3 523 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
Ny bergvärmepump eller reparera gamla (Nibe Fighter 1215-7)?
Med inverter kan man snarare optimera energiuttaget bättre än med en onoff. Man vill ju helst ta ut effekt hela tiden hellre än att pumpen stänger av sig och kör på elpatron istället. Om det verkligen skulle vara så att hålet är för grunt så att energibrunnen inte kan stå för husets hela värmebehov måste man använda elpatrontillägg.T teecer skrev:
Jag har oxå en Nibe som larmade och stog inför samma alternativ. Men innan en ny kompressor skulle bytas rev jag isär för egen felsökning. På den ena fasanslutningen till kompressorn hade det blivit dålig kontakt och varmgång i en kabelsko, känns lite B med en billig/dålig kabelsko i en anslutning där det är höga strömmar. Jag bytte den mot en 6m2 ”sockerbit” och det har funkat 3-4 årC Costanza skrev:Så här...
Har en Nibe Fighter 1215-7 som installerades 2003, dvs för 22 år sedan.
För 8 år sedan byttes kompressor/kyldel (är de synonymer?) ut.
Jag upptäckte nu en morgon att jag inte hade varmvatten, och en titt på VP:n visade "LP-larm".
Hade en reparatör här för felsökning nu, och han konstaterade baserat på kladd/oljig hinna i kompressordelen att det är "gasläcka".
Han gav mig tre alternativ:
Vad rekommenderar den kunniga församlingen här?
- Felsökning och reparation av läckage. Svårast att uppskatta pris på, men en gissning på kanske 15000 nämndes.
Fördelen med detta alternativ är att det (up front) är billigaste alternativet. Nackdelen är att jag fortfarande har en gammal värmepump med en gammal kompressor. Han nämnde också en osäkerhet i att den kan ha gått ett tag med dålig smörjning på grund av felet och att den åldrats fortare pga av det.- Byte av kompressorn, till en kostnad av gissningsvis 40000.
Här är ju fördelen gentemot alternativ ett att jag får en ny kompressordel, men då såklart till ett högre pris. Då övriga delar ju är gamla vet man inte heller hur länge till exempelvis varmvattenkärlet håller, som han nämnde var en relativt vanlig felkälla när pumparna blir gamla.- Byte till en ny VP, till en kostnad av kanske 150000. Uppenbara fördelen är ju att den då är ny, men garantier och så, medan den uppenbara nackdelen är kostnaden.
Kan väl avslöja att jag lutar mest åt alternativ 3, följt av att möjligen chansa med alternativ 1.
Om jag går på alternativ 3, att köpa en ny VP, vad rekommenderas?
Jag har alltså nu en 7kW Nibe Fighter 1215, 140m borrhål, 123 km^2 med källare i Östergötland byggår 1972 och pumpen har gått allt från 1h per dygn under sommarmånader till ca 22h per dygn några kalla vintermånader, och emellanåt under de kallaste månaderna har även elpatron fått hjälpa till.
Kan ovanstående beskrivning av mitt nuvarande användningsfall ge en bild av vilken kapacitet jag skulle behöva?
Är det stor skillnad på finessfronten mellan olika modeller, och finns det finesser man verkligen vill ha (utöver de uppenbara att värma element och varmvatten)?
Finns tydliga pris och/eller kvalittetsskillnader mellan märken?
Tacksam för all input...
(Kan tillägga att jag nu kör på ren eldrift, men eftersom jag har haft turen i oturen att det ändå är sommar så tänker jag att jag kan unna mig lyxen att fundera ett tag utan att få en vansinnig elräkning för det...)
/C
Klicka här för att svara