F FZB skrev:
och vrider man upp momentet drar man av skruven.
Reglerar man inte momentet med "avtryckaren" och fingertoppskänslan? Jag har i alla fall aldrig sett någon som alltid håller knappen i botten och reglerar monentet med ringen bakom chucken... Men det kanske är annorlunda om man står och gör samma repetitiva jobb hela dagarna.

P poba53 skrev:
Köp en kolborstfri. Du kommer inte att ångra det valet.
det är inte alltid kolborstfri är överlägsen. t ex är det förekommande med kuggande fjädrande känsla i sas vila, så man har bara vissa startvinklar att börja med. irriterande om man t ex skall anpassa till en spårskruv att ta loss i trångt utrymme.

rakt09 rakt09 skrev:
irriterande om man t ex skall anpassa till en spårskruv att ta loss i trångt utrymme.
Spårskruv är väl alltid irriterande? 😱😂

• Gilla
  • Haha
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
rakt09 rakt09 skrev:
det är inte alltid kolborstfri är överlägsen. t ex är det förekommande med kuggande fjädrande känsla i sas vila, så man har bara vissa startvinklar att börja med. irriterande om man t ex skall anpassa till en spårskruv att ta loss i trångt utrymme.
Du får vad Du betalar för. Skillnaden mellan olika borstlösa borrmaskiner är hur långsamt Du kan köra dem. Kuggandet från motorn är en bråkdel av det som händer när momentbegränsaren aktiverar. Jämför videosnuttarna (ursäkta skakigheten) mellan en Bosch GSR12V-35FC (1700 solo med tillbehör) med en Parkside Performance PBSPA12E4 (399:- med 2x2Ah batterier + laddare). Båda är borstlösa. Med Boschen kan Du enkelt ställa vilken vinkel Du vill men jag skulle aldrig dra/dra loss en spårskruv med maskin. Men inte med Parksiden.

• Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
T
Jag är i grunden ett milwaukee-fan, men tyvärr lider flera av deras maskiner av "vi är coola och stora kraftiga typer som gör allt häftigt" och mjukstart är inte alltid något de prioriterar. Tyvärr.

Kraften och precisionen finns oftast där, men inte det där mjuka som man ibland behöver, och som alltid är najs om man ska gå många timmar med en maskin.

Hikoki får min röst

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Jag har precis köpt hem den ovan nämnda GSR 12V-32 FC med följande tillbehör:

Verktygslåda med Bosch GSR 12V-32 FC borrmaskin och tillbehör inklusive borrhammare och snabbladdare, placerad på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har bara använt den till ett par jobb runt huset, men är väldigt nöjd hittills. Å ena sidan känns den så liten och nätt, att man kunde bära den i kavajfickan på cocktailparty. Men samtidigt som en kraftig maskin för att vara 12 V:

Det är en fingängad 6x fransk skruv som dras rakt ned i ändträt, utan förborrning.

Gillar så här långt FC-tillbehören. Kommer åt överallt, t.ex. skruva vinkelrätt i en dosvägg. Finns också en tillsats med borrhammare, med väntar med den då jag inte borrar i betong varje dag och har en gammal Uneo som jag skall slita ned först.

• Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
J Johannes W. E. Eriksson skrev:
Jag har precis köpt hem den ovan nämnda GSR 12V-32 FC med följande tillbehör:
Var fick du tag på den? Jag har letat och letat utan att hitta den någonstans...

zarkov zarkov skrev:
Var fick du tag på den? Jag har letat och letat utan att hitta den någonstans...
Finns i Tyskland och Nederländerna bla, i 3? olika konfigurationer. 😉👌
Börjar dyka upp på svenska Amazon också.
Bosch PRO 18V sladdlös borrskruvdragare med tillbehör som batteri, laddare, djupmätare och L-BOXX för förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
J Johannes W. E. Eriksson skrev:
@zarkov Jag köpte från denna tyska webshop:
[länk]

Viss risk förstås att inte se maskinen fysiskt innan köpbeslut, men då de äldre GSR-12V maskinerna finns lite överallt och på basen av jämförelsebilder med dessa (som tidigare i denna tråden) tog jag risken.

Samma webshop har den för övrigt utan FC också.
Såg att Alango.de säljer denna för €288 plus frakt.

Är lite lockad själv att köpa kitet med alla chuckar samt borrhammartillsatsen. 🫣😂
Kanske barnen vill ha -15 respektive -35FC den dagen de flyttar hemifrån, jag kan ju bara använda en åt gången. 😇

• Haha
FreQa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.