Tja!

Är som så att jag har köpt in mig en nuffield 10/60 från 1965 med kjällströms lastare på samt drag plogblad eller vad man kallar det!

Jag skulle vilja göra en ordentlig service på den med att byta alla filtren och oljor!

Jag vet olje mängdena i motorn och växellådan/hydrauliken, men jag vet inte vad för slags olja jag ska ha!

Skulle jag kunna få hjälp att hitta rätt klassning på oljorna men inte köpa det absolut dyraste men inte det billigaste, nånting mitt i mellan som sagt!

Kommer använda traktorn nån gång ibland och inte 8h om dagen, allt ska funka både på vintern och sommaren!

Bild på traktorn!
Röd Nuffield 10/60 traktor från 1965 med gul frontlastare och röd plogblad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
nniw
  • Laddar…
Okq8 1000 kan du andvända i motor och växellåda,hydraul bakaxel.
Är det vatten i växellådan?

D Melb skrev:
Okq8 1000 kan du andvända i motor och växellåda,hydraul bakaxel.
Är det vatten i växellådan?
Okej ska kicka på den olja!
Nja den är grå färgad så ja lite vatten kanske det är i hydrauliken!

Växellådan, bakaxeln och hydrauliken går på samma olja vet jag!
Finns det hydraulik filter på dessa och vart sitter den?

Bak under kraftuttaget sitter ett filter (metallsil) som kan göras rent med bensin. Då behöver du lossa större mässingpluggen för att få ut silen. Den mindre är en plugg med magnet på. Andvänd en bra passande hylsa så du inte runddrar mässingspluggen!

Är den grå så har du vatten i. Undersök var det kommer ifrån och fixa. Oftast växelspaxsdammasken.

Vid ett byte får du tyvärr inte ut all olja. En nuffield 3dl jag hadde.. där var oljan vit. När jag tappade ur oljan första gången så kom det ut ca 20l vatten innan vita oljan. Den har bytts olja 4ggr i nu och börjar bli ok.

Tänk på att lossa de två oljepluggarna med fyrkantsskalle under bakaxeln ochså.

Vill du få ut mer kan du söla med att lossa hydraulslangar osv.. se isåfall till att lastaren inte trillar ner på någont.

• Gilla
nniw
  • Laddar…
P
T Teleportgubben skrev:
Okej ska kicka på den olja!
Nja den är grå färgad så ja lite vatten kanske det är i hydrauliken!

Växellådan, bakaxeln och hydrauliken går på samma olja vet jag!
Finns det hydraulik filter på dessa och vart sitter den?
sitter väl i rumpan på traktorn..
Sök på youtube så har jag för mig att det finns film om vart...

10-60 var en ganska bra traktor så det lönar sig att vara rädd om den.

Instruktionsbok och kanske också verkstadshandbok borde gå att få tag på genom Olssons i Ellös som är återförsäljare i Sverige för Peters Traktorbøger. Annars kan det gå att beställa direkt från Hans-Peter Pedersen på Jylland.
Det är bra att ha sådana papper så man får rätt oljor och smörjmedel och hittar alla smörjpunkter.

Har traktorn servostyrning?
Annars kan det vara skäl att eftermontera någonting. Det är både tungt och farligt att köra med frontlastare utan servostyrning. Alltid när man kör traktor utan servostyrning skall man hålla tummarna och de andra fingrarna också utanpå rattkransen. Det är en vana som skall nötas in redan från början och som jag fick inbankad i mig redan i 5-årsåldern.
Annars är det lätt hänt att det slutar med krossade tummar och i värsta fall amputation.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.