• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Ännu ett exempel på att man inte ska anlita hantverkare. Tyvärr får man ju inte göra sånt här själv men dom flesta smått händiga hade gjort ett bättre jobb.
Majoriteten av hantverkare är bra, så dra inte alla hantverkare över en och samma kam .
Många saker kan man om man är händig göra själv men många saker ska man absolut inte göra själv.
Vad denna elektriker tänkte vet ingen förutom han, men det är inte rätt utfört den saken är klar.

• Gilla
andreas_bygger och 2 till
  • Laddar…
S
P Pyret685 skrev:
Majoriteten av hantverkare är bra, så dra inte alla hantverkare över en och samma kam .
Där är jag inte villig att hålla med. Jag skulle säga att det går cirka 4 dåliga hantverkare per 1 bra

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Bra hantverkare brukar blåsa en på pengar istället. Det är liksom smått hopplöst att inte bli lurad av en hantverkare på ett eller annat sätt.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Där är jag inte villig att hålla med. Jag skulle säga att det går cirka 4 dåliga hantverkare per 1 bra
Då har du råkat väldigt illa ut måste jag säga. Dom hantverkare som har varit här hemma snickare, vvs, elektriker, murare och målare har varit väldigt bra och gjorde ett riktigt bra jobb.

Att höra med vänner och bekanta om dom känner bra hantverkare kommer man långt med.
Att få en ordentlig offert där allt är ordentligt uppspessat både vad som ska göras och priset så kommer man väldigt långt.
Att bjuda på fika kommer man ännu längre. Vissa respekt och du får respekt. Självklart finns det dåliga hantverkare men dom finns i alla yrken.
Skitstövlar finns överallt, det viktiga är att lära sig att "sila" bort dom och ta de duktiga, för majoriteten av alla är bra och många har en härlig yrkesstolthet 🙂.

SoderD SoderD skrev:
Jag fick en ny central installerad igår och undrar om denna installation är okej? Jag får väl sätta nåt skåp eller nåt över det men vill först säkerställa att detta är korrekt.

Är själv lite förvånad över placeringen men vet inte själv om det är säkert eller inte ur elsäkerhet
Nej så får det inte se ut. Dom kunde ha satt en bred kanal över som ska vara godkänd för lös fq (eltrådarna).

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Bra hantverkare brukar blåsa en på pengar istället. Det är liksom smått hopplöst att inte bli lurad av en hantverkare på ett eller annat sätt.
Håller inte med. Jag har inte anlitat jättemånga på egen hand. Men som jag kan komma på just nu så är det 8 eller 9 olika, plus en del underentreprenörer till dem.

Av dem blev jag blåst av en, som gjorde ett väldigt bra jobb, men överdebiterade timmar grovt. Debiterade alltså fler timmar än han jobbade åt mig. Det var ca 100% fler timmar på fakturan. Vi justerade ner den till den i förväg uppskattade tiden, som även det var avsevärt fler timmar än han faktiskt jobbade.

Någon har gjort jobb som blev halvdåligt. Ett par fullkomligt strålande bra. En plåtslagare gjorde extra jobb som han vägrade ta betalt för (tiläggsarbete på ett fastprisjobb).

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Reklamera jobbet! Kapslingen bör bytas till en avlång dito . Allternativt att slang träs på samttliga rör

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
SoderD SoderD skrev:
Jag fick en ny central installerad igår och undrar om denna installation är okej? Jag får väl sätta nåt skåp eller nåt över det men vill först säkerställa att detta är korrekt.

Är själv lite förvånad över placeringen men vet inte själv om det är säkert eller inte ur elsäkerhet
Det var lite synd att han inte skarvade i lite slang på de synliga trådarna,det hade räckt gott kan jag tycka. Bakom kapslingen ser det helt ok ut, om än lite rotigt kanske. Men det är väl inte hela värden.

Nu kom det här att handla om hantverkare i allmänhet. Synd. Det här handlar om någon som inte är behörig elektriker Numera är epitet "auktoriserad" . Inte bara fel utfört, utan också med risker för person. Den här killen ska aldrig mer installera något som har med elektricitet att göra. Anmäl firman han jobbar på. Om det var en nära kompis som trodde han kunde.....ok, svårt att säga nej då. Men ta dit en behörig elektriker som får göra om allt. ALLT.

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Överspänningskydd ska dessutom placeras vid inkommande ledning för bästa effekt. En central med en rad till ovanför hade gjort det möjligt att placera fördelningsklämmorna där och även skarva för korta ledare på radplint på ett strukturerat sätt. Då hade överspänningskyddet kunnat placeras vid huvudbrytaren och det frigjorda utrymmet medgett en mer strukturerad placering av apparaterna.

Redigerat:
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bra och nu får vi hoppas att dina instruktioner kommer till nytta för alla elektriker som finns på forumet och utför ett sådant arbete, så det inte finns något tvivel om vad som är rätt och fel enligt dig. Nu är det nog inte så lätt i verkligheten att göra som du skriver. I bland måste det tas genvägar som är godkända dom med enligt regelboken, som du så klart följer till 100 % i alla lägen. Och det är upp till varje utförarer att ta beslut om det på plats.
Jag borde inte lägga mig i men det ser för jävligt ut. Utan särskilt mycket mer besvär (typ 10 min extratid) kunde "elektrikern" trätt på en muff och en bit slang på matningarna där FK:n hänger fritt.
Det finns såvitt jag vet ingen större kanal som är godkänd för lös FK som kan täcka felet.
Hade jag haft en anställd som gjort detta hade hen fått åka tillbaka och göra om på företagets bekostnad.
Ibland kan man skruva lite på föreskrifterna men inte i detta fallet.

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
P Putte 9497 skrev:
Varför har du satt HB i boťten? Ser ju inte klokt ut
Nä, varför det?
Och ibland finns det riktigt goda skäl.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Överspänningskydd ska dessutom placeras vid inkommande ledning för bästa effekt. En central med en rad till ovanför hade gjort det möjligt att placera fördelningsklämmorna där och även skarva för korta ledare på radplint på ett strukturerat sätt. Då hade överspänningskyddet kunnat placeras vid huvudbrytaren och det frigjorda utrymmet medgett en mer strukturerad placering av apparaterna.
Efter typ 50 inlägg, är vi tillbaks i tråden efter nån genomgång av larm och annat. Härligt.

Vad var det för larm egentligen i kvällens gamla Beckfilm?

Redigerat:
  • Haha
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Har du en bild innan jobbet med och utan front?

//

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.