Hej!
Jag har precis bytt blandaren i köket och såg även att där fanns diskmaskinsavstäning, mycket positivt!
Köpte för ett litet tag sedan en bänkdiskmaskin och den har tidigare varit kopplad direkt mot kranen (Inte optimalt alls)
Men nu har jag kopplat in den nya blandaren till kallvattnet, och satt en plugg i varmvattensslangen (Har ej varmvatten f.n)
Till diskmaskinen kopplade jag den 3e anslutningen från kranen.
Nu till mitt bekymmer, jag vet inte om jag tänker helt galet men troligtvis är det så :|
Det kommer endast vatten ur diskmaskinsslangen när jag kör kranen i mittenläge (Mellan varmt/kallt), jag vet att jag har rätt slang eftersom den slutar spola ur diskmaskinsslangen när jag vrider om vredet för avstängning.
Borde det inte bara forsa ut vatten ur denna slangen hela tiden så länge vredet är öppet? Man ska ju inte behöva spola ur kranen samtidigt
Annars, vad gör denna slangen??
Jag kan ju givetvis köpa en T-koppling direkt från kallvattnet och koppla diskmaskinen mot, men nu finns ju diskmaskinsavstängningen på denna blandaren så man vill ju nyttja den.
Kan återkomma med lite bilder om det behövs!
Tack på förhand
Jag har precis bytt blandaren i köket och såg även att där fanns diskmaskinsavstäning, mycket positivt!
Köpte för ett litet tag sedan en bänkdiskmaskin och den har tidigare varit kopplad direkt mot kranen (Inte optimalt alls)
Men nu har jag kopplat in den nya blandaren till kallvattnet, och satt en plugg i varmvattensslangen (Har ej varmvatten f.n)
Till diskmaskinen kopplade jag den 3e anslutningen från kranen.
Nu till mitt bekymmer, jag vet inte om jag tänker helt galet men troligtvis är det så :|
Det kommer endast vatten ur diskmaskinsslangen när jag kör kranen i mittenläge (Mellan varmt/kallt), jag vet att jag har rätt slang eftersom den slutar spola ur diskmaskinsslangen när jag vrider om vredet för avstängning.
Borde det inte bara forsa ut vatten ur denna slangen hela tiden så länge vredet är öppet? Man ska ju inte behöva spola ur kranen samtidigt
Annars, vad gör denna slangen??
Jag kan ju givetvis köpa en T-koppling direkt från kallvattnet och koppla diskmaskinen mot, men nu finns ju diskmaskinsavstängningen på denna blandaren så man vill ju nyttja den.
Kan återkomma med lite bilder om det behövs!
Tack på förhand
Ja alla vred skall vara öppna (Från inkommande samt avstängningen!)
Manualen
Kallvatten ansluten till inkommande med ventil. En är pluggad samt en är "öppen" vilken ska vara till diskmaskinen!
Ventilen står uppåt, som enl. manualen är öppen.
Men vrider jag nu på kranen så det sprutar vatten i vasken så sprutar det även nere under vasken!
Blir inte riktigt klok på detta!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Manualen
Logga in
Skapa konto
Kallvatten ansluten till inkommande med ventil. En är pluggad samt en är "öppen" vilken ska vara till diskmaskinen!
Logga in
Skapa konto
Ventilen står uppåt, som enl. manualen är öppen.
Men vrider jag nu på kranen så det sprutar vatten i vasken så sprutar det även nere under vasken!
Blir inte riktigt klok på detta!
Blandaren är säkert inställd på varmvatten till diskmaskinsanslutningen, därför blir det inget när kallvattenkranen är stängd.
När du sedan öppnar för kallvattnet så går det baklänges via blandningsventilen ner till diskmaskinsanslutningen.
Edit: såg nu på beskrivningen att blandaren levereras inställd på kallvatten, då borde du få fullt tryck på diskmaskinsanslutningen när du öppnar vredet oavsett om kranen är stängd.
När du sedan öppnar för kallvattnet så går det baklänges via blandningsventilen ner till diskmaskinsanslutningen.
Edit: såg nu på beskrivningen att blandaren levereras inställd på kallvatten, då borde du få fullt tryck på diskmaskinsanslutningen när du öppnar vredet oavsett om kranen är stängd.
Redigerat:
Den ska enl. manualen vara inställd på kallvatten, jag kan testa att vrida om den till varmvatten och se om det hjälper.NetNut skrev:
Men kommer det inte bara bli "tvärt om" nu då när man byter håll på dessa två?
Jag är allt för dålig på detta känner jag, vatten tar ju precis som el den "snabbaste" vägen och jag blir bara så frustrerad när jag inte förstår mig på sånt här :banghead:
Hmm.. njae det är inte uppmärkt ty den lilla plastbrickan som pekade med rött/blått på respektive hål trillade bort.NetNut skrev:
Men slangen "längst fram" är i alla fall till diskmaskinen.
Och när jag vrider om vredet mot kallvatten så flödar det ju på bra, så det känns som att det borde vara kopplat rätt?
Löste det genom att göra så som du sa.
Den var troligtvis inställd på varmvatten trots att manualen sa annat...
Testade alltså att växla detta och då jäklar sprutade det på som det skulle!
Tackar för hjälpen - nu ska här diskas!
Den var troligtvis inställd på varmvatten trots att manualen sa annat...
Testade alltså att växla detta och då jäklar sprutade det på som det skulle!
Tackar för hjälpen - nu ska här diskas!
Klicka här för att svara