13 623 läst ·
15 svar
14k läst
15 svar
Nya Bosch GST 140. Ultimata sticksågen?
Sida 1 av 2
Bosch släppte sin efterföljare till 135:an för ett tag sedan.
Men jag hittar ingen information om någon som testat den någonstans
Dags att starta en tråd
Info från svenska hemsidan
http://www.bosch-professional.com/se/sv/ocs/Verktyg/101353/27296/sticksagar/gst-140-ce/
Jag gillar 135:an, men har stört mig på att den är lite tung och bred att hålla i. Samt att jag saknat belysning...
Båda sakerna är åtgärdade i 140:an. Dessutom ska den avge mindre vibrationer.
På pappret en kanonmaskin!
Jag var och klämde lite på den igår och måste säga att den känns skön i handen. Betydligt lättare än föregångaren. Fotplattan känns också bättre.
Men den minskade vikten, ihop med att kraften i motorn är densamma, borde ju göra maskinen känsligare och mindre tålig.
Sen har de tagit bort styrbackarna (precision control) från 135:an och ersatt dem med en dubbelrulle. Den känns inte jättestabil när man petar på den, men den funkar säkert kanon
Nåja. Nog med gissningar. Är det någon som har en hemma. Eller har testat den ordentligt?
Klarar den av att såga lika rakt som 135:an, eller börjar den driva vid snäva svängar?
Men jag hittar ingen information om någon som testat den någonstans
Dags att starta en tråd
Info från svenska hemsidan
http://www.bosch-professional.com/se/sv/ocs/Verktyg/101353/27296/sticksagar/gst-140-ce/
Jag gillar 135:an, men har stört mig på att den är lite tung och bred att hålla i. Samt att jag saknat belysning...
Båda sakerna är åtgärdade i 140:an. Dessutom ska den avge mindre vibrationer.
På pappret en kanonmaskin!
Jag var och klämde lite på den igår och måste säga att den känns skön i handen. Betydligt lättare än föregångaren. Fotplattan känns också bättre.
Men den minskade vikten, ihop med att kraften i motorn är densamma, borde ju göra maskinen känsligare och mindre tålig.
Sen har de tagit bort styrbackarna (precision control) från 135:an och ersatt dem med en dubbelrulle. Den känns inte jättestabil när man petar på den, men den funkar säkert kanon
Nåja. Nog med gissningar. Är det någon som har en hemma. Eller har testat den ordentligt?
Klarar den av att såga lika rakt som 135:an, eller börjar den driva vid snäva svängar?
Om Mafellstickisen hade haft belysning, plugitkabel och motorbroms så vore den nog det närmaste den optimala sticksågan man kunde komma.
Jag träffade tre andra verktygsnördar förra helgen (Mr Handyman, Daniel_N och phl), och vi hade tagit med oss ett flertal av de stickisar man brukar läsa om här på forumet. Nu blev det tyvärr inte tid till något omfattande test, men vi alla klämde, fingrade och provsågade med maskinerna, i alla fall de maskiner vi inte redan var bekanta med. Sågarna var:
Bosch GST 85 PE
Bosch GST 135 CE
Festool 300
Festool Carvex (sladdmodellen)
Mafell P1cc
För mig kändes Carvex och P1cc absolut bäst.
Carvexen har fördel av att vara lätt, ha plugitkabel och motorbroms. Stroboskopbelysningen gör i alla fall mig galen.
P1cc har starkare motor, saknar helt bladstyrningar, och kan använda Mafells specialblad Cunex, vilket gör sågen till något annat än en vanlig sticksåg. Bladet är fantastiskt och passar endast i P1cc.
I övrigt konstaterade vi att en sticksåg är ett grovt verktyg som aldrig genererar en slutfinish, Därför skulle egentligen Bosch 85:an duga till de flesta uppdrag. Så länge man inte är i behov av dammutsug.
Jag träffade tre andra verktygsnördar förra helgen (Mr Handyman, Daniel_N och phl), och vi hade tagit med oss ett flertal av de stickisar man brukar läsa om här på forumet. Nu blev det tyvärr inte tid till något omfattande test, men vi alla klämde, fingrade och provsågade med maskinerna, i alla fall de maskiner vi inte redan var bekanta med. Sågarna var:
Bosch GST 85 PE
Bosch GST 135 CE
Festool 300
Festool Carvex (sladdmodellen)
Mafell P1cc
För mig kändes Carvex och P1cc absolut bäst.
Carvexen har fördel av att vara lätt, ha plugitkabel och motorbroms. Stroboskopbelysningen gör i alla fall mig galen.
P1cc har starkare motor, saknar helt bladstyrningar, och kan använda Mafells specialblad Cunex, vilket gör sågen till något annat än en vanlig sticksåg. Bladet är fantastiskt och passar endast i P1cc.
I övrigt konstaterade vi att en sticksåg är ett grovt verktyg som aldrig genererar en slutfinish, Därför skulle egentligen Bosch 85:an duga till de flesta uppdrag. Så länge man inte är i behov av dammutsug.
Redigerat:
Håller absolut med om åsikterna om P1cc.
Med tillägget att jag tycker det är lite för mycket metall i vägen för att få en bra siktlinje
Dessutom är det ju en rätt dyr maskin, speciellt om man vill ha med vinkelfoten. Och 150 kr/st för Cunexbladen...
Det känns som att Bosch har gjort lite samma sak med 140:an som Festool gjorde med Carvexen: En mindre, lättare och snabbare maskin med belysning och slopade styrklackar.
Får se om det funkar. Carvexen är grym, men har ju inte helt klarat sig utan kritik
Ska bli kul att testköra den i alla fall!
Håller den vinkeln bra och inte viker av eller hoppar ur rullarna i kurvorna, så är jag nöjd. Du har helt rätt om 85:an, men det är ju roligt med nya verktyg
Med tillägget att jag tycker det är lite för mycket metall i vägen för att få en bra siktlinje
Dessutom är det ju en rätt dyr maskin, speciellt om man vill ha med vinkelfoten. Och 150 kr/st för Cunexbladen...
Det känns som att Bosch har gjort lite samma sak med 140:an som Festool gjorde med Carvexen: En mindre, lättare och snabbare maskin med belysning och slopade styrklackar.
Får se om det funkar. Carvexen är grym, men har ju inte helt klarat sig utan kritik
Ska bli kul att testköra den i alla fall!
Håller den vinkeln bra och inte viker av eller hoppar ur rullarna i kurvorna, så är jag nöjd. Du har helt rätt om 85:an, men det är ju roligt med nya verktyg
Delar uppfattning med mattiasp även om ingen av sågarna är direkt dålig. Har en GST135:a och visst är den bra men de gånger den åker fram gäller det grovjobb utan större precision. En GST85:a är helt sjukt bra till det mesta.mattiasp skrev:
Carvexens blinkande kan man uppenbarligen bli av med i nyare versioner så det är ett icke-problem om man köper en ny såg.
Kan nog tänka mig att 140:an kan vara en dundersåg. Framför allt med tanke på att jag i princip aldrig har använt styrklackarna på 135:an. En lätt och smidig såg som ligger bra i handen väger tyngre än andra egenskaper tycker jag. Noterar dock att den har samma korkade spånutsug som 135:an (och de flesta andra sticksågar). På den punkten är P1CC revolutionerande! Den har ett genomtänkt spånutsug integrerat i (den något större) foten, i kombination med spånblås som ser till att spånet flyger in i utsuget. Extremt genomtänkt!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 214 inlägg
Gah! Kanske dags att uppgradera GST100:an.
Vikten på Carvexen kan jag tycka är både en för och nackdel, bra i vissa situationer men tycker precisionen lätt blir lidande då den kan bli lite fladdrig. Tyvärr är det största problemet för mig att den inte går att såga rakt med, annars är ju sikten vid såglinjen och motorbromsen helt suveränt. Men går det inte rakt så funkar det inte för mig.
P1cc verkar intressant, får nog ta en titt på den.
P1cc verkar intressant, får nog ta en titt på den.
Är också nyfiken på den nya 140:an, skulle vilja veta hur den står sig mot 135:an i precisionssågning. Vikten är inga problem för mig då jag sällan sågar. Är den nya "dubbelrullen" bättre än styrbackarna, eller ska man leta reda på en 135:a innan modellen försvinner?
Satt å kollade på sticksåg då min gamla skar i helgen. 135 & 140 verkar som intressanta objekt. Ser att GST 150 CE är billigare än de mindre syskonen 135 & 140. Vikten är samma som för GST 135 CE (2.6kg). Vad är nackdelen med en GST 150 CE? Kraftfullare till lägre pris.
Nu klarar jag mig nog med en i klassen GST 85/90 E , men det vore intressant att veta något om GST 150 .
Nu klarar jag mig nog med en i klassen GST 85/90 E , men det vore intressant att veta något om GST 150 .
Minskad precision med 150n? Mer grov/byggsåg?frav skrev:Satt å kollade på sticksåg då min gamla skar i helgen. 135 & 140 verkar som intressanta objekt. Ser att GST 150 CE är billigare än de mindre syskonen 135 & 140. Vikten är samma som för GST 135 CE (2.6kg). Vad är nackdelen med en GST 150 CE? Kraftfullare till lägre pris.
Medans 135/140 klarar både grov och finlir.
+ belysning på 140n.
Redigerat:
Jag köpte en för några veckor sedan, men har inte kunnat hårdtesta den tillräckligt för att ge en fullständig recension
Men fördelar hittills:
- Väldigt skön och smidig att arbeta med. Den lägre vikten och det minskade omfånget på maskinen är kanon för mig. Känns stabilare är Carvexen, nästan i klass med P1cc.
- Belysningen. Låter töntigt men gör stor skillnad för mig
Jämfört med 135:an:
- Lättare och skönare att handskas med
- Samma låga vibrationer
- Bättre spånutsug, även om det fortfarande inte är kanon. Det vridbara utsuget är faktiskt användbart
- Ännu bättre sågbord
- Lampan...
- Jag har upplevt att den kan dra lite snett. Men jag har inte kunnat testa ordentligt, och det kan absolut bero på bladen. Men eftersom den är lättare byggd än 135:an, så kanske de har fått tumma en aning på precisionen. Eller så är det bara min maskin. Vore kul om någon kommit till en annan slutsats
Här är en norrman som testat sågen (och hamnat lite i blåsväder i kommentatorsfältet
http://www.byggebolig.no/index.php/topic,33539.0.html
Hur som helst är jag väldigt nöjd!
Kanonstickis!
PS
CUnexblad. Svindyra men väldigt bra blad som bara passar i P1cc
http://www.youtube.com/watch?v=FShKew4p_cc
Men fördelar hittills:
- Väldigt skön och smidig att arbeta med. Den lägre vikten och det minskade omfånget på maskinen är kanon för mig. Känns stabilare är Carvexen, nästan i klass med P1cc.
- Belysningen. Låter töntigt men gör stor skillnad för mig
Jämfört med 135:an:
- Lättare och skönare att handskas med
- Samma låga vibrationer
- Bättre spånutsug, även om det fortfarande inte är kanon. Det vridbara utsuget är faktiskt användbart
- Ännu bättre sågbord
- Lampan...
- Jag har upplevt att den kan dra lite snett. Men jag har inte kunnat testa ordentligt, och det kan absolut bero på bladen. Men eftersom den är lättare byggd än 135:an, så kanske de har fått tumma en aning på precisionen. Eller så är det bara min maskin. Vore kul om någon kommit till en annan slutsats
Här är en norrman som testat sågen (och hamnat lite i blåsväder i kommentatorsfältet
http://www.byggebolig.no/index.php/topic,33539.0.html
Hur som helst är jag väldigt nöjd!
Kanonstickis!
PS
CUnexblad. Svindyra men väldigt bra blad som bara passar i P1cc
http://www.youtube.com/watch?v=FShKew4p_cc
Det där med saknad plug-in-kabel är inget problem. Festool säljer intelligent nog en liten kabelstump med plug-in-kontakten som numera sitter i alla verktyg för att man ska kunna uppdatera gamla verktyg. Jag köpte en sån, monterade den på en gammal Festo-slipmaskin som såg hemsk ut men med den här kontakten och kardborreplatta i stället för den gamla är den närmast kultig.
Alltså: Köp den här lilla kabelstumpen med kontakt och en vanlig Festool anslutningskabel till vilket som helst verktyg och saken är biff. Mafell med grön sladd blir ju lite färgglatt, och Bosch blå passar ju fint färgmässigt (värre med Bosch grönt...)
Alltså: Köp den här lilla kabelstumpen med kontakt och en vanlig Festool anslutningskabel till vilket som helst verktyg och saken är biff. Mafell med grön sladd blir ju lite färgglatt, och Bosch blå passar ju fint färgmässigt (värre med Bosch grönt...)