useless useless skrev:
Nej. Jag skrev att du sparar energi. Men givetvis måste besparingen bli större än investeringen för att det ska löna sig ekonomiskt.
Hela syftet med att spara energi är ju att spara pengar.
Tvivlar ändå på att energiåtgången inte går ner märkbart om man kopplar den till varmvatten.
Maskinens behov av att värms vattnet minskar kraftigt.
Speciellt för mig som har mycket kort sträcka till pannan.

Gällande tvättmaskinen så märker man också att tvättiden blir kortare och maskinen drar märkbart mindre ström för 90min programmet.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Gällande tvättmaskinen så märker man också att tvättiden blir kortare och maskinen drar märkbart mindre ström för 90min programmet.
Hur gör du med fintvätten som ska köras i 30-40 grader om maskinen är kopplad till varmvattnet?

useless useless skrev:
Hur gör du med fintvätten som ska köras i 30-40 grader om maskinen är kopplad till varmvattnet?
Riktiga män har ingen fjolltvätt! 😎

• Gilla
  • Haha
husägaren TS och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Har aldrig testat tvättmaskin till varmvatten och har själv ingen diskmaskin alls. I mitt föräldrahem har diskmaskinen (fyra-fem olika) gått på varmvatten (fjärrvärme) sen 1978 utan några problem. Vid senaste bytet var det en diskussion om detta men det blev varmvatten igen eftersom kallvatten hade krävt rörjobb (detta var innan jag hade lärt mig sånt).

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ska och ska... tar du varmvatten från beredaren och matar in i en tvättmaskin så kommer en ansenlig del av värmen gå till att värma upp inner och yttertrumma samt kläderna. Matar du på med "60°C" från beredaren har du garanterat under 50°C i tvätten. Så för 40°C tvätt värmer den i princip ingenting. För 60°C tvätt får den värma lite.

Maskinen är uppgraderad till två vattenventiler (var förberedd för det som alla svenskbyggda "Sverigetvätten" från Ljung) så den sköljer med kallt vatten och när man kör 30°C för ylle så ställer man in så att den blandar till önskad temperatur.
En liten knapptryckning, men det är sällan vi tvättar ylle eller över huvud taget 30°C.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Ska och ska... tar du varmvatten från beredaren och matar in i en tvättmaskin så kommer en ansenlig del av värmen gå till att värma upp inner och yttertrumma samt kläderna. Matar du på med "60°C" från beredaren har du garanterat under 50°C i tvätten.
Maskinen är uppgraderad till två vattenventiler så den sköljer med kallt vatten och när man kör 30°C för ylle så ställer man in så att den blandar till önskad temperatur.
Ja, den bästa lösningen är maskiner som ansluts både till kallt och varmt vatten och själv bestämmer vilket som ska användas och i vilka proportioner. Att enbart koppla till varmvatten kan säkert löna sig i vissa fall (värmepump med korta rör till maskinen), men troligen blir det en förlust eller nollsummespel för de flesta.

useless useless skrev:
Alla moderna diskmedeler värmer sista sköljvattnet just av den anledningen. Så det blir ingen skillnad på torkning om man kopplar den till kallt eller varmt vatten.
Ja det gäller ju bara nyare maskinener.
Så för de kanske man inte kortar torktiden, man spar energi istället.
För äldre maskiner kortar man torktiden.

useless useless skrev:
Ja, den bästa lösningen är maskiner som ansluts både till kallt och varmt vatten och själv bestämmer vilket som ska användas och i vilka proportioner. Att enbart koppla till varmvatten kan säkert löna sig i vissa fall (värmepump med korta rör till maskinen), men troligen blir det en förlust eller nollsummespel för de flesta.
Värma med cop 3-3.5 istället för att spola in kallvatten kommer såklart att löna sig.
Nu värmer jag med vedpanna så för mig blir det ännu mer lönsamt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Värma med cop 3-3.5 istället för att spola in kallvatten kommer såklart att löna sig.
Nu värmer jag med vedpanna så för mig blir det ännu mer lönsamt.
En modern maskin som använder en dryg liter åt gången kommer inte att få särskilt varmt vatten om det är 5-6 meter rör med avsvalnat vatten till beredaren.
Dessutom görs ju 2-3 sköljningar utan att vattnet värms upp i en maskin ansluten till kallvatten. Om den istället använder varmt vatten till både disk och alla sköljningar kan man gå back trots att värmepumpen har bättre COP.

Svårt att tvätta ylle i 30 grader om man kopplat tvättmaskinen till varmvatten.
Lär ju vara risk för att en del krymper mer än önskat.
Inte heller alltid optimalt tvättresultat när det enbart är varmvatten till tvättmaskinen.

lunnabo lunnabo skrev:
Svårt att tvätta ylle i 30 grader om man kopplat tvättmaskinen till varmvatten.
Lär ju vara risk för att en del krymper mer än önskat.
Inte heller alltid optimalt tvättresultat när det enbart är varmvatten till tvättmaskinen.
Finns många tvättmaskiner som är anpassade att anslutas både till kallt och varmt vatten, med 2 olika slangar.
Maskinen blandar sen själv vattnet så det blir den önskade temperaturen.

Vet ej hur vanlig denna funktion är på mindre maskiner, men de större "proffs"-modellerna man oftast hittar i tvättstugor i källare på flerfamiljshus har detta som standard.

Det skulle göra mig mycket förvånad om inte liknande upplägg finns på diskmaskiner också, det sparar ju sjukt mycket energi om man värmt upp vattnet med värmepump.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Det skulle göra mig mycket förvånad om inte liknande upplägg finns på diskmaskiner också, det sparar ju sjukt mycket energi om man värmt upp vattnet med värmepump.
Det finns många diskmaskiner som kan anslutas antingen till kallt eller varmt vatten. Men jag har inte sett några "konsumentmaskiner" med dubbla anslutningar.

• Gilla
Kasken
  • Laddar…
Är det inte så att diskresultatet blir bättre om vattnet värms upp under disken då vissa äggvitor och proteiner löses upp vid olika temperaturer och varmt vatten direkt riskerar härda dessa

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
ClasseClas
H hempularen skrev:
Sedan finns det en annan aspekt på det, som man visserligen inte har hört så mycket om på senare år, möjligt att diskmedelstillverkarna har löst det. Men maskindiskmedel innehåller enzymer som skall bryta ned proteiner. Enzymer fungerar i kallt vatten men förstörs i varmt vatten, därför vill man att diskandet skall påbörjas i kallt vatten, så att enzymerna får göra sitt jobb. Men detta är det som sagt möjligt att tillverkarna har löst nu.
Jag har möjlighet att köra diskmaskinen med varmvatten men har inte testat ännu. Inför kommande inkoppling frågade jag både Procter & Gamble (Yes Platinum disktabletter) och Finish (Finish Ultimate) om de rekommenderar eller avråder att använda produkterna ihop med varmvattenanslutna diskmaskiner. Ingen av dem avrådde utan rekommenderade användning med varmvatten. Forumsanningen att det här är ett problem verkar inte stämma med verkligheten.

Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Sedan finns det en annan aspekt på det, som man visserligen inte har hört så mycket om på senare år, möjligt att diskmedelstillverkarna har löst det. Men maskindiskmedel innehåller enzymer som skall bryta ned proteiner. Enzymer fungerar i kallt vatten men förstörs i varmt vatten, därför vill man att diskandet skall påbörjas i kallt vatten, så att enzymerna får göra sitt jobb. Men detta är det som sagt möjligt att tillverkarna har löst nu.

AndersKM AndersKM skrev:
Är det inte så att diskresultatet blir bättre om vattnet värms upp under disken då vissa äggvitor och proteiner löses upp vid olika temperaturer och varmt vatten direkt riskerar härda dessa

Rent resultatmässigt spelar det ingen större roll om man kör på kallt eller varmt vatten. Moderna maskiner använder så lite vatten, så första satsen som fylls på kommer att kylas ned direkt av den kalla maskinen och de några kilo kallt porslin, glas och metall man har fyllt maskinen med.

• Haha
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.