66 831 läst ·
400 svar
67k läst
400 svar
Nu tändas tusen LED-juleljus och jag är vansinnig
På "den gamla goda tiden" bytte man ut sina glödlampor då och då. För att inte tala om när elljusstakar och ljusslingorna till granar mm skulle fram. Då var det till att felsöka och byta ut massor av defekta lampor som gått sönder under sommarförvaringen. Diverse bilresor in till närmaste elhandel och försöka hitta rätt sorts glödlampa annrs blev det ytterliger resor. Det var absolut INTE miljötänk!!
Idag har man samma LED-lampa oavsett om den sitter i julgranen eller i någon sorts ljusstake - inget trams om det är för 5, 7 eller 16 ljus .
Vi har sedan LED-lampor börjat säljas - för flera år sedan, bytt ut ALLA våra gamla glödlampor (tot ca 150 st) i bostad och sommarbostad. Inte en enda av dem har hittills gått sönder!! (Utom den jag tappade i golvet..)
De flesta inköpta på IKEA - dvs lågpris.
Jag anser att LED är det det allra bästa som hänt inom belysning - hittills.
Däremot håller jag med om att det är rörigt ang färgtemp och effekt.
Olyckligt att man inte kan översätta från effekt till lumen på en LED och jämföra med dito på en annat fabrikat utan att känna till respektive LEDs verkningsgrad. Där finns det förbättringspotential av infornmationen.
Idag har man samma LED-lampa oavsett om den sitter i julgranen eller i någon sorts ljusstake - inget trams om det är för 5, 7 eller 16 ljus .
Vi har sedan LED-lampor börjat säljas - för flera år sedan, bytt ut ALLA våra gamla glödlampor (tot ca 150 st) i bostad och sommarbostad. Inte en enda av dem har hittills gått sönder!! (Utom den jag tappade i golvet..)
De flesta inköpta på IKEA - dvs lågpris.
Jag anser att LED är det det allra bästa som hänt inom belysning - hittills.
Däremot håller jag med om att det är rörigt ang färgtemp och effekt.
Olyckligt att man inte kan översätta från effekt till lumen på en LED och jämföra med dito på en annat fabrikat utan att känna till respektive LEDs verkningsgrad. Där finns det förbättringspotential av infornmationen.
Som du säger är det närmast trivialt att dimma LED. En krets i massproduktion för att överlagra en styrsignal skulle i princip ha en försumbar kostnad. Problemet är att ingenjörerna antagligen skulle välkomna en standard medan affärsstrategerna idag gör allt vad man kan för att åstadkomma inlåsningar istället. Så jag tvivlar på att det kommer någon standard - och då menar jag EN standard.lars_stefan_axelsson skrev:Jo, LED är extremt väl anpassat för dimning. Men det finns tyvärr inget som heter "kompatibelt med gamla glödljusdimrar" eftersom det finns många olika principer för glödljusdimning som alla måste behandlas olika rent tekniskt. Så det är svårt att göra i efterhand.
Lösningen är att man hittar en bättre standard som är anpassad för LED. Och det börjar utkristallisera sig, men lär dröja några år innan det satt sig. (Marknaden är ju extremt trög och med mycket långlivad redan installerad materiel).
Titta på fjärrstyrningen av konsumentel i allmänhet. Redan under 80-talet kom LON-talk (tror jag det hette) som skulle bli standardEN. Idag har vi - gissar jag - minst 20-30 olika standardER och säkert 100 olika proprietära lösningar som syftar till total inlåsning. Det har gått snart 30 år från det att tekniken var mogen och går ändå inte att få till det. Det som vinner verkar istället vara proprietära lösningar som totalt inriktar sig på prispress - typ Nexa - så att man kan slänga hela rasket och köpa nytt om det behövs.
Med det pris märkestillverkarna tar ut för sina LED lampor borde det närmast följa med en dimmer utan kostnad. Vet i katten om jag inte har sett att Nexa säljer LED lampor där fjärrkontrollen ingår.
Edit: Och som ingenjör och konsument hoppas jag förstås att jag har fel i min profetsia
Redigerat:
Jag skulle posta dom i denna tråd:DennisCA skrev:
https://www.byggahus.se/forum/jurid...ggt-omrade-hur-hogt-hur-tatt-far-det-bli.html
Tror inte att det diskuterats mycket i tråden men mitt största problem med LED är att de är så hopplösa att dimma. Jag har runt 15 dimmer hemma och att få ihop detta med LED känns rätt hopplöst. Sedan är dimmeregenskaperna även hos välfungerande LED/dimmer-lösningar ofta helt undermåliga enligt min mening. Jag vill kunna dimma steglöst från 0-100, med LED blir det oftast kanske från 40-100. Flimret ska vi bara inte prata om.
Nej LED duger till utebelysning där dimmerbehov inte finns. Eller vänta förresten, duger gör de oftast i knappt ett år, sen går de sönder.
Men i adventsstaken fungerar de faktiskt bra. Skönt att spara alla dessa pengar som adventsbelysningen tidigare kostat.
Nej LED duger till utebelysning där dimmerbehov inte finns. Eller vänta förresten, duger gör de oftast i knappt ett år, sen går de sönder.
Men i adventsstaken fungerar de faktiskt bra. Skönt att spara alla dessa pengar som adventsbelysningen tidigare kostat.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Ja, det är riktigt att vi har två krafter på marknaden (e.g. flera) som ofta motverkar varandra. Men standarder brukar vinna till sist, och har gjort det i många fall. Det finns nämligen även en ekonomisk effekt; och den är att marknaden som helhet brukar öka om man har färre inlåsningseffekter eftersom dessa tenderar att göra att köpare drar öronen åt sig. Så, i det längre loppet så brukar vi få standardisering, även utan central styrning. Men det kan ta några decennier.Pen skrev:Som du säger är det närmast trivialt att dimma LED. En krets i massproduktion för att överlagra en styrsignal skulle i princip ha en försumbar kostnad. Problemet är att ingenjörerna antagligen skulle välkomna en standard medan affärsstrategerna idag gör allt vad man kan för att åstadkomma inlåsningar istället. Så jag tvivlar på att det kommer någon standard - och då menar jag EN standard.
P.S. Och att hemmautomation inte satt sig tror jag främst beror på att det inte löser något problem som folk faktiskt har, eller upplever sig ha. När man har en liten marknad som inte växer så finns det inte mycket tryck för standardisering.
Ja, jag tycker att det finns exempel som visar att standarder kan vinna på sikt men även gott om andra exempel när inbundna lösningar vinner. Men jag tycker mig se en trend att det senare växer.
PS Håller helt med dig om att hemmautomation för de allra flesta inte löser något stort problem och därmed saknas volymmarknaden. Då gäller det att det istället ska vara så billigt att man kan passa att ta det när det ändå ligger i staplar bredvid kassan där man betalar. För lite hyped är det ju.
PS Håller helt med dig om att hemmautomation för de allra flesta inte löser något stort problem och därmed saknas volymmarknaden. Då gäller det att det istället ska vara så billigt att man kan passa att ta det när det ändå ligger i staplar bredvid kassan där man betalar. För lite hyped är det ju.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Visste ni att det finns en världsstandard för stickproppar? Den ser ut så här och kallas för typ N:
I slutet på 1800-talet började man prata om en standard för man insåg att det skulle bli fullständig anarki annars.
Ungefär 100 år senare hade man enats och kom ut med standarden IEC 60906.
Den tillämpas idag av ett (1) land - Sydafrika. Är man snäll kan man peta in Brasilien också då de använder en lite lätt moddad version.
Förhoppningsvis går det lite fortare att standardisera LED och dimring av LED
Som nämns så är det ju inga som helst problem att dimra LED bara man använder rätt metod, konstantströmssystem.
Problemet är LED-lampor med de traditionella socklarna som E14 etc med traditionella dimmers - där blir det en dåligt anpassad kedja.
I slutet på 1800-talet började man prata om en standard för man insåg att det skulle bli fullständig anarki annars.
Ungefär 100 år senare hade man enats och kom ut med standarden IEC 60906.
Den tillämpas idag av ett (1) land - Sydafrika. Är man snäll kan man peta in Brasilien också då de använder en lite lätt moddad version.
Förhoppningsvis går det lite fortare att standardisera LED och dimring av LED
Som nämns så är det ju inga som helst problem att dimra LED bara man använder rätt metod, konstantströmssystem.
Problemet är LED-lampor med de traditionella socklarna som E14 etc med traditionella dimmers - där blir det en dåligt anpassad kedja.