Jag har gått tillbaka till affären med min. Får se vad jag får för svar från bosch sen. Även plastdetaljen som täcker axeln gick sönder eftersom låsmekanismen för bladet tog i plasten.

Jag returnerade min och bad dom kontrollera och hitta en som var riktig innan dom skickade den till mig. Dom hade öppnat 4 lådor och alla var likadana.
Då tröttnade jag så dom gav mig en makita istället :)
Gillade den mer förövrigt, kändes mera kvalité.

N
Jag har använt maskinen ca 10 ggr och fler blir det inte.. blir fullständigt galen på skräpet.

003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
017a.jpg
Skapa konto
009.jpg
Skapa konto

Bild 1. Lägg fingret på baksidan av bladet och tryck framåt så bladet lämnar styrrullen, släpp tillbaka bladet och bladet lägger sig på den fasade kanten på rullen, i drift blir kontentan att när sågningen återupptas efter att man backat en smula, lägger sig bladet mellan rullen och dess hållare med katastrofalt sågresultat som följd.

Bild 2. Jag tog bilder av innandömet i denna "professionella" såg.. ser att det ligger en tunn bricka mellan maskineriet för pendelrörelsen och maskinens plastkåpa. Den ska egentligen inte ligga där utan verkar göra det för att kompensera ett riktningsfel?
Se pilen,, sågresultatet är detsamma både med och utan brickan på plats. Och nej, ingen har skruvat i maskinen tidigare!!

Bild 3. Gammal kvalité och nytt skräp! Två förlorade skruvar till bladfastsättningen är enda "felet" som varit på min gamla sticksåg. Den är ca 25 år.

Garantiärende?

N
phl skrev:
Garantiärende?
Håller på att käbbla med Bosch Power Tools nu, och jag är inte den som ger mig i första taget.
Men deras svar hitintills har varit arroganta, dumma och inte gett mig några större förhoppningar.
Hursom, i annat fall kommer sågen att i prosession bäras fram till smidesstädsaltaret för att under högtidliga former demoleras. Den händelsen blir i så fall en film på Youtube

Som gammal förespråkare för Bosch känns det lite nesligt att behöva byta sida, de gör blå maskiner märkta Professional som är sämre än Biltemas och Julas billighetsmodeller.
Förr var de blå maskinerna en kvalitetsgaranti, nu kan man glömma alla billiga blå Boschmaskiner!

Skruvdragarna har jag gett upp för flera år sedan, dåliga batterier och chuckar som inte kan greppa
verktygen. Efter ett antal garantireparationer fick jag en ny maskin som även den blev berest värre..(till Danmark, väntetid 2-6 veckor) gav jag upp, en "skruva i en skruv på helgen" kompis fick skiten. Som plåster på såren fick jag en mindre blå skruvdragare med 10 mm chuck, den skyndade jag mig att ge bort i julklapp :)

Har upptäckt Hitachi, har en lågväxlad borrmaskin/betongblandare, cirkelsåg, en skruvdragare 18v + en nyinköpt 18v borstlös skruvdragare. Helt underbara maskiner! Fantastisk kvalité och inget bråk vid reklamationer. Inga kvitton, frågor osv bara reparation! Fast det har jag inte behövt utnyttja.
Men jösses nu måste jag sluta fyller ju hela forumet på egen hand :)

Vad käbblar ni om?
Är det inte enklast att skicka in den på service/reparation, eller vill du ha den utbytt utan lagningsförsök?

N
FredrikR skrev:
Vad käbblar ni om?
Är det inte enklast att skicka in den på service/reparation, eller vill du ha den utbytt utan lagningsförsök?
Vadan denna sura ton?
Det enklaste hade väl i så fall varit att dom sålde "Professionella" maskiner som fungerade, då hade ju inte ens den här tråden funnits, men Bosch tycker tydligen att det ska vara som på bilden för dom har nekat reparation, nu väntar jag på svar på mitt senaste mail.

På din sista fråga: Får jag välja så är pengarna tillbaka det enda som känns rätt.

012.jpg
Skapa konto

Tillverkningen flyttades från Kina till Ryssland 2011, min maskin är tillverkad i oktober 2012, inköpt för 6 månader sedan.

Min blev ivägskickad på service/reparation och har fungerat bra efter det.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR skrev:
Vad käbblar ni om?
Att så många har detta problem säger något om kvalitetsambitionen på Bosch när det gäller de billigare blå verktygen, vilket naturligtvs är anmärkningsvärt och bör belysas. Det rimmar illa med att man riktar sig mot hantverkare och säljer produkten med vackra påståenden som att det är "en pålitlig medhjälpare i det dagliga arbetet".

Jag har för övrigt själv en GST 90 E och fick skicka den till Bosch i Danmark för åtgärd av detta problem. Lyckligtvis verkar den funka helt okej nu.

tacho skrev:
Att så många har detta problem säger något om kvalitetsambitionen på Bosch när det gäller de billigare blå verktygen, vilket naturligtvs är anmärkningsvärt och bör belysas. Det rimmar illa med att man riktar sig mot hantverkare och säljer produkten med vackra påståenden som att det är "en pålitlig medhjälpare i det dagliga arbetet".

Jag har för övrigt själv en GST 90 E och fick skicka den till Bosch i Danmark för åtgärd av detta problem. Lyckligtvis verkar den funka helt okej nu.
Är det inte lite väl att kalla 7?st för många? Det har nog sålts åtskilliga sågar runtom i Sverige och världen.
Sen tycker jag att Bosch kundtjänst borde känna till att det varit/är problem med bladstyrningen på GST90E och lösa det på en enkelt och snabbt sätt.
Jag håller de blå verktygen över de blå verktygens kundtjänst som ibland framstår som lite väl.. ja :)
<edit>
Jag har bara behövt använda mig av garantin en gång, och detta då ett 10,8v batteri dött.. då blandade jag inte kundtjänst, utan vände mig till lokala verktygslagar-firman, som glatt tog emot batteriet, med kvittokopia från Axminster, och efter en dryg vecka kom ett SMS där de stod att ett nytt batteri fanns att hämta.

Redigerat:
Lämnade tillbaka en röd Meec från Jula och köpte en GST 90 med samma problem. Bladet vilar lite mot ena stödhjulet. Plastskyddet man kan sätta dit för att undvika fnas sprack ju direkt när bladet högg i. Det går inte att såga rakt efter ett anhåll, såvida inte man kör med T144-blad (snabbavverkande grovt, ger förfärligt snitt). Fintandade blad med Bosch Extra Fine Cut ger mkt fint snitt men böjer sig o sågen fastnar mot anhållet efter några cm. Jag har vridit foten så mkt åt rätt håll som glappet medger.

Det enda som känns bra med sågen är spånblåset, motorljudet och att den inte vibrersr så mkt som den gamla.

Jag skulle vilja sticka ut hakan och säga att det i princip är omöjligt att använda ett anhåll på en sticksåg, oavsett fabrikat. Använder man ett blad med ordentligt skränkta tänder brukar det gå bättre men inte bra. Vill man såga med anhåll bör man nog leta efter en annan typ av såg, exempelvis en handcirkelsåg.

• Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Upfattat, men finns det inte nån endaste sticksåg där det finns en kalibreringsskruv åtkonlignutifrån så man kan trimma den till perfektion??

Överväger att sälja 90an och köpa GST160 som ser ut att ha en helt annan och mer gedigen styrning. Sticksåg är ju trevligt, man kommer åt överallt och kan göra lite hur man vill, även korta snitt.

Menmen, det är väl kanske fel redskap för att såga rakt.

Måste bumpa tråden då jag håller på att bli tokig på min GST 90 E!
Sågar snett vertikalt så in i h-e (blir gerade snitt, mkt användbart).

Klart vi konsumenter ska klaga på undermåliga produkter och även om denna blå går att få runt 1000-lappen så är det pengar i sjön Om du får ett dåligt exemplar.

Nu letar jag kvitto och ny sticksåg.

F fabian2000 skrev:
Måste bumpa tråden då jag håller på att bli tokig på min GST 90 E!
Sågar snett vertikalt så in i h-e (blir gerade snitt, mkt användbart).

Klart vi konsumenter ska klaga på undermåliga produkter och även om denna blå går att få runt 1000-lappen så är det pengar i sjön Om du får ett dåligt exemplar.

Nu letar jag kvitto och ny sticksåg.

Jag fick min Bosch utbytt mot en Makita FCT 4351. Otroligt nöjd med den maskinen!

• Gilla
fabian2000
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.