5 022 läst ·
31 svar
5k läst
31 svar
Ny Behörighetstråd!
Sida 1 av 3
Nu blir jag populär.. 
Det här kan väl aldrig stämma?
http://www.byggahus.se/el/188764-vem_far_installera_ett_hus
Bengt Lord skriver:
Du kan dock få göra allting om en person med elbehörighet ANSVARAR för arbetet och därmed garanterar att allt blir rätt utfört.
Har jag missat något här, skall det inte föreligga anställningsförhållande?
Det här kan väl aldrig stämma?
http://www.byggahus.se/el/188764-vem_far_installera_ett_hus
Bengt Lord skriver:
Du kan dock få göra allting om en person med elbehörighet ANSVARAR för arbetet och därmed garanterar att allt blir rätt utfört.
Har jag missat något här, skall det inte föreligga anställningsförhållande?
Börjar det inte bli dags att pensionera elexperten? Jag tror inte jag har sett ett enda svar från honom som inte innehåller något som är väldigt lätt att tolka fel. Jag tror nog att han har sakkunskaperna, men hans sätt att tolka frågor och skriva svar verkar ge upphov till många och stora missförstånd.
Moderator
· Stockholm
· 57 966 inlägg
Jag har observerat det där svaret, och ställt mig frågande. har dock inte fått svar ännu.
Men jag funderar lite, var det inte på gång en uppluckring av behörighetsreglerna just när det gäller kravet på att en installatör som saknar egen behörighet skall vara anställd? Jag har för mig att jag läste att syftet var att göra det möjligt med bemanningsföretag i elinstallationsbranschen. Vet inte om det gått igenom eller hur det i så fall utformats.
Men jag funderar lite, var det inte på gång en uppluckring av behörighetsreglerna just när det gäller kravet på att en installatör som saknar egen behörighet skall vara anställd? Jag har för mig att jag läste att syftet var att göra det möjligt med bemanningsföretag i elinstallationsbranschen. Vet inte om det gått igenom eller hur det i så fall utformats.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Man kan kanske se innehavaren som en praktikant - då gäller inte anställningskravet.
Administrator
· Skåne
· 8 757 inlägg
Ni har ju rätt och jag har avpublicerat frågan och svaret.
Nu pekar länken i inlägg #1 på något helt annat, om någon undrar.
Så här såg det ut:
Vem får installera ett hus
Om jag köper ett äldre hus med gamla intallationer,som jag vill byta till nytt, får jag själv dra om all el i huset?
Jag har ingen behörighet men känner till precis hur man gör?
Svar:
Hej,
Nej, du får ändå INGENTING göra utan elbehörighet!
Du får inte ens dra rör eller dra ledningar i rören utan allt ska göras av person med elbehörighet.
En hjälp i detta kan vara att undan för undan fotografera installationerna i de fall där man sätter på ytskikt på väggar etc.
Sedan måste den elbehörige göra en ordentlig kontroll innan man tar installationerna i drift och ska därvid noga DOKUMENTERA de KONTROLLER och INSPEKTIONER, som han gjort.
Observera att de flesta elektriker inte har någon elbehörighet utan allt elbehörighetskrävande arbete som de utför ansvarar företagets elbehörighetsansvarige person för. De får således inte heller göra elbehörighetskrävande arbeten på fritiden och dessutom har de inte heller någon ansvarsförsäkring.
Det finns dock ett stort antal personer, som du kan ta hjälp av:
AB (alla elinstallationer både hög- och lågspänning) 13 539 personer.
ABL (allt elinstallationer på lågspänning) 16 337 personer.
Så här såg det ut:
Vem får installera ett hus
Om jag köper ett äldre hus med gamla intallationer,som jag vill byta till nytt, får jag själv dra om all el i huset?
Jag har ingen behörighet men känner till precis hur man gör?
Svar:
Hej,
Nej, du får ändå INGENTING göra utan elbehörighet!
Du får inte ens dra rör eller dra ledningar i rören utan allt ska göras av person med elbehörighet.
En hjälp i detta kan vara att undan för undan fotografera installationerna i de fall där man sätter på ytskikt på väggar etc.
Sedan måste den elbehörige göra en ordentlig kontroll innan man tar installationerna i drift och ska därvid noga DOKUMENTERA de KONTROLLER och INSPEKTIONER, som han gjort.
Observera att de flesta elektriker inte har någon elbehörighet utan allt elbehörighetskrävande arbete som de utför ansvarar företagets elbehörighetsansvarige person för. De får således inte heller göra elbehörighetskrävande arbeten på fritiden och dessutom har de inte heller någon ansvarsförsäkring.
Det finns dock ett stort antal personer, som du kan ta hjälp av:
AB (alla elinstallationer både hög- och lågspänning) 13 539 personer.
ABL (allt elinstallationer på lågspänning) 16 337 personer.
Redigerat:
Det finns flera svar av denne expert som faktiskt inte stämmer. Bland annat har han blandat ihop begreppen eldriftansvarig (finns numera enbart i SS-EN 50110-1), elanläggningsansvarig (finns ingenstans), kontrollansvarig (finns ingenstans) med anläggningens innehavare (4 § starkströmsförordningen (2009:22)) samt elinstallatören ( 2 § elinstallatörsförordningen (1990:806).
Det är bekymmersamt att ett så stort socialt medium som byggahus.se inte kvalitetssäkrar sina expertsvar bättre.
Det är bekymmersamt att ett så stort socialt medium som byggahus.se inte kvalitetssäkrar sina expertsvar bättre.
Det är ointressant om ett företag kallar sig bemanningsföretag, elfirma eller vad som helst. Det viktiga är att det finns en elinstallatör anställd i företaget. Om ett bemanningsföretag har minst en behörig elinstallatör anställd så är de att anse som vilken elfirma som helst. Då uppfylls yrkesmannainstitutet enligt 6 § elinstallatörsförordningen. Att bemanningsföretag inte skulle vara möjliga i elinstallationsbranschen är en uppenbart seglivad myt.hempularen skrev:Jag har observerat det där svaret, och ställt mig frågande. har dock inte fått svar ännu.
Moderator
· Stockholm
· 57 966 inlägg
Njää... Bemanningsföretaget är ju inte entreprenör för eljobbet, det är firman som hyr in installatören som är ansvarig entreprenör. Men då börjar man komma in på hårklyverier, och jag misstänker att det är en "millimeterjuridik" som i praktiken hoppas över.
Nej, du blandar ihop lagstiftningar, vilket är väldigt vanligt. Enligt ellagstiftningen så finns det inget som heter "entreprenör för eljobbet". Det är faktiskt skit samma vad företaget kallar sig.hempularen skrev:
Det hela är faktiskt väldigt enkelt. Om bemanningsföretaget har en egen elinstallatör i sin organisation så är 6 § elinstallatörsförordningen uppfylld. Det är bara att tuta och köra.
Mmmm...så är det, man kan inte som elkektriker utan behörighet tex sluta anställningen, starta eget och sen hyra ut sig själv till firmor....man måste ha en behörig i "sitt" företag.
Elsäkerhetsverket kanske har synpunkter?Nähädu skrev:Det finns flera svar av denne expert som faktiskt inte stämmer. Bland annat har han blandat ihop begreppen eldriftansvarig (finns numera enbart i SS-EN 50110-1), elanläggningsansvarig (finns ingenstans), kontrollansvarig (finns ingenstans) med anläggningens innehavare (4 § starkströmsförordningen (2009:22)) samt elinstallatören ( 2 § elinstallatörsförordningen (1990:806).
Jag praktiserade på ett elinstallationsföretag, för ett par år sedan, fick då höra av facket att det jag gjorde inte var korrekt. Jag fick inte göra nånting. det var arbetsförmedlingen som stod för praktiken, dessa har ingen med AB anställd... Men jag vet inte hur mycket som är sant... litar inte på facket....