hej
Vi har en en plans villa med källare. I källaren har vi en bastu med tillhörande dusch och omklädningsrum. Nu på grund av gamla fuktproblem, så ska jag försöka göra om i detta utrymme. Jag har tänkt att lägga klinker i duschdelen. I duschen finns det så klart en golvbrunn av gjutjärn. Enligt gällande normer som jag har läst, så ska man byta denna brunn om den är installerad innan 1990 i samband med renovering.
Denna brunn är ingjuten i betongen, vilket innebär en del extra arbete att byta, samt en del eventuella förseningar i projektet.
Jag undrar nu finns det någon risk att inte byta den, då den faktiskt är installerad i en betongplatta. Jag har full förståelse för att det kan ge problem med dålig golvbrunn, om jag hade lagt våtrumsmatta på en gammal brunn. Min fråga är alltså: Vad kan hända med mitt klinkers golv om det visar sig i framtiden att min gamla gjutjärnsbrunn går sönder?
MVH
Micke
Vi har en en plans villa med källare. I källaren har vi en bastu med tillhörande dusch och omklädningsrum. Nu på grund av gamla fuktproblem, så ska jag försöka göra om i detta utrymme. Jag har tänkt att lägga klinker i duschdelen. I duschen finns det så klart en golvbrunn av gjutjärn. Enligt gällande normer som jag har läst, så ska man byta denna brunn om den är installerad innan 1990 i samband med renovering.
Denna brunn är ingjuten i betongen, vilket innebär en del extra arbete att byta, samt en del eventuella förseningar i projektet.
Jag undrar nu finns det någon risk att inte byta den, då den faktiskt är installerad i en betongplatta. Jag har full förståelse för att det kan ge problem med dålig golvbrunn, om jag hade lagt våtrumsmatta på en gammal brunn. Min fråga är alltså: Vad kan hända med mitt klinkers golv om det visar sig i framtiden att min gamla gjutjärnsbrunn går sönder?
MVH
Micke
Det som händer är i såna fall att ditt klinkersgolv blir ett f.d klinkersgolv... Dvs. du måste då ta bort rubbet eftersom du även måste göra om tätskiktet under. Jag skulle tänka mig för både en och två gånger innan jag bemödade mig att lägga ett nytt tätskikt och ny klinker på en gammal brunnslösning. Försäkringsbolaget kommer aldrig att ersätta en framtida vattenskada om du struntat i att byta brunnen vid renoveringen.
Bytte mina golvrunnar i badrummet nyss, huset är från 68 och krökarna på brunnen var fullt i hår mm. Har du gjutjärns rör i huset är det viktigt att flödet i röret är rikligt då hår och ludd fastanar så lätt i de rören annars.
Hyr/låna en rejäl bilmaskin så fixar du det på några timmar.
Annars kommer du och gå och glubbla om du inte borde ha bytt den där brunnen direkt
lycka till
Hyr/låna en rejäl bilmaskin så fixar du det på några timmar.
Annars kommer du och gå och glubbla om du inte borde ha bytt den där brunnen direkt
Om man tar bort gallret och försöker att lista ut med hjälp av vattenlåset vilket håll mynningen i golvbrunnen är, så får du i alla fall en hint. Titta även på andra saker. Toalett, handfat mm. Rörläggare brukar ofta gå kortaste vägen, men inte alltid. Ta det försiktigt innan du vet. Håll avstånd till att börja med. Och jobba grunt men brett till att börja med tills du ser röret nära brunnen. Så gjorde i alla fall jag. Även om jag nu hade en ritning, så stämde den inte till 100% i alla fall.Micke78 skrev:
jag kapade bara efter skarven på gamla röret, sen på med nytt. Ingen problem att ta bort betong om du har en riktig maskin
sen kan du spara lite betong rester så du slipper använda så mycket betong när du ska gjuta igen allt. Tänk på att använda en betong som härdar fort . lycka till
Det vet jag faktiskt inte, du får läsa på instruktionen till just din brunn,
Jag tog min några millimeter högre än betongen då jag ska jämna till fallet med flytspackel .
Jag använde mig av en Purus brunn, väldigt bra monteringsanvisning till den iaf
Jag tog min några millimeter högre än betongen då jag ska jämna till fallet med flytspackel .
Jag använde mig av en Purus brunn, väldigt bra monteringsanvisning till den iaf
Nu har du i och för sig bestämt dig för att bila upp brunnen vilket är bra. Tänkte bara berätta hur det kan gå om man inte gör det. Grannarna till mina föräldrar renoverade sitt badrum i källaren men behöll gamla brunnen. När de sedan sålde huset gjorde nya köparna besiktning och ville dra av 100 000 kr för att brunnen inte var bytt. Säljarna valde då att åtgärda "felet" men behövde riva hela badrummet och göra om från början. Hade nog varit billigare att dra av 100 000 på försäljningspriset men givetvis bara kostat kanske 2000 kr att göra rätt från början. Dumsnålt helt enkelt.