74 437 läst ·
395 svar
74k läst
395 svar
Nu har vi stämt HEDA över Excellentväggarna
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Om nu väggarna är så kass,Per. Varför möglar inte mitt hus då???
Är detta en seriöst ställd fråga? Hur skall jag kunna svara på det? Tur? dubbla skivor? bättre konstruerade väggar? bättre utfört arbete på samma konstruktion? Fengshui?imported_fredstu skrev:
Min motfråga måste bli - hur vanligt är det med konstruktioner där man skall skruva gips i plåtar som bryter igenom hela isolerskiktet?
Om du har tittat på bilderna på vår hemsida som beskriver våra problem så har du sett att det föreligger en 100% överensstämmelse mellan i betong ingjuten plåt, köldpunkter och mögel. En stor del av väggarna är välisolerade. På ingen av sådanan ytor har vi mögelpåväxt.
Dessutom, till de som har haft kommentarer och undringar kring byggfukt. Den torkades ut med värme, ventilation och avfuktning under mycket lång tid. Och, mögel växer till även idag - men bara då det är kallt ute, och bara över plåtberoende köldbryggor.
Det blir ju upp till rätten att bestämma hur långt våra argument och bevis håller - men jag finner det mycket underligt att Hedareds varit totalt ointresserade av att komma hit för att på plats undersöka detta fenomen själva. Företag brukar ha ett intresse av att följa upp sina produkter, framför allt om de uppvisar oönskade egenskaper.
/per
PS. hur vet du att du inte har mögel över plåtköldbryggorna - någonstans bland dina skivor?
Om jag har förstått Pers klagan hos tingsrätten rätt, så har han alltså köpt väggelement där det uppgavs ett U-värde på 0,22 för dessa och sedan har Per med hjälp av en kollega på KTH räknat fram att det totala U-värdet för väggen blev mycket högre, upp mot 0,8?
Jag har tittat på Finjas WEB-sida och informationen om deras väggelement och även pratat med dem på telefon idag för att kontrollera hur de säljer sina väggelement. Jag återger här ett kort referat av mitt samtal (ej ordagrant, men till sin mening korrekt återgivet):
Jag: Ni anger U-värden på t.ex. era Sandwich-element till 0,23, är det just i den punkten ni har pekat ut eller är det inklusive kantbalkar o.d. där ju betongen är tjockare.
Finja: Balkarna är inte medräknade men alla andra förbindare (brakluddar?) är inräknade.
Jag: Om man skall räkna på det totala U-värdet som man får på en vägg med sammansatta element, då kommer man upp en bra bit i U-värde då, eller?
Finja: Ja, om man räknar med den (=balken) så kommer man upp en bit.
Jag: Ja, och så tillkommer ju skarvar mellan elementen och så?
Finja: Ja, precis.
Jag: Men det U-värde ni anger då, det är för själva elementet då, exklusive kantbalken då?
Jag: Är det standard att mäta på det sättet, eller?
Finja: Ja, det är standard att mäta på det viset.
Jag: Sedan är det byggherren som har upp till att räkna ut själva U-värdet för den totala väggkonstruktionen då?
Finja: På den totala ja, det har vi ingen möjlighet att göra.
---- slut referat -----
Nu vet jag ju inte exakt hur diskussionen mellan Per och Heda har gått till, men det verkar vara tämligen standard att sälja väggelementen med U-värden som är räknade på enbart elementen som sådana (och då i alla fall i Finjas fall exkluderande även vissa köldbryggor som ingår i själva elementet). Det verkar alltså inte som om det angivna U-värdet på 0,22 för själva väggelementet är jämförbart med det totala U-värdet på väggkonstruktionen som Pers s.k. oberoende expert har räknat fram (Per du får gärna PMa mig namnet på denne expert, som du tidigare har erbjudit dig att göra, så kan jag diskutera med honom hur han har gjort sina beräkningar, vilket jag ju fortfarande inte vet).
Det känns ungefär som om Per har tagit ett U-värde för en tegelsten och automatiskt antagit att en hel uppmurad vägg skulle få detta U-värde (nu vet jag inte hur det förhåller sig med tegelmurar kontra tegelstenar, detta är bara en bildlik jämförelse).
Jag har tittat på Finjas WEB-sida och informationen om deras väggelement och även pratat med dem på telefon idag för att kontrollera hur de säljer sina väggelement. Jag återger här ett kort referat av mitt samtal (ej ordagrant, men till sin mening korrekt återgivet):
Jag: Ni anger U-värden på t.ex. era Sandwich-element till 0,23, är det just i den punkten ni har pekat ut eller är det inklusive kantbalkar o.d. där ju betongen är tjockare.
Finja: Balkarna är inte medräknade men alla andra förbindare (brakluddar?) är inräknade.
Jag: Om man skall räkna på det totala U-värdet som man får på en vägg med sammansatta element, då kommer man upp en bra bit i U-värde då, eller?
Finja: Ja, om man räknar med den (=balken) så kommer man upp en bit.
Jag: Ja, och så tillkommer ju skarvar mellan elementen och så?
Jag: Men det U-värde ni anger då, det är för själva elementet då, exklusive kantbalken då?
Jag: Är det standard att mäta på det sättet, eller?
Finja: Ja, det är standard att mäta på det viset.
Jag: Sedan är det byggherren som har upp till att räkna ut själva U-värdet för den totala väggkonstruktionen då?
Finja: På den totala ja, det har vi ingen möjlighet att göra.
---- slut referat -----
Nu vet jag ju inte exakt hur diskussionen mellan Per och Heda har gått till, men det verkar vara tämligen standard att sälja väggelementen med U-värden som är räknade på enbart elementen som sådana (och då i alla fall i Finjas fall exkluderande även vissa köldbryggor som ingår i själva elementet). Det verkar alltså inte som om det angivna U-värdet på 0,22 för själva väggelementet är jämförbart med det totala U-värdet på väggkonstruktionen som Pers s.k. oberoende expert har räknat fram (Per du får gärna PMa mig namnet på denne expert, som du tidigare har erbjudit dig att göra, så kan jag diskutera med honom hur han har gjort sina beräkningar, vilket jag ju fortfarande inte vet).
Det känns ungefär som om Per har tagit ett U-värde för en tegelsten och automatiskt antagit att en hel uppmurad vägg skulle få detta U-värde (nu vet jag inte hur det förhåller sig med tegelmurar kontra tegelstenar, detta är bara en bildlik jämförelse).
Redigerat av moderator:
Suck.......Vår konsult är inte min kollega. Som du själv konstaterade var vi anställda på två helt olika ställen, inom två helt olika ämnen (inlägget senare bortrensat av Marléne). Jag hade aldrig hört talas om honom innan jag behövde en kompetent person att analysera vårt hus värmeläckageproblem.
Och varför i herrans namn ringa till Finja???? Vi har köpt väggarna från Hedareds Sand och Betong - ej Finja. Det vore ju väsentligen mer relevant om du hade ringt Hedareds SoB och fått fram hur de resonerar i frågan.
Nu vet jag ju inte vem du talade med på Finja (serveringspersonal i matsalen? eller någon insatt och ansvarig för hur Boverkets regler implementeras i Finjas produkter?), men förutsatt att du vill att man skall läsa ditt inlägg som att Finja utger fel data om sina väggar (jag vill vara mycket tydlig här om att det inte är jag som påstår detta) - menar du då att det är OK för Hedareds SoB att välja ut den bäst isolerade punkten på ett väggelement och ange detta värde som det generella värdet för väggen?
Eller menar du att Hedareds, och det som du påstår gäller för FInja, är det korrekta sättet att ange en byggnadsdels praktiskt tillämpbara U-värde?
/per
Och varför i herrans namn ringa till Finja???? Vi har köpt väggarna från Hedareds Sand och Betong - ej Finja. Det vore ju väsentligen mer relevant om du hade ringt Hedareds SoB och fått fram hur de resonerar i frågan.
Nu vet jag ju inte vem du talade med på Finja (serveringspersonal i matsalen? eller någon insatt och ansvarig för hur Boverkets regler implementeras i Finjas produkter?), men förutsatt att du vill att man skall läsa ditt inlägg som att Finja utger fel data om sina väggar (jag vill vara mycket tydlig här om att det inte är jag som påstår detta) - menar du då att det är OK för Hedareds SoB att välja ut den bäst isolerade punkten på ett väggelement och ange detta värde som det generella värdet för väggen?
Eller menar du att Hedareds, och det som du påstår gäller för FInja, är det korrekta sättet att ange en byggnadsdels praktiskt tillämpbara U-värde?
/per
Bra inlägg, Ridax. Du besvarade aldrig mitt senaste inlägg men det verkar som om det jag sa hade viss inverkan ändå 
Sedan är ju frågan huruvida Heda varit lika öppna som Finja med informationen om att deras U-värden inte innefattar köldbryggor.
Sedan är ju frågan huruvida Heda varit lika öppna som Finja med informationen om att deras U-värden inte innefattar köldbryggor.
Per, som du säkert vet så tillåter varken forumreglerna eller PUL att jag namnger vem på Finja jag talade med. Det var dock ej serveringspersonalen utan personal som jag blev kopplad till efter att ha upplyst växeln om att jag hade tekniska frågor om deras väggelement för privatbostäder.
Anledningen till att jag inte ringde Hedareds är flera. Dels vill jag inte ha någon kontakt med dem, då du då genast skulle hävda att jag inte är oberoende, dels så är ju säkert Heda i det här läget extra noga med vad de säger i sådana här specifika frågor, medan jag var ute efter att höra hur väggelement i praktiken redovisas ut till kund.
Om du Per VILL att jag skall ringa Heda och ställa samma frågor som jag ställde till Finja, så gör jag gärna det. Men detta bara under förutsättning att du inte kommer att påstå att jag inte längre är oberoende efter en sådan kontakt med Heda.
Det inlägg där jag konstaterade att du var docent på en högskola med nära samarbete med KTH där din s.k. oberoende expert är professor är inte alls raderat. Det som raderades var inlägget där du förvånades över att jag kunde veta detta och mitt svar där jag talade om hur jag kunnat Googla mig fram till det.
Anledningen till att jag inte ringde Hedareds är flera. Dels vill jag inte ha någon kontakt med dem, då du då genast skulle hävda att jag inte är oberoende, dels så är ju säkert Heda i det här läget extra noga med vad de säger i sådana här specifika frågor, medan jag var ute efter att höra hur väggelement i praktiken redovisas ut till kund.
Om du Per VILL att jag skall ringa Heda och ställa samma frågor som jag ställde till Finja, så gör jag gärna det. Men detta bara under förutsättning att du inte kommer att påstå att jag inte längre är oberoende efter en sådan kontakt med Heda.
Det inlägg där jag konstaterade att du var docent på en högskola med nära samarbete med KTH där din s.k. oberoende expert är professor är inte alls raderat. Det som raderades var inlägget där du förvånades över att jag kunde veta detta och mitt svar där jag talade om hur jag kunnat Googla mig fram till det.
Per - det är väl visst relevant att höra hur andra företag i samma bransch gör i sin marknadsföring? Om alla gör på samma sätt som Hedareds och Finja verkar göra så är det ju mindre konstigt att det är så man valt att göra? Inte mindre vilseledande, men kanske lite mer förståeligt (ur företagens synvinkel). Blir ju svårt för ett företag att sälja sina produkter om man inte jämför med andra produkter på samma vilkor.
Tycker i övrigt att man seriöst bör överväga att stänga tråden. Någon mer info från Per angående t.ex. ventilationen verkar vi ju inte få och resten handlar ju bara om personangrepp och upprepningar av den ena sidans "sanningar".
Tycker i övrigt att man seriöst bör överväga att stänga tråden. Någon mer info från Per angående t.ex. ventilationen verkar vi ju inte få och resten handlar ju bara om personangrepp och upprepningar av den ena sidans "sanningar".
Jag vet inte om jag vill påstå att Finja var "öppna" med om hur deras U-värden räknas ut. De fick ju en specifik fråga som de knappast avsiktligt kan hitta på ett felaktigt svar på. Om du tittar på deras WEB-sida och PDF-dokumentation så ser du ju att det inte specifikt framgår exakt hur U-värdet är uträknat.injonil skrev:
Jag antar att vilken tillverkare man än ringer och ställer samma specifika fråga, så kommer man att få ett korrekt svar. Problemet i Pers fall var väl snarare att han aldrig frågade... Jag antar också att oavsett vilken leverantör Per än hade valt för sina väggelement så hade han inte blivit helnöjd med resultatet, då det verkar vara felaktiga antaganden och bristande (uteblivna) beräkningar av byggherren som är en stor del av förklaringen till att det har blivit problem (återigen vill jag poängtera att jag ju inte vet hur Hedareds och Pers diskussion i början av bygget gick. Om Hedareds utlovat ett specifikt U-värde för HELA väggkonstruktionen, så är det naturligtvis ett helt annat läge).
Redigerat av moderator:
Hej Ridax,ridax skrev:
ja tack - ring gärna och hör med Hedareds SoB om samma sak - dvs hur de beräknar det produktspecifika Up för sin nya konstruktion. Men gör det fort för de läser denna tråd också.
Jag lovar att hålla mig för god för att påstå att du har samröre med Hedareds SoB
/per
ps. du har ett PM från mig
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
det skulle vara ganska intressant att få jämföra hur mycket köldbryggorna inverkar i dels Finja och dels Hedaredsfallet, och få veta om Hedareds köldbryggor är mycket sämre än konkurrenternas (som jag skrivit att jag misstänkt tidigare i tråden)
sen samma siffror för den gamla konstruktionen oxå...
sen samma siffror för den gamla konstruktionen oxå...
Imponerande hur en person (läs Ridax) som igentligen inte har med varken Per eller Heda att gör, kan lägga ner så mycket tid på att leta info, ringa runt och kolla saker, Googla och skriva inlägg. Han måste verkligen vilja bevisa att Per har fel. Men det skapar väldigt intressant läsning. Klart den bästa tråden i detta forum även om det blir mindre sakfrågor.
OK Per, nu har jag ringt även till Heda. Jag vill betona att jag enbart talade med dem om deras nya Excellent-väggar, då det hade känts märkligt att utge sig som spekulant och fråga om flera år gamla produkter. Bör också påpeka att den jag talade med egentligen ville hänvisa till en annan person på Heda (som vi känner väl till i denna tråd), men han var för tillfället inte på plats och dessutom vore väl chansen att få tala med någon som inte läst här inte så stor då.
Jag: Jag undrar lite om era väggelement och vilket U-värde man får.
Heda: Våra element är uppbyggda av 70mm armerad betong, 80mm heltäckande cellplast, 120mm cellplast genombruten av betongpelare cc 135 + överliggare, 50mm heltäckande cellplast. Totalt 250mm cellplast förutom där pelarna och överliggare är. På insidan horisontella plåtar cc 900 förankrade i pelarna. Betongfasaden är förankrad i pelarna med byglar.
Jag: Och vilket U-värde får jag med detta?
Heda: Det blir U-värde 0,19
Jag: Inkluderar detta pelarna?
Heda: Ja, fast det inkluderar inte byglarna mellan betongfasad och pelare samt förankring av invändig plåt i pelare. På kunds önskemål kan vi också montera plåtar runt fönsteröppningar, som alltså går genom väggens djup, och dessa är inte heller medräknade.
Heda: Var tänker du bygga?
Jag: Pinsam tystnad...
Nej, jag är bara intresserad ur tekniskt perspektiv...
PS. Nu i efterhand är jag osäker på om överliggaren var medräknad eller inte. Rimligtvis borde den INTE vara medräknad, då dess inverkan beror till stor del på hur högt elementet är.
Jag: Jag undrar lite om era väggelement och vilket U-värde man får.
Heda: Våra element är uppbyggda av 70mm armerad betong, 80mm heltäckande cellplast, 120mm cellplast genombruten av betongpelare cc 135 + överliggare, 50mm heltäckande cellplast. Totalt 250mm cellplast förutom där pelarna och överliggare är. På insidan horisontella plåtar cc 900 förankrade i pelarna. Betongfasaden är förankrad i pelarna med byglar.
Jag: Och vilket U-värde får jag med detta?
Heda: Det blir U-värde 0,19
Jag: Inkluderar detta pelarna?
Heda: Ja, fast det inkluderar inte byglarna mellan betongfasad och pelare samt förankring av invändig plåt i pelare. På kunds önskemål kan vi också montera plåtar runt fönsteröppningar, som alltså går genom väggens djup, och dessa är inte heller medräknade.
Heda: Var tänker du bygga?
Jag: Pinsam tystnad...
PS. Nu i efterhand är jag osäker på om överliggaren var medräknad eller inte. Rimligtvis borde den INTE vara medräknad, då dess inverkan beror till stor del på hur högt elementet är.
Redigerat av moderator:
Ridax,
som jag förstår det innebär det du skrivit här att Hedareds och Finja inte beräknar produktspecifika U-värden på samma sätt.
/per
som jag förstår det innebär det du skrivit här att Hedareds och Finja inte beräknar produktspecifika U-värden på samma sätt.
/per
Ja, så är det NU. I princip all information jag fick från Heda under mitt samtal finns ju även på deras hemsida. Heda har ju blivit stämda av en kund och precis som jag skrev tidigare, så resulterar det väl i att de är extra vaksamma på att inga tveksamheter skall uppstå i framtiden.
När du byggde ditt hus så verkade de använda ungefär samma beräkningssätt.
När du byggde ditt hus så verkade de använda ungefär samma beräkningssätt.
Jag är lite förvånad över att man hakar upp sig på hur branchen räknar fram U-värdet på vägen. Heda har sitt sätt och snubben på KTH har sitt sätt. Det tingsrätten skall komma fram till är vem som har rätt, inte hur det ser ut i branchen idag.
Det finns massor med exempel där man har gjort olika saker i en branch och där alla gjort samma sak, men som vid närmare granskning av olika instanser visat att det var ett felaktigt sätt att göra saken på och det har blivit reprisaler på detta.
Jag kan ju bara säga att som lekman så om någon säger att väggen har ett U-värde på 0,22 så förvantar jag mig att när väggen är på plats så ligger U-värdet i detta område och inte 4 gånger högre.
Genom att resonera så som "branschen verkar göra" så skulle man ju kunna sälja kedjor som skulle klara betydligt högre laster bara genom att byta ut någon enstaka kjättning här och där till något betydligt bättre, och sedan förvånat stå och titta på när kedjan brister och säga: Ja men du måste ju räkna själv på alla kättingar vi tar ju bara och redovisar för de bästa bitarna...
Eller bilförsäljaren som hävdar att bilen visst gör 350 Km/h för det klara däcken, att det sedan sitter en liten fiat-motor i på 80 HK det får jag ju räkna ut själv...
Jag håller med Per i detta fall, att står det att U-värdet för väggen är 0.22 så skall det inte kunna bli närmare 0.8 när väggen är färdigmonterad. I de övriga sakerna så har jag ingen kommentar, mer än att man tydligen har lärt sig något nytt och att byggbranchen inte slutar att förvåna en...
- M
Det finns massor med exempel där man har gjort olika saker i en branch och där alla gjort samma sak, men som vid närmare granskning av olika instanser visat att det var ett felaktigt sätt att göra saken på och det har blivit reprisaler på detta.
Jag kan ju bara säga att som lekman så om någon säger att väggen har ett U-värde på 0,22 så förvantar jag mig att när väggen är på plats så ligger U-värdet i detta område och inte 4 gånger högre.
Genom att resonera så som "branschen verkar göra" så skulle man ju kunna sälja kedjor som skulle klara betydligt högre laster bara genom att byta ut någon enstaka kjättning här och där till något betydligt bättre, och sedan förvånat stå och titta på när kedjan brister och säga: Ja men du måste ju räkna själv på alla kättingar vi tar ju bara och redovisar för de bästa bitarna...
Eller bilförsäljaren som hävdar att bilen visst gör 350 Km/h för det klara däcken, att det sedan sitter en liten fiat-motor i på 80 HK det får jag ju räkna ut själv...
Jag håller med Per i detta fall, att står det att U-värdet för väggen är 0.22 så skall det inte kunna bli närmare 0.8 när väggen är färdigmonterad. I de övriga sakerna så har jag ingen kommentar, mer än att man tydligen har lärt sig något nytt och att byggbranchen inte slutar att förvåna en...
- M