useless useless skrev:
Alla moderna diskmedeler värmer sista sköljvattnet just av den anledningen. Så det blir ingen skillnad på torkning om man kopplar den till kallt eller varmt vatten.
Men då sparar man ju energi där också!
Min maskin är nog minst 20år gamal så där finns inget torksteg.

• Haha
Bill Algö
  • Laddar…
Om man vill optimera, så får man väl räkna på att man teoretiskt sparar 75% (verkningsgraden på bergvärme) av kostnaden för att värma upp diskvattnet, och det sista sköljvattnet, men då värmer upp även sköljvattnet med bergvärme, som annars hade varit kallt. Så beroende på hur mycket vatten som används i den kalla delen av diskprogrammet jämfört med den varma delen, så sparar man el, eller inte.

Även om man kör på varmvatten så lär maskinen värma upp en del, tror inte att varmvattnet är tillräckligt varmt.

Sedan finns det en annan aspekt på det, som man visserligen inte har hört så mycket om på senare år, möjligt att diskmedelstillverkarna har löst det. Men maskindiskmedel innehåller enzymer som skall bryta ned proteiner. Enzymer fungerar i kallt vatten men förstörs i varmt vatten, därför vill man att diskandet skall påbörjas i kallt vatten, så att enzymerna får göra sitt jobb. Men detta är det som sagt möjligt att tillverkarna har löst nu.

• Gilla
Bill Algö och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Men då sparar man ju energi där också!
Min maskin är nog minst 20år gamal så där finns inget torksteg.
Du sparar troligen mer energi på att byta till en ny maskin kopplad till kallvattnet än att fortsätta köra den gamla på varmvatten.

• Gilla
  • Haha
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Diskeffekten blir sämre!
Mycket av smutsen innehåller proteiner som koagulerar av varmvatten.
Därför ger kallvatten, som diskmaskinen värmer upp, säkrare resultat.

• Haha
Huddingebo
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Mycket av smutsen innehåller proteiner som koagulerar av varmvatten.
Därför ger kallvatten, som diskmaskinen värmer upp, säkrare resultat.
Det är ett påstående som ofta framförs. Jag har dock haft tre olika maskiner i drygt 20 år kopplade till varmvatten och har inget att klaga på avseende diskresultatet.

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är ett påstående som ofta framförs. Jag har dock haft tre olika maskiner i drygt 20 år kopplade till varmvatten och har inget att klaga på avseende diskresultatet.
Det, likt påstående om att enzymerna förstörs, kan säkert stämma om du tar in 80C varmvatten direkt från beredaren. Men, har du värmepump tar du nog bara in ca 50-60C vatten.

Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Men, har du värmepump tar du nog bara in ca 50-60 gradtigt vatten.
Oavsett värmekälla bör inte tappvarmvattnet vara över 60 grader. Sen tar det ofta tid innan varmvattnet når fram, och det kommer in i en initialt "kall" maskin, så jag tvivlar på att vattnet vid den första "grovsköljningen" i praktiken kommer att vara speciellt varmt.

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Det, likt påstående om att enzymerna förstörs, kan säkert stämma om du tar in 80 gradit varmvatten direkt från beredaren. Men, har du värmepump tar du nog bara in ca 50-60 gradtit vatten.
80 grader vid tappstället är olagligt...

useless useless skrev:
80 grader vid tappstället är olagligt...
Ja, så är det. Men vet flera hem där det varit så ändå

Alfredo Alfredo skrev:
Du kanske sköljer noga innan du laddar maskinen?
Vi skrapar bara av matrester, sen får diskmaskinen ta hand om eländet.

M MagHam skrev:
Du kanske sköljer noga innan du laddar maskinen?
Njae, det skulle jag nog inte anse.

M MagHam skrev:
Vi skrapar bara av matrester, sen får diskmaskinen ta hand om eländet.
Men har du själv verkligen upplevt problem av att ha maskinen kopplad till varmvatten eller återberättar du bara en "teoretiskt rimlig forumsanning"?

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Njae, det skulle jag nog inte anse.

Men har du själv verkligen upplevt problem av att ha maskinen kopplad till varmvatten eller återberättar du bara en "teoretiskt rimlig forumsanning"?
Jag utgår från att det är så eftersom det är vedertagen kemi att proteiner koagulerar i värme.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du sparar troligen mer energi på att byta till en ny maskin kopplad till kallvattnet än att fortsätta köra den gamla på varmvatten.
Man sparar definitivt inte pengar på att köpa en ny diskmaskin för att ersätta en fullt fungerande och synnerligen robust byggd maskin som diskar väldigt bra.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Man sparar definitivt inte pengar på att köpa en ny diskmaskin för att ersätta en fullt fungerande.
Nej. Jag skrev att du sparar energi. Men givetvis måste besparingen bli större än investeringen för att det ska löna sig ekonomiskt.

M MagHam skrev:
Jag utgår från att det är så eftersom det är vedertagen kemi att proteiner koagulerar i värme.
Och jag utgår från över 20 års erfarenhet som säger mig att mina maskiner med det vatten jag har och det diskmedel jag brukar använda har diskat utmärkt rent med maskinen kopplad till varmvattnet. 😀

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.