15 187 läst ·
69 svar
15k läst
69 svar
Ny diskmaskin, svårt att ställa dricksglas
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
På 90-talet flyttade vi in i ett hus byggt -89, alla vitvaror var från -89 och från AEG, men alla fick bytas ut innan de blivit 20 år. Efter 12 år var det dags för torktumlare, tvätt- och diskmaskin, några år senare för kyl och frys samt då slutligen spisen när den var ung. 18 år. Vad jag minns så ansågs det som helt normala livslängder då.electroluxaren skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
JAg kör en Bosch... Nu börjar det nog bli dags för 4års kalas. Men den är riktigt bra. Tålig är den...
Den överlevde att få trefas under en kort stund. Det blev nått litet extra missljud. Men den har kämpat på. Detta hände när den bara var några månader gammal. Diskmaskin har jag ingen större lust att byta. Jag trivs med den vi har.
Däremot skulle jag vilja byta TT och TM. Dessa ska snart fira 6års kalas.Dessa verkar inte vilja gå i pension. Även om inte jag skulle bli ledsen. Men med tanke på ekonomin så får vi hoppas att dessa ändå väntar lite med pensionen. Jag får gosa lite extra med TM. Jag får ge den lite citronsyra och ett riktigt varmt program. Så blir den förhoppningsvis glad.
TT får jag göra rent ordentligt så blir den nog glad. Tm är en Bosch och TT är en Cylinda.
Den överlevde att få trefas under en kort stund. Det blev nått litet extra missljud. Men den har kämpat på. Detta hände när den bara var några månader gammal. Diskmaskin har jag ingen större lust att byta. Jag trivs med den vi har.
Däremot skulle jag vilja byta TT och TM. Dessa ska snart fira 6års kalas.Dessa verkar inte vilja gå i pension. Även om inte jag skulle bli ledsen. Men med tanke på ekonomin så får vi hoppas att dessa ändå väntar lite med pensionen. Jag får gosa lite extra med TM. Jag får ge den lite citronsyra och ett riktigt varmt program. Så blir den förhoppningsvis glad.
TT får jag göra rent ordentligt så blir den nog glad. Tm är en Bosch och TT är en Cylinda.
Köp Electrolux (eller deras andra varumärken) så blir du garanterat besviken! Det är den i särklass sämsta tillverkaren, allting är verkligen lågbudget och helt idiotiskt, kvittar fullständigt vad du köper för pryl resultatet blir det samma ändå.
Och dagens butiker som felgiganten och den där dryga tysken är helt värdelösa då de inte ens har bemödat sig att koppla in ström till apparaterna så man kan se hur de manövreras och fungerar, av samma skäl så går alla webbhandlare också bort då de bara har bilder i frimärksstorlek på utsidan för jämförelse. Däremot så verkar strömförbrukningen vara väldigt viktig då de alltid upplyser om den, om maskinen går att använda öht är inte alls viktigt.
Och dagens butiker som felgiganten och den där dryga tysken är helt värdelösa då de inte ens har bemödat sig att koppla in ström till apparaterna så man kan se hur de manövreras och fungerar, av samma skäl så går alla webbhandlare också bort då de bara har bilder i frimärksstorlek på utsidan för jämförelse. Däremot så verkar strömförbrukningen vara väldigt viktig då de alltid upplyser om den, om maskinen går att använda öht är inte alls viktigt.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Fördelen med Electrolux är att deras modeller redan efter kort tid blir väldigt energisnåla.mnils skrev:Köp Electrolux (eller deras andra varumärken) så blir du garanterat besviken! Det är den i särklass sämsta tillverkaren, allting är verkligen lågbudget och helt idiotiskt, kvittar fullständigt vad du köper för pryl resultatet blir det samma ändå.
Och dagens butiker som felgiganten och den där dryga tysken är helt värdelösa då de inte ens har bemödat sig att koppla in ström till apparaterna så man kan se hur de manövreras och fungerar, av samma skäl så går alla webbhandlare också bort då de bara har bilder i frimärksstorlek på utsidan för jämförelse. Däremot så verkar strömförbrukningen vara väldigt viktig då de alltid upplyser om den, om maskinen går att använda öht är inte alls viktigt.
Nackdelen är att de samtidigt blir väldigt dyra
Allvetare
· Västra götaland
· 10 924 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Persbrandt är helt oskyldig till min diskmaskin.Dan_Johansson skrev:
En stor anledning är nog att den är helt anti mot Persbrant. Sätter jag på en film med honom så drar diskmaskinen fortare än kvickt. Värsta är att den aldrig stänger av vattnet.
Risken är förstås att det vart en blöt fredag och Persbrant. Sen skyller den på 3 fas
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
De cylindamaskiner vi haft hittills har alla varit bättre än andra maskiner jag stött på avseende korgarna. Har bara köpt de i det högre prissegmentet för att få minsta möjliga ljudnivå. I senaste husköpet står en Miele. Har inga större förhoppningar att den är lika bra eller bättre.
Jag har skaffat ny maskin med sådan korg, och min gamla korg från en maskin av 2008 års modell passade utmärkt efter att jag kortade ner spolarmen med såg och lödkolv för att smälta ihop ändarna!electroluxaren skrev:Den plattformen som visas på bilderna är tyvärr inte bakåtkompatibel. Hade den varit det så skulle man nog kunna få till en bra diskmaskin. Men var lugn jag vet inte om någon som överlevt 5 år och 7 dagar och då får man värdens chans att köpa en riktig maskin då det inte är lönt att reparera den gamla.
Som tidigare sagt, den korgen är totalt värdelös precis som det mesta vad gäller användarvänlighet bland vitvaror.
Känner igen det där. Hade en husqvarna i 15 år som diskade väldigt bra, snabbaste programmet var 30 minuter och gjorde ofta väldigt bra ifrån sig. Båda korgarna var bra och man kunde ställa glas både uppe och nere.
Sen fick den nog av jordelivet och en ny diskmaskin från Bosch inhandlades. Den kostade ca 9000 kr. Hade fått för mig att dyrare är bättre och så var det en med inbyggnad också. Tyvärr är den sämre än den gamla. Båda blaskar och det skramlar lite från disk och armar som sprutar vatten. Problemet med den nya Boschen är att det kommer ett dovt dånande ljud från den under precis hela diskfasen, och det är extra tydligt när den står och torkar, det låter som en dånande fläkt eller kompressor. Har låtit så sen dag ett. Elgiganten hävdar att det är "Zeolit-systemet" som dånar. Hade vi vetat detta hade vi aldrig köpt den då tystnad var prio ett, och vi har en annan typ av Bosch SUpersilence som verkligen lever upp till sitt namn.
Nederkorgen på Boschen är kass, det är så glest mellan nätet att endast stora grejor kan placeras där. Ofta råkar vi ut för att ern kastrullarm eller liknande har åkt ner och blockerat det snurrande munstycket.
/S
Sen fick den nog av jordelivet och en ny diskmaskin från Bosch inhandlades. Den kostade ca 9000 kr. Hade fått för mig att dyrare är bättre och så var det en med inbyggnad också. Tyvärr är den sämre än den gamla. Båda blaskar och det skramlar lite från disk och armar som sprutar vatten. Problemet med den nya Boschen är att det kommer ett dovt dånande ljud från den under precis hela diskfasen, och det är extra tydligt när den står och torkar, det låter som en dånande fläkt eller kompressor. Har låtit så sen dag ett. Elgiganten hävdar att det är "Zeolit-systemet" som dånar. Hade vi vetat detta hade vi aldrig köpt den då tystnad var prio ett, och vi har en annan typ av Bosch SUpersilence som verkligen lever upp till sitt namn.
Nederkorgen på Boschen är kass, det är så glest mellan nätet att endast stora grejor kan placeras där. Ofta råkar vi ut för att ern kastrullarm eller liknande har åkt ner och blockerat det snurrande munstycket.
/S
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag ville köpa med zeolittorkning till dess jag läste om att det krävs en fläkt som går.S steve5432 skrev:Känner igen det där. Hade en husqvarna i 15 år som diskade väldigt bra, snabbaste programmet var 30 minuter och gjorde ofta väldigt bra ifrån sig. Båda korgarna var bra och man kunde ställa glas både uppe och nere.
Sen fick den nog av jordelivet och en ny diskmaskin från Bosch inhandlades. Den kostade ca 9000 kr. Hade fått för mig att dyrare är bättre och så var det en med inbyggnad också. Tyvärr är den sämre än den gamla. Båda blaskar och det skramlar lite från disk och armar som sprutar vatten. Problemet med den nya Boschen är att det kommer ett dovt dånande ljud från den under precis hela diskfasen, och det är extra tydligt när den står och torkar, det låter som en dånande fläkt eller kompressor. Har låtit så sen dag ett. Elgiganten hävdar att det är "Zeolit-systemet" som dånar. Hade vi vetat detta hade vi aldrig köpt den då tystnad var prio ett, och vi har en annan typ av Bosch SUpersilence som verkligen lever upp till sitt namn.
Nederkorgen på Boschen är kass, det är så glest mellan nätet att endast stora grejor kan placeras där. Ofta råkar vi ut för att ern kastrullarm eller liknande har åkt ner och blockerat det snurrande munstycket.
/S
Det blev istället en husqvarna då vi varit nöjda med märket tidigare. Den här har dock som standard egenheten att den öppnar luckan automatiskt i slutet av programmet för att vädra ut fukt och på så vis torka bättre. Själv tänker jag att den varma fukten inte är så bra för bänkskivan, så jag har stängt av det. Tycker ändå det fungerar bra då vi i regel diskar på kvällen och sen får maskinen stå till morgonen med all disk så har man torr disk att plocka upp när man fixar frukost.
Problemet med glas tycker jag dock att jag alltid stött på oavsett märke. Det handlar mest om glasen. Vi har de klassiska duralex picardie-glasen och de välter väl inte i någon maskin.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Jag håller med Stefan N. Fläkten hörde vi aldrig i gamla huset med en Bosch-maskin. Nu med en skräpmaskin från Electrolux så saknar jag verkligen Boschen så man slipper ha en diskhanduk i näven när man ska plocka ur disken.