Hej,
Jag är en riktig gröngöling när det kommer till VVS så vänder mig hit. Tänkte koppla in en ny blandare i köket och det dök upp några frågetecken. Det ser ut som att den gamla blandaren och den nya har olika slangändar men båda har samma invändiga gänga (G 3/8). Jag bifogar bild på vattenrören, gamla blandaranslutningen (ligger utslängd på gräsmattan) samt den nya blandaranslutningen.
Den gamla blandaren har 10 mm utvändigt rör (har o-ringen trillat av eller tätat den koniskt mot den bredare diametern?) medan den nya ser lite annorlunda ut med en packning i botten. Måste jag ha någon typ av adapter för att få detta att fungera?
Jag är en riktig gröngöling när det kommer till VVS så vänder mig hit. Tänkte koppla in en ny blandare i köket och det dök upp några frågetecken. Det ser ut som att den gamla blandaren och den nya har olika slangändar men båda har samma invändiga gänga (G 3/8). Jag bifogar bild på vattenrören, gamla blandaranslutningen (ligger utslängd på gräsmattan) samt den nya blandaranslutningen.
Den gamla blandaren har 10 mm utvändigt rör (har o-ringen trillat av eller tätat den koniskt mot den bredare diametern?) medan den nya ser lite annorlunda ut med en packning i botten. Måste jag ha någon typ av adapter för att få detta att fungera?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Man delar normalt inte på klämringskopplingar på det viset, Ibland stämmer inte ens gängan alls. Det du behöver är en koppling med rörgänga i en ände och de är gjorda för att kunna användas som planände mot tex en gummipackning som i din slang.
Tack för svar! Förstår jag det hela rätt bör jag alltså skruva loss den övre delen av klämringskopplingen (markerat i bild) och ersätta denna med en koppling vars ena ände har en plan fin yta som packningen i blandarslangen kan täta mot?
Om det är rätt har jag ytterligare en fråga. Hur tätas denna nya "hylsa" i klämringskopplingen? Är det någon packning eller lin/tejp? Kanske borde ringa in en rörmokare ändå.
Om det är rätt har jag ytterligare en fråga. Hur tätas denna nya "hylsa" i klämringskopplingen? Är det någon packning eller lin/tejp? Kanske borde ringa in en rörmokare ändå.
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Du kan använda den du länkat till men då måste du komplettera med en ny klämring som passar i den koppling du har. Innan du köper nåt så är det nog smart att se hur bef rör räcker till. Det kanske iallafall blir så att du lär förlänga nåt åt nåt håll och då lär du kanske ha andra grejer ändå.
Jag behöver inte förlänga något så det är inga problem.
Jag hittade ytterligare en variant där klämringar ingår. Denna sats kanske kan vara något för mig. Den gamla blandaren hade ju också 10 mm rör så detta bör passa i befintlig del av klämringskopplingen?
https://www.hornbach.se/shop/Anslut...MIR7Ny63zQjtS5eS4MMGmvDr6EAWaYR4aAu-BEALw_wcB
Jag hittade ytterligare en variant där klämringar ingår. Denna sats kanske kan vara något för mig. Den gamla blandaren hade ju också 10 mm rör så detta bör passa i befintlig del av klämringskopplingen?
https://www.hornbach.se/shop/Anslut...MIR7Ny63zQjtS5eS4MMGmvDr6EAWaYR4aAu-BEALw_wcB
Klicka här för att svara