Odjuret skrev:
Jag praktiserade på ett elinstallationsföretag, för ett par år sedan, fick då höra av facket att det jag gjorde inte var korrekt. Jag fick inte göra nånting. det var arbetsförmedlingen som stod för praktiken, dessa har ingen med AB anställd... Men jag vet inte hur mycket som är sant... litar inte på facket....
Är det dig det handlar om här?

>> Elektrikerförbundet SEF stämmer Bravida för att de tog emot praktikant!

:cool:

yxis skrev:
Elsäkerhetsverket kanske har synpunkter?
Tveksamt.. Vi har ju faktiskt yttrandefrihet och tryckfrihet i Sverige. Man får faktiskt tycka hur tokigt som helst.

Redigerat:
O
Rrrrr skrev:
Är det dig det handlar om här?

>> Elektrikerförbundet SEF stämmer Bravida för att de tog emot praktikant!

:cool:
haha! Nix... men jag påverkas av domen.... om den faller till fackets fördel vill säga....
personligen tycker jag inte om fackets stil.

Nähädu skrev:
Tveksamt.. Vi har ju faktiskt yttrandefrihet och tryckfrihet i Sverige. Man får faktiskt tycka hur tokigt som helst.
Nog mer en för Forumets ägare eftersom ambitionen är att stå på konsumentens sida.

Den långa raden av tveksamma expertråd vad gäller el gör ju tyvärr att man ställer sig frågan om samma sak gäller andra expertråd här.

mycke_nu skrev:
Nog mer en för Forumets ägare eftersom ambitionen är att stå på konsumentens sida.

Den långa raden av tveksamma expertråd vad gäller el gör ju tyvärr att man ställer sig frågan om samma sak gäller andra expertråd här.
Vad jag menade var att Elsäkerhetsverket aldrig kan lägga sig i vad en ansvarig utgivare publicerar. Det vore ett brott mot tryckfrihetsförordningen. Det enda de kan göra är att komma med tips och råd som förhoppningsvis är mer korrekta.

Nähädu skrev:
Det finns flera svar av denne expert som faktiskt inte stämmer. Bland annat har han blandat ihop begreppen eldriftansvarig (finns numera enbart i SS-EN 50110-1), elanläggningsansvarig (finns ingenstans), kontrollansvarig (finns ingenstans) med anläggningens innehavare (4 § starkströmsförordningen (2009:22)) samt elinstallatören ( 2 § elinstallatörsförordningen (1990:806).

Det är bekymmersamt att ett så stort socialt medium som byggahus.se inte kvalitetssäkrar sina expertsvar bättre.

Så här kommenterar Bengt Loord dina synpunkter:

Det stämmer så tillvida att Eldriftsansvarig är det korrekta ordet som standarden använder.

Dock använder fortfarande Elsäkerhetsverket det gamla ordet Elanläggningsansvarig i samband med att de gör sina inspektioner.

Kontrollansvar det är ju kontroll i samband med kontroll före idrifttagning och finns bl.a. fastställt i de kontrollblanketter, som EIO ger ut.

Nähädu skrev:
Vad jag menade var att Elsäkerhetsverket aldrig kan lägga sig i vad en ansvarig utgivare publicerar. Det vore ett brott mot tryckfrihetsförordningen. Det enda de kan göra är att komma med tips och råd som förhoppningsvis är mer korrekta.
Det var också det jag tänkte, att de faktiskt skulle kunna följa det som experten skriver här och just "komma med tips och råd som förhoppningsvis är mer korrekta" specifikt riktade mot de frågor där experten eventuellt svarat tveksamt/fel.

Det lär ju knappast gå åt en heltidstjänst för att bevaka detta...

Det är ju så att "som man frågar får man svar". Många frågor är knapphändigt ställda. Det jag tycker att vi kan jobba med inom fråga experten är att tydligare ange vilka antaganden vi gör när vi svarar.

yxis skrev:
Det var också det jag tänkte, att de faktiskt skulle kunna följa det som experten skriver här och just "komma med tips och råd som förhoppningsvis är mer korrekta" specifikt riktade mot de frågor där experten eventuellt svarat tveksamt/fel.

Det lär ju knappast gå åt en heltidstjänst för att bevaka detta...
Det är kanske ett tips för siteansvarige?

Ja, tack för tipset :)

Marlene Eskilsson skrev:
Det är ju så att "som man frågar får man svar". Många frågor är knapphändigt ställda. Det jag tycker att vi kan jobba med inom fråga experten är att tydligare ange vilka antaganden vi gör när vi svarar.
Just det här (tror jag) leder till att fråor i forumet får mycket bättre svar än de som ställs till experten. Det blir en dialog där eventuella frågetecken kan rätas ut. Att svara luddigt på en knapphändigt ställd fråga tror jag leder till mer oreda och missförstånd än det gör nytta.

Faktum kvarstår att det är en redaktionell tjänst och vissa vill fråga där istället för här. Vissa vill fråga Bengt Loord. Kan de inte få det för er?

Folk får väl fråga vem dom vill när dom vill.....bara det att när det inte går att svara utvecklande beroende på frågans art så kan andra genom att läsa fråga + svar få fel uppfattning, just då en fråga endast får ett svar i jämförelse då frågor ställs i forumet samt om då frågan är knapphändig motfrågor ställs för att reda ut hela funderingen och ett eller flera svar ges som ger frågeställaren (och andra läsare) en vidare syn på det hela.
Som sagts tidigare så har ju frågor ibland fått ETT rakt svar som tydligen kan tolkas lite olika och/eller inte säkert passar in i frågeställarens situation då man inte vet kringförhållandena och då när det gäller just el så kan det vara skillnad på en elsäker anläggning och en dödsfäll i värsta fall.

Det är ju inte expertens fel om frågor ställs knapphändigt men som man ser i forumet så är det många frågor som behöver lite mer utvecklade svar då det är olika praxis i olika situationer.

Glufsglufs skrev:
Det är ju inte expertens fel om frågor ställs knapphändigt men som man ser i forumet så är det många frågor som behöver lite mer utvecklade svar då det är olika praxis i olika situationer.
Precis, som expert så måste man ofta lägga mer tid på att svara på de frågor som *inte* ställs, eftersom risken är att de inte ställs pga djupare okunskap än frågan framför en vid förstone kan leda en att tro.

Jag tycker nog att redaktionen borde vara mer angelägen om kvalitén på tjänsten.

Användarna här, och speciellt på elsidan, lägger ner en enorm möda på att gå till botten med olika frågeställningar och belysa dem från alla upptänkliga vinklar. Den samlade kompetens, kunskap och engagemang som medlemmarna här står för är minst sagt imponerande.

Det är då inte så kul med en redaktionell tjänst som inte bara är allmänt slarvig i sina svar utan dessutom kommer med rent felaktiga påståenden som kan leda till att den som ställer frågan begår lagbrott.

Ställer er på konsumentens sida. Och er egen. Dåliga råd hör inte hemma här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.