Hej! Vad är det som gäller om man vill sätta upp en till central i kåken? Är det tillåtet att gå från 3 lediga grupper i befintlig central och säkra upp den nya centralen på det viset? T.ex. dra 3g2.5 till den nya centralen och säkra av den med 16amp.
Tack,,,

Menar givetvis 5g2.5mm2

tommib
Ja, det är tillåtet, givet att ledningsdimensioneringen är korrekt (man kan bara nästan säga att 2,5kvmm alltid är ok för 16A, det beror på förimpedans och ledningslängd).

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Så bör man fundera över om man vill att den nya centralen skall ha en egen jordfelsbrytare, eller ligga under den jordfelsbrytare som finns (?) i huvudcentralen.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Hej!
Jag tycker att du skall överväga att koppla centralen på övervåningen parallellt med din andra central med egen huvudbryrare och jordfelsbrytare. Alltså före säkringar, jordfelsbrytare och huvudbrytare på din befintliga central. Fördelen som jag tycker är bl.a. att om jordfelsbrytaren av ngn anledning löser ut så slocknar inte hela huset. Eller om man gör eljobb i huset behöver man inte släcka allt... En nackdel är att det kan bli bökigare att dra kabel då du måste gå upp i kabelarea (5*6) eftersom kabeln avsäkras med huvudsäkrinarna.
Har precis gjort den manövern i mitt hus idag. Drog då ny kabel (N1XV-R 5G6) från båda centralerna till mätarskåpet. Känns bra då gamla matningen kändes sunkig. Hus byggt -36, gamla kabeln troligtvis från tidigt 60-tal.

• Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
Vad skall centralen betjäna?

Man kan troligtvis använda 5 g2,5 mm2 om man säkrar av den med 16 a säkringar utanför den befintliga centralen.
Då får man en smidig kabel och slipper att dela jordfelsbrytare med den nedre centralen.

Då kan fortfarande mätarsäkringarna vara t.ex. 20 a eller 25 a.

Den bästa lösningen är förstås en 5 g6 kabel( om den går att dölja på ett snyggt sätt.

En budget lösning är att dra en trefasgrupp i befintligt rör och säkra 3 * 10 a i befintlig central. Det möjliggör 3 * 2300 w=6900 w istället för 2300 w ( typiskt ROT projekt och kräver ingen ny central).

• Gilla
el_richard och 1 till
  • Laddar…
Min första tanke var också att dra 5g6, men det blir lite bökigt med kabelvägen. Det finns ett befintligt rör (vp16) från den befintliga centralen till den nya, eller ja dit den ska monteras. Därför jag tänkte om man kunde dra in 5g2.5 och säkra av med 16amp. Det är lite belysning och uttag för tv och ljudsystem, 16amp på varsina 3faser skulle räcka gott och väl men man vill ju gärna dra in 5g6 så finns det area om man skulle vilja utöka installationen. Det är en bekant jag frågar åt och dom har ingen jordfelsbrytare i den befintliga centralen! Tacksam för alla svar!!

Det kan bli väldigt svårt att få i 5G2,5 i ett 16 mm rör.
Är du säker på att inte 3-fas 10 A räcker till övervåningen? Man klarar sig bättre än man tror på det.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Är det verkligen tvunget med 5G6mm2?Behövs mer än 11kW på ovanvåningen? Om inte så går det oftast utmärkt att lägga en 5G2,5. Men det bör inte vara några problem att bara köra lite uttag och annan hushållsel på 3x16a.
5G6 är ju dyrare och syns betydligt mer om du inte har ett dolt förläggningssätt.

Redigerat:
kanonkula skrev:
Behövs mer än 11kW på ovanvåningen? Om inte så går det oftast utmärkt att lägga en 5G2,5. Men det bör inte vara några problem att bara köra lite uttag och annan hushållsel på 3x16a.
5G6 är ju dyrare och syns betydligt mer om du inte har ett dolt förläggningssätt.
Inte tvungen men talar man om central på flera platser är det i såna fall oftast enklast och bäst att lägga dem helt parallellt och oberoende av varandra. I TS fall är det troligtvis helt onödigt med central där och som tex Müssli skrev bara dra dit en 3x10 A grupp från befintliga centralen.

• Gilla
el_richard och 1 till
  • Laddar…
GK100 skrev:
Inte tvungen men talar man om central på flera platser är det i såna fall oftast enklast och bäst att lägga dem helt parallellt och oberoende av varandra. I TS fall är det troligtvis helt onödigt med central där och som tex Müssli skrev bara dra dit en 3x10 A grupp från befintliga centralen.
Jag redigerade inlägget medan du skrev tydligen :x
Det jag ställde mig frågande till var varför ts skulle vara tvungen att gå upp till 6mm2? så länge ts klarar sig med <11kW så finns det ingen anledning att lägga grövre kabel än 2,5mm2.
Att koppla dem parallellt med varandra är klart. Men en avsäkring i den befintliga centralen slipper man 6mm2.
Ursäkta de dåligt formulerade inläggen :cool:

• Gilla
GrevenErik och 2 till
  • Laddar…
Det är viktigt att bygga anläggningen så att man enkelt kan installera jordfelsbrytare i centralerna. Då är det ofta bättre att lägga centralerna parallellt genom att dela upp huvudledningen utanför centralerna.

Jordfelsbrytare blir ändå nödvändigt att installalera vid ombyggnader / utökning av elanläggningen ( om man skall följa dagens regler)

• Gilla
GrevenErik
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.