Byggahus.se

Nu kyl och frys

220 läst  3 svar

1. A
    Anonym
    Nu har min frys gett upp och jag behöver därför byta ut den och kylskåpet.

Jag har kollat runt och kan inte bestämma mig riktigt. Det är så rörigt med alla dessa olika modellbeteckningar och siffror. Därför tänkte jag höra med er ifall ni har några tips.

Kollar på Siemens/Bosch, Samsung och LG. Budget är ca 15000kr och jag önskar så klart leverans, installation och bortforsling av de nuvarande.

Helst,
    • Färg: typ aluminium
    • Energisnåla
    • TYSTA!
    • Bra kvalitet

Edit: fann dess: https://www.mediamarkt.se/sv/produc...i3p-kyl-frys-paket-5-års-garanti-1314725.html

Åsikter? Personligen vill jag mer än gärna hålla mig borta från MediaMarkt - har bara dåliga erfarenheter av deras kundbemötande och service. Men just nu ingår även installation, bortforsling, etc.

Redigerat av moderator 19 aug 22:18
    • Svara
  2. electroluxaren
    Medlem · Nivå 16
    De där är väl inte det jag skulle kalla aluminium.
    Jag tror AEGs är fortfarande aluminium färgade.

De som har dåliga erfarenheter av MM skall självklart inte gå tillbaka för ännu fler besvikelser.
    186cm höga om de får plats.

Annars är det väl ett bra pris och troligen bra produkter.

Men reparera din frys det blir mycket billigare. troligen så håller den längre oxå.

3. A
    Anonym
    Jag har funderat på att reparera den, men jag har ju ingen aning vad det kosta.

Både frys och kyl är av märket Husqvarna-Electrolux och fanns i huset när jag flyttade in. Minns att f.d. ägaren sade att han han köpt de begagnade. Enligt prisjakts prishistorik registrerades frysen januari 2009 - alltså 10år sedan. Är det värt att reparera de för 4000kr-8000kr?

Frys: QT3249K (Svart)
    Problem: håller inte -18 grader. Droppar ner och larmet går. Vid öppning och stängning av dörren ökar tempen igen mot -18 för att sedan droppa ner till ca -11 och under. Testat att dra ur elen i två dygn. Den höll -18 i ca ett dygn innan den droppade ner till under -11.

Kyl: QR2349K (Svart)
    Problem: Fläktmotorn låter allt värre. Jag har monterat ner, rengjort och oljat in motorn ett antal gånger. Funkar fint i 1-2 månader innan oljudet återuppstår igen.

• Svara
  4. electroluxaren
    Medlem · Nivå 16
    fläktmotorn byter du ju själv kostar ca 800.-
    frysen får du väl ha hjälp med men kylmodulen som skall bytas kostar 1500.-

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka