20 257 läst ·
159 svar
20k läst
159 svar
Ny diskmaskin betalar sig själv på 2år
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
OK, jag är med. Kalkylen är alltså: 1,7 kWh x 2,94 (elpris 19:00) = 5 kr vs. 0,75 kWh x 0,67 (elpris 01:00) = 0,5 kr.Attitudeswe skrev:
Dvs. du spekulerar att prisdiffen natt/dag i snitt kommer att ligga på 2,94 - 0,67 = 2,27 kr?
För att fortsätta vara lite motvalls surgubbe så vill jag inte köra maskiner under natt/sovtid, pga brand- och vattenskadefara.
Slumpvis dag i december:C cpalm skrev:
Jag har 2000w i FTXen där jag litar på att överhettningsskydd fungera.Fotografen skrev:
Har 11kW till elbilen som jag litar på inte skall spontana tända om jag inte kört över en refug
Har en 15år VVB som jag litar på inte spricker när som eller får en övertrycksventill somfastnar i öppet läge
Har en 25år toastol med plaströr till som jag litar på inte springer läck
Har 1kg butangas i LLVP som jag litar på inte exploderar
Har 8 ipads /iphones i orginalladdare som laddar varje natt
Har 1st fläktlös dator som surrar med 60 grader CPU temp dugnet runt
Har 2 badrum med elgolvvärme i direkt kontakt med spånskiva
Har en begagnad bucklig frys i garaget som jag köpte för 2år sedan
Har 5 brandlarm och hemförsäkring. Tycker jag tar acceptabla risker om jag tvättar/diskar med timer
Och så tar programmet 5,5h samt att maskinen sakta blir åderfökalkade för att slutligen dö efter 2-årAttitudeswe skrev:
3år annars är det ju ett konstruktionsfel som kan reklameras om den använts i ett privat hushåll.electroluxaren skrev:
Kan ju köpa ny miele med autodoserig av diskmedel (sparar 50öre till per disk jfr tabletter om jag fyller på patronen själv) + att den tar 2 extra kuvert och har en ergonomisk bestickhylla. Då kostar den iofs 10k och inte 4k...
Visst, men för att sätta det i perspektiv betalade jag 1,16 kr/kWh (elhandel) på mitt rörliga i Maj.Attitudeswe skrev:
Så en prisdiff på i snitt flera kronor är inte alls representativ för nuläget.
Det är lätt att lura sig när man tittar på enskilda dagar/veckor eftersom priset är så volatilt.
Ladda ner timpriserna från nordpool och räkna på dem istället. Gjorde lite liknande kalkyler i fjol, men då hade det ju bara gått några månader med extrema elpriser, så det var inte så relevant för nuläget.
Tyvärr är diskmaskiner av annan åsikt och väntar bara på ett tillfälle att haverera, det är inte frågan om utan när den läcker vattenskador är lite mer besvärliga än att ett öht-skydd löser.Attitudeswe skrev:
Jag har 2000w i FTXen där jag litar på att överhettningsskydd fungera.
Har 11kW till elbilen som jag litar på inte skall spontana tända om jag inte kört över en refug
Har en 15år VVB som jag litar på inte spricker när som eller får en övertrycksventill somfastnar i öppet läge
Har 5 brandlarm och hemförsäkring. Tycker jag tar acceptabla risker om jag tvättar/diskar med timer
Troligen kommer de att säga ett det är handhavande fel och du skall bevisa motsatsen . arbetskostnad ingår inte reklamationen.Attitudeswe skrev:
3år annars är det ju ett konstruktionsfel som kan reklameras om den använts i ett privat hushåll.
Kan ju köpa ny miele med autodoserig av diskmedel (sparar 50öre till per disk jfr tabletter om jag fyller på patronen själv) + att den tar 2 extra kuvert och har en ergonomisk bestickhylla. Då kostar den iofs 10k och inte 4k...
Min 15år miele diskmaskin har sån där elektrisk kran på inloppsslangen. Samma på vår 4år bosch tvättmaskin. Därmed dubbelt skydd mot vattenläckor på just dessa maskiner...electroluxaren skrev:
Ja...sov gott då...Attitudeswe skrev:
Jag har 2000w i FTXen där jag litar på att överhettningsskydd fungera.
Använde mitt python script för att analysera vad jag sparat på att flytta 1kwh per dygn från eftermiddag till natt och svaret för hela januari var endast 17krC cpalm skrev:Visst, men för att sätta det i perspektiv betalade jag 1,16 kr/kWh (elhandel) på mitt rörliga i Maj.
Så en prisdiff på i snitt flera kronor är inte alls representativ för nuläget.
Det är lätt att lura sig när man tittar på enskilda dagar/veckor eftersom priset är så volatilt.
Ladda ner timpriserna från nordpool och räkna på dem istället. Gjorde lite liknande kalkyler i fjol, men då hade det ju bara gått några månader med extrema elpriser, så det var inte så relevant för nuläget.