknande problem med källardörren som inte går att låsa upp. Jag har testat med olika nycklar osv.

Så här långt kommer jag:

Alla tips mottages! Om inte hur ska jag kunna borra loss det?

Tack på förhand
 
O olind skrev:
Hej! Jag testar denna gamla tråd iom. att jag har ett väldigt liknande problem med källardörren som inte går att låsa upp. Jag har testat med olika nycklar osv.

Så här långt kommer jag: [media]
Alla tips mottages! Om inte hur ska jag kunna borra loss det?

Tack på förhand
Jag tror du är ytterligare ett offer för att skrolla in i nya trådar.
Detta problem är vanligt om någon smort låset för då klibbar tillhållarna ihop.
Det kan även uppstå om det kommit in mycket smuts i låset (vanligt längs tungt trafikerade vägar t.ex hornsgatan i stockholm).
Det kan även uppstå om en tillhållarfjäder brister.
Nyckeln kan vara dålig eller sliten, testa andra nycklar om du har fler.
En styrning eller annat har gått sönder i låshuset.
Av de ovan nämnda orsakerna så är den absolut vanligaste orsaken att någon smort låset, jag skulle gissa att det är så i 99 fall av 100.
Vad du kan göra är att vrida fram och tillbaka som en tok en längre tid och hoppas att låset går upp, testa även från andra sidan om det är möjligt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.