Köpte mig en ny sticksåg körde några bitar och noterade efter ett bladbyte att sågbladet inte centrerar helt utan ligger an mot vänstra sidan av styr rullen, man kan se tydligt att det har nött lite på sidan av bladet.

Ska man räkna med denna tolerans eller ska den lämnas tillbaks? Trodde att en Blå bosch borde hålla en bättre precision på delarna än den gröna. :mad:

IMG_4953.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Styrrullen är väl mest till för att hålla klingan rak i snittets riktning?

Verkar inget vidare. Dum fråga kanske men är bladet rakt? Så här ser min 85a ut:

IMG_3557.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har testat med flera blad alla är raka.

Jag kan konstatera att min 85a lyckas hålla bladet mer centrerat. Dock vågar jag inte kommentera om det egentligen är något problem med din. På första bilden såg jag det som att bladet helt låg utanför styrspåret, men det är lite svårt att se. Någon som kan detta bättre får hoppa in.

ImageUploadedByByggahus.se1349643662.876547.jpg
Så här ser min 90e ut. Bladet sitter lite åt sidan. Nu glömde jag iof kolla om bladet var rakt eller om det finns någon justering. Men sågar bra gör den iaf.

kitco
Upplever du några problem när du sågar då?

• Gilla
Harald Boye
  • Laddar…
Samma på min GST 90 E. Vet ej om det ska vara så, men det stör ju lite när man vet om det.

Min sitter fint centrerad som den borde. Hade klagat om den inte gjort det.

FredrikR skrev:
kitco
Upplever du några problem när du sågar då?
Nej den sågar rakt, men estetisk ser den inge bra och när man byter blad får man se till att den hamnar i skåran för jag upptäckte att den kan stanna kvar på vänstra klacken och då får man peta ner bladet med fingret.

kitco skrev:
Nej den sågar rakt, men estetisk ser den inge bra och när man byter blad får man se till att den hamnar i skåran för jag upptäckte att den kan stanna kvar på vänstra klacken och då får man peta ner bladet med fingret.
Omsågen sågar rakt, och det endast är estetiskt, så är det väl inget att oroa sig över? Om du inte ska ha den som prydnad i vitrinskåpet, då skulle det kanske vara irriterande, eller förresten, inte ens då.

Jag har också en GST 90 och den ser likadan ut, har haft sågen sen den lanserades och har sågat kilomtervis (nåja,,,) raka snitt och inte stört mig på denna excentricitet alls. Nä, såga på och var glad över ett bra köp!

• Gilla
Harald Boye
  • Laddar…
Rullen borde ju slitas ut i förtid. Redan efter några testrepor med min så är ju bladet helt nött på ena sidan

Självklart kan man begära att ett rakt blad ska centrera med styrrullen, den har ju trots allt en funktion att i vissa material stabilisera bladet. Men jag förstår nog inte riktigt, när du petar ned bladet kan det på nytt hoppa upp på kanten av rullen vid användande eller stannar det kvar?
När jag köpte min 135'a fick jag lämna tillbaka den pga att styrrullen var felaktig, för smalt spår runt om. Man trodde först inte på mig, men när jag på plats kunde visa det med nytt Boschblad fick den skickas till Tyskland och jag fick senare en ny såg.
Kontakta Bosch support och fråga om deras åsikt, om de anser att det är fel får du ta det via inköpsstället.

Redigerat:
Om bladet konstant ligger emot styrrullen så att det blir slitage på bladet borde friktionen värma upp bladet. Det borde försämra tandhärdningen och leda till att bladet slits ut fortare.

Har nån tagit kontakt med Bosch ang detta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.