A Abies koreana skrev:
Kul att du gillade boken, vi borde ha en tråd om böcker vi läst med egenhändigt nedplitade resencioner :)

Jag har länge tyckt att all fokus i debatten enbart ligger på enskilda detaljer och en något aningslös förhoppning om att livet kommer att återgå till det liv vi hade innan pandemins utbrott.

Vi är en del av naturen, varken härskare eller undersåtar men vårt beteende överensstämmer inte med vår kunskap. Vi är beroende av naturen som en del av den och naturlagarna är inte förhandlingsbara. Allt hänger samman på vår planet men vi envisas med att fokusera på enskilda detaljer för att det är enklare, munskydd eller inte är den stora frågan.
Ungefär som personen som letade efter sina borttappade bilnycklar under gatlyktan för att det var den ljusaste platsen.

Smittspridning och pandemier ökar när djur och natur trängs undan och närheten till människan minskar. Oron för minskad biologisk mångfald handlar inte om en sentimental inställning till att vi förlorar arter i snabb takt utan att ekosystem försvagas och inte längre ger oss ett nödvändigt skydd. Smittbärande insekter som hållit sig till begränsade områden under långa epoker söker sig nu norrut till svalare områden, bara ett exempel.

Om vi inte förstår sammanhangen och helheten kommer våra segrar att vara endast tillfälliga.
På tal om andra böcker är att Mats Nilsson kommer inom kort ut med bok klimatet och debatten om klimatet, kring klimatförnekelse, hur fakta förfalskas i klimatdebatten, mm. Några av har kanske redan upptäck hans hemsida!

• Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
På tal om andra böcker är att Mats Nilsson kommer inom kort ut med bok klimatet och debatten om klimatet, kring klimatförnekelse, hur fakta förfalskas i klimatdebatten, mm. Några av har kanske redan upptäck hans hemsida!
Går i väntans tider, boken släpps den 23 mars.

Hans sida har jag läst i flera år, rekommenderas! Han är kunnig och noggrann.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Då fyller jag på med en annan aktuell bok om klimatet

https://www.bokus.com/bok/9789100184186/sa-undviker-vi-klimatkatastrofen/

" Det finns två tal som alla måste känna till om klimatförändringar. Det första är 51 miljarder. Det andra är noll.
Femtioen miljarder är antalet ton växthusgaser som världen i genomsnitt släpper ut i atmosfären varje år. Siffran kan variera lite från år till år, men i allmänhet ökar den. Det är där vi står idag.
Noll är vad vi måste sträva efter"

Så inleder Bill Gates sin nya bok om klimatet. Han är ingen forskare och det märks, inte minst på språket. Däremot är han oerhört strukturerad och systematisk när han går igenom varje område som vi måste hantera, han presenterar välunderbyggda siffror och ringar in svårigheterna utan att vare sig försköna eller överdriva utmaningarna.

Han står på en solid kunskapsgrund och det är han medveten om. Han är ju en filantrop men också en vägröjare med en näst intill övertro på tekniska innovationer som skall lösa vår framtid.

Läsvärd absolut även om jag inte delar alla hans slutsatser men jag förstår att viss optimism måste ingå i budskapet, annars är det ingen som läser - sägs det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.